Forbes Israel Logo

לקנות בחזרה את ההיסטוריה: משקיעים סיניים ‘צדים’ ספרים נדירים

מה משותף לבנקאי האגדי J. P. Morgan, לשחקן ג'וני דפ ולמחבר ספרי ג'יימס בונד, איאן פלמינג? הם מוקסמים מספרים נדירים.

כאספן שאינו יודע שובעה, מורגן הוציא יותר מחצי מרכושו על אומנות, בכללה גם כ-14,000 הדפסים וספרים נדירים, שמחירם של רבים מהם עלה לאורך השנים. על דפ אומרים שהוא בעליהן של עבודות במהדורה ראשונה מאת סופרים כמו ג'ק קרואק, אדגר אלן פו וארתור רמבו, ופלמינג ידוע כמי שהחזיק אוסף עצום של ספרים בעלי השפעה היסטורית, שלדבריו "גרמו לדברים לקרות" בשעתם.

חלון אל העבר | צילום: Shutterstock

בעוד שבמערב ישנה היסטוריה ארוכה למדי של השקעה בספרים ותדפיסים נדירים, רק לאחרונה צברו ההשקעות הללו תנופה גם בקרב קניינים מסין ומהונג קונג. בסוף השבוע האחרון סוחרים מרחבי העולם כולו התאספו יחד בכנס "China in Print", יריד של ספרים, תצלומים ומפות נדירים, שנערך במוזאון הימי בהונג קונג.

מרדף אישי

היצירות בתצוגה נעות על טווח עשיר, ממחברת נדירה של אגתה קריסטי ששווה בסביבות 60,000 דולר ועד לסדרה של תדפיסים סיניים שנוצרו לכבוד חגיגות כיבושי הקיסק סיצ'ואן, ששווים כ-565,000 דולר. הפריט שערכו הוא הגבוה ביותר בתצוגה הוא ספר של פרדיננד ורביסט, המציג איורים של דגמים מסובכים, מגולפים בעץ, של גרמי השמיים, שתוכננו עבור הקיסר הסיני. מחירו של הספר מוערך בכ-750,000 דולר.

"ספרים וכתבי יד אינם שונים בהרבה מחפצי אומנות או מרכוש", אומר ג'יימס הולגייט מחברת Lucius Books, המציג ביריד. "הביקוש ורמות המחירים עבור הפריטים בעלי האיכות הגבוהה ביותר נשארים גבוהים באופן יוצא דופן".

אולם, שלא כמו אספנות של חפצי אומנות, המרדף אחרי ספרים נדירים מתואר כפעילות יותר מופנמת, שמונעת פחות מרדיפה אחר סטאטוס, אלא יותר מעניין אישי. אנדראה מזוצ'י, מנהל יריד China in Print ומומחה בכיר לספרים בחנות הלונדונית של הארגון שעומד מאחורי היריד הזה, Bernard Quaritch, אומר שהקונים נמשכים לעתים קרובות לספרים האלו בשל החיבה שלהם להיסטוריה ולנושאים ספציפיים יותר, כמו טיולים, מדע וצילום.

"בעידן שהולך ונהיה יותר ויותר דיגיטלי, יש משהו קסום בלבוא במגע עם חפצים פיזיים שמובילים לימי קדם", הוא אומר. "הספרים, ההדפסים והצילומים המוקדמים שאתה אוסף מספרים לעולם גם לגביך: ספרייה היא דרך מאוד אישית ומרשימה להציג את עצמך".

בסין, השוק של ספרים נדירים נפתח כשהתעורר הרצון של אנשים מסוימים לדרוש לעצמם מחדש את המורשת שלהם – שחלקה הרב מצא את עצמו באירופה, בידיהם של הצרפתים, הבריטים והגרמנים. היריד שיקף את המשיכה העזה הזו, והציג כמות גדולה מאוד של עבודות שמקורן במדינה.

לדרוש מחדש את ההיסטוריה

כך למשל, ויליאם שניידר, סוחר ספרים נדירים בחנות Herman H. J. Lynge & Søn, הציג ביריד איגרת מזומן בת 600 שנה, המייצגת סכום של 1 קוואן (1,000 מטבעות), המשויכת לשושלת מינג, אותה הוא רכש מידיו של אספן מדנמרק. שוויה כיום הוא כ-15,300 דולר. האיגרת נחשבת לכסף המודפס העתיק ביותר שהשתמר בימינו. היא מודפסת על נייר תות בצבע כחול-אפרפר, ומעוטרת באיורי דרקון. איגרות כאלו התגלו רק בראשית המאה ה-20 בבסיסם של פסלי בודהה שהופלו ממקומם. תגלית שנייה הופיעה ב-1936, כשמצבור של איגרות נחשף תוך כדי הריסתו של אחד מקירות העיר פקין. רק מספר קטן מאוד שלהן עדיין זמין.

כששואלים אותו מדוע זה זמן טוב להשקיע ביצירות כמו זו, שינדלר משיב כי "הסינים גיבשו עיניין עצום בהיסטוריה שלהם והתחילו לרכוש פריטים שמייצגים את עברם… העניין הזה, לצד הזינוק בכלכלה הסינית, הוביל לעליית מחירים שכנראה תימשך בשנים הקרובות".

לפי מזוצ'י, אספנים מסין מרחיבים כעת את האופקים שלהם ומתחילים לרכוש פריטים מהמערב: "יש עניין רב בחומרים שחתומים בידי דמויות היסטוריות מהמאה ה-20, ספרות אנגלית וספרים מהוצאות פרטיות לאור, כמו גם לספרים מאוירים, אלבומי תמונות וכריכות מעודנות".

בין היצירות המבוקשות ביותר בתצוגה ניצבת המחברת של אגתה קריסטי, הקשורה לרומן "A Murder is Announced". כל המחברות הקודמות שלה המוכרות לנו (73 בסך הכל) נותרו בחזקת משפחתה ומעולם לא הופיעו בשוק. "המחברת מלאה עד לשוליה ברעיונות לעלילה, לדמויות ולתפאורות – מקום הולדתם של רעיונות שמאוחר יותר ייכללו ברומנים ובמחזות שלה שראו אור", אומר הולגייט. "יש שם גם דיאגרמה משורטטת ביד של תפאורת חדר, ואפילו כמה פיסות טקסט אוטוביוגרפיות".

ציד אוצרות

פריטים מעניינים אחרים בתצוגה כוללים עותק של מסעות מרקו פולו מ-1529, ששוויו כ-165,000 דולר, ומהדורה של המסמך המודפס הראשון בסין, המצהיר שהעולם הוא עגול, ושוויו כ-65,000 דולר.

איגרת הכסף העתיקה שנמצאה תחת פסל | צילום מסך: יוטיוב

את תהליך האיסוף של ספרים נדירים ניתן להשוות לציד אוצרות, המלווה בריגוש ובהתלהבות הנובעים מעצם המרדף. "זו יכולה להיות פעילות מאוד מהנה ומתגמלת, כשהחיפוש התמידי אחר פריט שמצית את התשוקה שלך – פריט שמעולם לא ראית כמותו, או אפילו לא ידעת על קיומו", אומר מזוצ'י.

בעוד שספרים נדירים הם השקעה לטווח ארוך, שיכולה להשתבח עם הזמן, מזוצ'י מאמין שהקונים צריכים להיות מונעים מתשוקה, יותר מרצון להרוויח: "צריך להשקיע בדברים האלו כשהם עולים בקנה אחד עם התשוקות שלך וגורמים לך להתרגש ולחוש מתוגמל. לא לנחש מתי 'להשקיע' בהם מתוך זווית רציונאלית בלבד. אם יש בבעלותך משהו שאתה אוהב, אז הכסף הושקע היטב".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן