Forbes Israel Logo

לקראת דוחות הבנקים: "יישום דוח זקן יכביד על הסקטור ב-2013"

דוחות הבנקים שיפורסמו במהלך השבוע ישקפו את ההאטה במשק, כך עולה מסקירה שפרסם הבוקר בית ההשקעות אי.בי.אי. לטענת האנליסט הפיננסים הבכיר בחברה עדי סקופ, צפויים להציג תוצאות סבירות יחסית למכפילי ההון בהם הם נסחרים, למעט לאומי שפרסם אזהרת רווח. לדבריו, בשלושת החודשים האחרונים רשמו מניות הבנקים עליות קלות, למעט דיסקונט, שהשלים עלייה של כ-10%. 

לטענת סקופ עם תחזית לצמיחת תוצר מתונה במשק, מחירי מניות הבנקים ומכפילי ההון משקפים את ההאטה המתרחשת והצפויה בהמשך בפעילות הכלכלית. "הפחתת הריבית לרמה של 1.75%, עם ריבית ריאלית אפסית, מבטאת את הדאגה של בנק ישראל מפני האטה נוספת ברמת הפעילות במשק. שיעור ההפרשה הממוצע להפסדי אשראי במאזני חמשת הבנקים עומד כיום על כ-1.5%, בעוד מחירי מניות הבנקים מגלמים כיום בממוצע שיעור הפרשה נוסף בשיעור של כ-2.9% – תסריט בהחלט פסימי".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

עם תוואי של רמת ריבית יורדת, הפוגעת במרווח הפיקדונות של הבנקים, סקופ ממליץ שלא להיות חשופים לסקטור מעל הבנצ'מרק. לדבריו, בשורת ההכנסות הבנקים יציגו צמיחה קלה אך ב-2013 המשימה תהפוך לקשה יותר ויותר בעקבות יישום מסקנות ועדת זקן בתחום התחרותיות, הפחתת דמי ההפצה והיערכות הבנקים לעמידה ביעדי הלימות הון ליבה חדשים, גבוהים בהרבה מכפי שהורגלו עד היום.

צילום אילוסטרציה | ingimage/ASAP

עוד טוען סקופ כי משאב ההון, שעד היום היה מצוי בשפע, הופך למשאב מוגבל ויקר יותר ויותר. לכן, כדאי לנתח את רמת הרווחיות והיעילות התפעולית של הבנקים גם ביחס לנכסי הסיכון שלהם. 

סקופ מנה מספר גורמים שצפויים להשפיע על הדוחות השנתיים של הבנקים: ראשית, להערכתו הכנסות המימון ברבעון הרביעי ימשיכו להישאר יציבות, עם רוח גבית ביתרות האשראי לציבור ומרווחים משופרים – מה שיגרום לכך שעסקים שכרגע על גבול הרווחיות ידחפו מתחת למים בגלל עלויות מימון גבוהות יותר ויוביל לגידול בהפסדי האשראי בעתיד.

בנוסף טוען סקופ כי הכנסות שאינן מריבית צפויות לגדול עקב התאוששות בשווקים בארץ ובעולם, ויקבלו ביטוי בהכנסות היעודה לפיצויים.

עוד טוען סקופ כי הוצאות להפסדי אשראי צפויות להישאר ברמה דומה ביחס לרבעון קודם. עם זאת, נזכיר כי ההפרשה הקבוצתית באשראי לדיור תקפוץ מדרגה ברבעון הראשון של 2013 עקב הנחיות חדשות שצפויות להיכנס לתוקף בקרוב. תיתכן גם הפתעה באשראי למגזר העסקי.

כמו כן, הוצאות השכר והרגולציה ימשיכו לטענת סקופ לטפס. לדבריו, עליית שיעור המע"מ ומס השכר נכנס לתוקף בתחילת ספטמבר כך שהרבעון הרביעי יהיה הראשון בו מורגשת מלוא העלייה. הפרשות לבונוסים מורגשים בדרך כלל מתעדכנות ברבעון הרביעי. בהקשר זה נציין את הסכם השכר החדש של בנק הפועלים, שנחתם השבוע, ומגלם עליית שכר מתונה יחסית לעבר ויחסית במיוחד למערכת הבנקאית.
 
סקופ עדכן את המלצות הקנייה של הבנקים בהתאם לתחזיות. מחיר היעד של בנק מזרחי הועלה ל-44 שקל, המלצת הבנק הבינלאומי הועלתה ל-55 שקל. מדובר בשתי המניות המומלצות ביותר על ידי אי.בי.אי. בנוסף, את מחיר היעד בפועלים העלה סקופ ל- 17 שקל ונותר בהמלצת ניטראלי. את דיסקונט הפחית סקופ לניטראלי עם מחיר יעד של 6.5 ש"ח לאחר שהגיע למחיר היעד הקודם ואת לאומי הוא משאיר בניטראלי.

בנוסף, סקופ התייחס גם להוראת בנק ישראל להגביל את שיעורי מימון המשכנתאות. לדבריו, "מדובר בצעד שעשוי למתן ולסייע במיתון מחירי הדיור. עם זאת, ללא הגדלת ההיצע באמצעות צעדים ממשלתיים, מדובר בפתרון זמני בלבד. הוראה חדשה זו לא צפויה להשפיע באופן מהותי על רווחי הבנקים. בתוך כך, בנק ישראל פרסם באחרונה טיוטת הוראות בנושא אשראי לדיור, הכוללת הגדלת הדרישה להפרשה קבוצתית להפסדי אשראי. הפגיעה ביחס הון הליבה של הבנקים כתוצאה מיישום הנחיות אלו, עלולה לגרום למחסור באשראי עבור סקטורים מסוימים ותקשה על לווים רבים למחזר הלוואות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן