Forbes Israel Logo

לראשונה מאז יולי 2011: בנק ישראל התערב בשוק המט"ח; שער הדולר היציג – 3.618 שקלים

מתחת לנקודה הקריטית: לראשונה מאז יולי 2011, התערב היום בנק ישראל בשוק המט"ח והחל לרכוש דולרים, לאחר ששער המטבע האמריקאי צנח ב-0.7% מתחת לרף של 3.60 שקלים. רף זה נחשב על ידי רבים ל"קו האדום", שאחריו יתערב בנק ישראל, וכך אכן קרה. על פי הערכות שונות, רכש בנק ישראל עד כה כ-90 מיליון דולר במהלך היום, וקנה כ-30 מיליון דולר נוספים רגע לפני קביעת היציג במטרה לעודד את השוק. היציג נקבע על 3.618 שקלים. לעומת הדולר, היורו התחזק היום ב-0.5% מול השקל, ושערו היציג נקבע על 4.71 שקלים.

מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, יוסי פריימן, אמר לפורבס כי "פישר מראה לשוק שאפשר לסמוך על הבנק. זו אמירה חשובה מאוד, הצעד מוכיח שבנק ישראל לא יושב על הגדר. ידענו שהוא יהיה חייב להתערב, והתגובה הייתה מהירה. ההערכה היא שנראה רכישות נוספות בזמן הקרוב".

הדולר שנמצא בנפילה אל מול השקל גורם בבנק ישראל לדאגות לא מובטלות. במהלך חודש מרץ התחזק השקל אל מול הדולר ב-1.6%. בפרוטוקול הריבית שפרסם אתמול הבנק, הביעו חברי הוועדה המוניטירית חשש מפני הייסוף של השקל וציינו כי הורדת הריבית מנעה אף ייסוף חד יותר. אם כן, בבנק המרכזי מצויים כעת בדילמה שכן דרכו האפקטיבית ביותר להתמודד עם הייסוף היא באמצעות שער הריבית אך הורדה של הריבית טומנת בחובה השלכות משמעותיות בתחום הדיור. חברי הבנק מקיימים התעייצויות ודיונים באשר לדרך לפעילות הבנק כעת.

מבנק ישראל נמסר כי מדיניות הבנק מאוגוסט 2009 נותרת בעינה. "בנק ישראל יפעל בשוק המט"ח במקרים בהם השינויים בשער החליפין של השקל לא תואמים את התנאים הבסיסיים של המשק או כאשר שוק המט"ח לא מתפקד כיאות".

כאב ראש לפישר לפני עזיבתו | צילום: רויטרס

במהלך סוף השבוע בשיחות עם פורבס היו האנליסטים בשוק המט"ח תמימי דעים על נקודת המפנה בפעיולתו של בנק ישראל: "למרות שהנגיד כבר עם רגל בחוץ לקראת סיום תפקידו, אם הדולר יירד מתחת ל-3.6 שקלים, אין לנו ספק כי פישר יתערב", אמר אורן אלדד, מנכ"ל Atrade.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.