חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

לשאול מחוץ לקופסה: 10 שאלות בדרך לחידוש המהפכני הבא

אתר השידורים הולו, האייפון, והמכונית ההיברידית פריוס, לא פרצו אל השוק כי היזמים שלהם שאלו את השאלות הרגילות. הן לא נהגו כי מישהו החל פגישה בשאלה "אז למישהו יש רעיון איך לשפר את התעשייה?" או "איך אנחנו הולכים להגדיל את הרווחים?"

החידושים האלה קיימים כי שאלות קשות, מטרידות, ומערערות יציבות נשאלו. שאלות ללא תשובות פשוטות.

למעשה, קיים קשר ברור בין פרובוקטיביות ובין היכולת לחדש. צוותים ששואלים שאלות קשות, מונעים פתרונות קלים ואלמנטריים. הם מאלצים אנשים לעבור דרך המעודדת חשיבה חדשה וביקורת על ההנחות הבסיסיות ביותר.

רוצים לחדש? היו פרובוקטיביים | צילום: שאטרסטוק

אז איך נשמעות שאלות מן הסוג הזה? הן בדרך כלל מתחילות ב-"איך", "איזה", "למה" ו- "אם" ואינן מגבילות את הדמיון. הן מתמקדות בניסיון למצוא פתרונות ופחות בהסברים ארוכים ומתפתלים, או במציאת אשמים. הן מעירות את המחשבה, במקום להרדים אותה.

השאלה "למי יש רעיון איך לשפר את המוצר או השירות שלנו?" למשל, תהפוך למשהו כמו "אם היה פורום על כמה שהמוצר או השירות שלנו גרוע, מה הייתם כותבים בו?" או "אילו שני דברים המתחרים שלנו יכולים לעשות כדי להפוך אותנו ללא רלוונטיים?".

כאשר מעודדים או מאלצים צוותים להעמיד במבחן הנחות יסוד, הרעיונות שלהם לעיתים עולים על הציפיות, הן בכמות והן ביצירתיות. אפשר לעשות זאת בפגישה צוותית, כאשר המנחה שואל את השאלות בציפייה לסיעור מוחות, או דרך שאלון און ליין אנונימי.

גם קהל היעד של התחקור לא חייב להיות קונבנציונאלי. נסו למשל לתחקר בשאלות קשות לקוחות, ספקים, או עובדים לשעבר. אלה יכולים לספק פרספקטיבה ייחודית ויקרת ערך, ללא המעצורים של נימוס או חשש מהבוס.

הנה 10 שאלות פרובוקטיביות שיעודדו חשיבה פורצת דרך:

1. אם היית יכול לעבוד על פרויקט אחד במשך שנה שלמה על מנת לעשות שינוי         גדול בעסק, מה הוא היה?

2. מהי הדרך המהירה ביותר ללקוח? איך אפשר להגיע אל הלקוחות תוך שישה           חודשים?

3. היכן יש יותר בעיות? במוצר שלנו, בתהליכי העבודה? או בעובדים? ואיך אפשר       לתקן אותן?

4. השנה היא 2025 ואנחנו החברה המבוקשת ביותר בקרב עובדים בשוק. אלו שני     דברים עשינו כדי להגיע למעמד הזה?

5. איזה חלק מהעבודה שלך היית רוצה לבטל?

6. איך נראית ביקורת החלומות מלקוח?

7. מה אנחנו יכולים להציע בחינם, שאף אחד אחר לא מציע?

8. הרגע כתבת ספר כולל על החברה. אילו סודות מקצועיים הוא חושף?

9. איך השירותים שלנו יכולים להפוך למוצרים פיזיים, ואיך המוצרים הפיזיים שלנו       יכולים להפוך לשירותים?

10.אם היינו יכולים לשכור עוד 5 אנשים, אילו תכונות או כישורים יוצאי דופן היו            צריכים להיות להם?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן