חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

לשרי האוצר לא איכפת מאזרחי ספרד – לבנק המרכזי דווקא כן

לבנק האירופי המרכזי אין כל בעיה להפיל את נטל החוב של המערכת הבנקאית הספרדית על האזרחים במדינה. במהלך די מפתיע, החליט האיחוד האירופי על הוצאתם של בעלי המניות הבכירים במדינה מהמשוואה, כך על פי תנאי תוכנית החילוץ שהוצגו בפסגת שרי האוצר של גוש היורו בשבוע שעבר בבריסל. אולם, לתוכנית זו יש מתנגד אחד עיקרי: נשיא הבנק המרכזי, מריו דראגי.

אמנם בתוכנית המקורית, מופיעה חלוקה די שווה של הנטל בין לשני הצדדים, אך התספורות שתוכל ממשלת ספרד לכפות על חובותיהם של מחזיקי המניות, על פי התנאים החדשים,  יעבירו את מרבית העול אל הלקוחות הקטנים של הבנקים.

 מריו דראגי, נשיא הבנק האירופי המרכזי | צילום: רויטרס

מהלך זה מתאפשר משום שבעקרונות הפעילות של מנגנון היציבות האירופי החדש מופיע סעיף הצלה מיוחד, לפיו ניתן להקל את נטל החוב של בעלי המנויות בעת החרפת המשבר. אמנם סעיף זה מתוכנן רק ל-2018, אך זה לא הפריע למנהיגים הכלכליים בגוש היורו להציב אותו כתנאי למתן ערבות, לאחר שהוחלט על הגדלת חבילת החילוץ לספרד.


ההחלטה התמוהה הזאת נובעת מכך ששיטה זו עבדה כבר קודם. גם במשבר החוב באירלנד נאלצו הלקוחות הקטנים של הבנקים לכסות את חובותיהם של בעלי המניות. הבנק המרכזי פשוט לא רוצה שכעת, לאחר שכבר החלו הלקוחות האיריים לשלם את החוב הענק של המערכת הבנקאית, הם היתחילו להתונן אם יבינו שבספרד יש חלוקה שונה של הנטל. אם הטעות כבר נעשתה פעם אחת, חייבים לעשות אותה שוב כדי לא להודות בכך.

מדיניות זו של התחמקות מטעויות עבר, מאפיינת את פעילותו של הבנק האירופי המרכזי מזה זמן רב. אולם כעת, מגיע נשיא הבנק ומנסה לעשות את מה שאף אחד שקדם לא לא הצליח: להודות בטעות ולעצור אותה. זהו מהלך חשוב, שכן דראגי הוא האדם החזק ביותר במערכת הבנקאית האירופית כיום, מי ששלולט ביד רמה בהדפסת הכספים באיחוד כולו.

זהו ללא ספק רגע חשוב ומכריע בתולדות משבר החוב האירופי. אם יצליח דראגי לעצור את העוול שנעשה ללקוחות הבנקים, הוא עשוי לשנות את התפיסה הכלכלית לגבי פתירת משברים באיחוד האירופי ובעולם כולו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן