Forbes Israel Logo

מאזן הכוחות משתנה? על ירידת מחירי הנפט, פגישת המנהיגים שבוטלה ותעודת העניות של ארדואן

אם נתעלם לרגע מהדיווחים והחשש מהתפרצות האבולה בעולם וממלחמתו של ארגון דאע"ש בעולם, מה הם בעצם שלושת ההתפתחויות האחרונות המשמעותיות ביותר מרחבי העולם? ראשית, הודעתה של ערב הסעודית על הגברת הייצור והורדת מחירי הנפט. שנית, הוצאתה של טורקיה ממועצת הביטחון של האו"ם והשלישית היא ביטול הפגישה בין נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין וקנצלרית גרמניה, אנג'לה מרקל בשל איחורו האופנתי של פוטין. שלושת האירועים האלו אף קשורים האחד לשנייה בדרך בלתי צפויה והם מספרים לנו רבות אודות השינוי הגיאו-אסטרטגי במאזן הכוחות העולמי.

קודם כל ולפני הכל – נפט

למה ערב הסעודית, למראית עין, פוגעת בעצמה על ידי צמצום ההכנסה הלאומית שלה? מדיווחים אחרונים נראה כי הסעודים מוכנים להמשיך ולצפות בירידת מחיר הנפט עד ל-60 או אפילו 50 דולר לחבית בלבד עבור לקוחות מועדפים במערב ובאסיה. נראה כי המטרה מאחורי המהלך המפתיע היא להעניש את איראן והלקוח שלה, נשיא סוריה, אסד. אחד מבעלי התפקיד הרשמיים בתעשיית הנפט של רוסיה, מיכאל לאונטיב, צוטט בתקשורת הרוסית "סעודיה החלה לתת הנחות גדולות במיוחד על הנפט. זוהי מניפולציה פוליטית על סעודיה שעלולה להיגמר רע". לאונטיב למעשה מאיים על הסעודים ובמקביל לא מאשים אותם באופן ישיר. במילים אחרות, הרוסים יודעים שהסעודים מבצעים מהלך אסטרטגי כנגדם. על פי רוב הסטטיסטיקאים מוסקבה חייבת למכור חבית נפט ב-100 דולר בכדי לשלם על ההתחייבויות התקציביות שלה.

עבדאללה, מלך ערב הסעודית  צילום: רויטרס

כל אלו מגיעים כשהעולם נמצא בתקופת האטה כלכלית הגוררת גם היא מטה את מחירי הנפט. תוסיפו למדורה את כל הסנקציות שהוטלו על מוסקבה וטהרן על ידי המערב ותיווכחו לדעת כי הלחץ על שיווי המשקל הגיאו-אסטרטגי העולמי גדל בברור. למרות שהחלטתן של מדינות אפריקה מסייעות לסנקציות המערביות, מוסקבה יודעת היטב כי ריאד אינה מתואמת עם וושינגטון, מאחר והגעה לרמות הנמוכות באמת של מחירי הנפט (למשל 50 דולר), יגרמו נזק למהפכת השבירה ההידראולית של ארה"ב על ידי ערעור אמינותו. לכן המסר של לאונטיב לסעודיה צריך בעצם להיקרא בצורה הבאה – "אתם עוזרים לסנקציות המערביות, גם אם לא במתכוון, אך אנו יודעים שאתם פועלים לבדכם, מה שגורם לכם לפתח פגיעות רבה יותר".

אז מדוע ערב הסעודית פועלת באופן חד צדדי ומסתכנת בהעלאת הזעם הרוסי בשלב זה? בגלל שיישור הקו של ארה"ב עם רוסיה, איראן ואסד נגד דאע"ש לא מתאים כלל להלך הרוח הסעודית. ריאד ניסתה להתמודד עם האיום השיעי על ידי מתן סיוע לג'יאהד בסוריה אך התוצאה הייתה הפוכה. כעת הסעודים החליטו להעניש את כל הנוגעים בדבר, לרבות ארה"ב – הימור ענק של הסעודים המשתמשים בקלף האחרון שלהם במשחק הנוכחי.

מרקל Vs פוטין

אז איך כל אלו משפיעים על התנהגותה של מרקל כלפי פוטין? הוא איחר לפגישה מכרעת עימה במילאנו, בגלל שהוא העדיף לחגוג בסרביה. פוטין אוהב להשפיל את יריביו על ידי שימוש בפרוטוקולים דיפלומטיים שיעליבו אותם. הוא גרם לקרי לחכות 4 שעות, לאחר שהוא טס במיוחד למוסקבה על מנת להיפגש עימו פנים מול פנים. באחד המקרים, לאחר הפלישה לגיאורוגיה, האיחוד האירופי לחץ על הנשיא הגיאורגי להגיע למוסקבה על מנת להיפגש עם פוטין להתייעצות והוא נאלץ להמתין לנשיא במשך 7 שעות שלמות. פוטין ניסה לעשות את אותו התרגיל על מרקל בפסגת אסיה-אירופה השנתית, אך היא ביטלה את הפגישה עקב האיחור. הפגישה נקבעה מחדש למועד אחר, נמשכה שעתיים והובילה לחילופי דברים על המצב באוקראינה. לאחר מכן פוטין המריא למסיבה בביתו של חברו ברלוסקוני שנמשכה עד ארבע לפנות בוקר.

צילום: רויטרס

מרקל האשימה אותו בפומבי באשר לסרבנותו להגיע לפתרון הסכסוך באוקראינה והוא בתגובה אמר כי תמיד מאשימים אותו במשהו. הוא איים להפחית את כמות הגז המועברת לאוקראינה, אם קייב תשאב גז מהצינור המשותף המיועד לאירופה. העובדה היא כי למרקל יש מספיק בעיות מבית בדמות קריסת היורו ובנוסף היא מודעת לכך שפוטין נכשל באומנות המשחק – הבלופים שלו נחשפים ככל שמחירי הנפט יורדים, ערב הסעודית מפעילה לחץ וכלכלת סין והביקוש לנפט הרוסי מתרופפים.

ואיך ארדואן קשור לכל זה?

נראה כי ארדואן מצא עצמו בפרשת דרכים. לאחר שמימן ותמך בדאע"ש בדרכים שונות, הוא נאלץ להתמודד עם תוצאות מהלכיו – החמורה מביניהם, הקרב הקורדי מעל עיירת הגבול, קובנה. אם הקורדים יעברו טבח, הם ינצלו זאת בכדי להאשים את ארדואן בתקשורת העולמית ואם הם ישיגו ניצחון ציבורי, הם צפויים להשפיל את ארדואן. הכל בגלל שהוא לא שלח את הצבא הטורקי להילחם בדאע"ש. הוא לא סומך על הצבא שלו, הוא לא מאפשר לנאט"ו להשתמש בבסיס חיל אוויר טורקי בכדי להפציץ את דאע"ש, הוא אינו מאמין בברית עם האמריקאים והוא לא מתכוון לתת לקורדים בטורקיה לחצות את הגבול בכדי לעזור לקורדים בקובנה. התירוץ שלו בדבר בני הערובה הטורקים המוחזקים על ידי דאע"ש התמוסס, מאחר והחיילים הוחזרו. ובנתיים הוא ממשיך להסתכל לצד השני בזמן שנפט זול של דאע"ש נמכר דרך טורקיה ואיראן מלבינה כספים בבנקים טורקיים.

מכה על חטא? ארדואן | צילום: רויטרס

במקביל לכל אלו, הוא מתח ביקורת על המשטר המצרי שדיכה את בני בריתו, האחים המוסלמים והפך גם את מצרים ליריבתו. הוא ניכר את רוסיה ואסד בסוריה, הסעודים שונאים אותו ובשל תמיכתו בג'יאהד הוא הרחיק מעליו גם את לוב. ולמרות כל המהלכים האסטרטגיים הנ"ל הוא מצפה כי טורקיה תהיה חברה במועצת הביטחון של האו"ם. כלפי חוץ, עשרות מדינות התחייבו לתמוך בו, אך בפועל ספרד נבחרה במקומו ויוקרתו הבינלאומית קרסה, הכלכלה הטורקית צפויה לצלול בעקבותיה.

הסעודים לא יכללו את טורקיה ברשימת לקוחותיהם המועדפים. עודף הנפט שלהן ייאלץ את מדינות אופ"ק לחתוך את המחירים ולצמצם סובסידיות למפלגתו של ארדואן. שווקי היצוא הטורקיים קורסים בשל המהומות, הסנקציות והפוליטיקה המלוכלכת של ארדואן. התיירות הטורקית תגווע עם הסימן הראשון לאירוע טרור והכסף השחור שהציף את הכלכלה בחשאי צפוי להיחשף על ידי הלחץ העולמי הרב המופעל בנושא. נראה כי ארדואן הכניס את עצמו ומדינתו לפינה והוא, בדומה לפוטין, איבד את יתרונותיו. האם אבד עליו הקלח?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.