Forbes Israel Logo

מאז דברי לפיד כי הוא מתנגד לעסקת פוטאש: כיל צנחה ב-10%

יומו הראשון של שבוע המסחר המקוצר בבורסה בתל אביב ננעל בירידות קלות על רקע המגמה השלילית בוול סטריט בסוף השבוע. נתוני מאקרו מדאיגים שפורסמו ביום שישי מעידים על החרפת ההאטה במשק האמריקאי ומעלים חששות לגבי התאוששותה של הכלכלה בארה"ב. בארץ, השיחות בנוגע לתקציב נמצאות בעיצומן. 

מדד ת"א 25 ומדד ת"א 100 נסחרו היום סביב רמות הפתיחה. מניות הבנקים ירדו ב-0.1%, ומדד הנפט והגז ירד ב-0.3%. מדד התקשורת לעומת זאת עלה ב-0.2%. מניית כיל, החברה הבת של החברה לישראל אשר נמצאת בשליטתו של עידן עופר, ממשיכה את המגמה השלילית מאז דבריו של יאיר לפיד כי הוא מתנגד לעיסקת כיל-פוטאש, ירדה היום ב-3% והשלימה צניחה של כ-10% תוך פחות משבוע.

חברת אל על וקרן פימי חתמו הבוקר על ההסכם לפיו תשקיע קרן ההשקעות עד 75 מיליון דולר ותחזיק כ-47% ממניות החברה. לאחר שבשבוע שעבר הגיעו להבנות סופיות ולאחר בדיקת נאותות שנערכה על ידי פימי בחודשים האחרונים חתמו הבוקר הצדדים על ההסכם כאשר מועד הסגירה יהיה עד חודש יולי.

"החתימה על ההשקעה באל על היא שלב חשוב מאד בדרך ארוכה עד להשלמת העסקה", אמר ישי דוידי, בעליה של קרן פימי. ללא כל קשר לרכישת השליטה על ידי פימי, החברה ועובדיה נמצאים בשלב של משא ומתן להסכם קיבוצי חדש שצריך לאפשר לחברה להתמודד בשוק תחרותי מאד בו היא פועלת.


נתניהו ולפיד | צילום: מרק ישראל סלם

שרי האוצר של גוש היורו אישרו בסוף השבוע את חבילת הסיוע הבינלאומית לקפריסין. במסגרת החילוץ תקבל קפריסין מקרן היציבות של גוש היורו ומקרן המטבע הבינלאומית הלוואה בהיקף של 10 מיליארד יורו. כתנאי לחילוץ צריכה ממשלת המדינה לגייס 13 מיליארד יורו עבור המערכת הבנקאית הקורסת שלה.

אישור תוכנית החילוץ על ידי שרי האוצר מאפשרת כעת למדינות בגוש, בהן גרמניה ופינלנד להשיג אישור לחתימה על הסכם החילוץ בפרלמנטים שלהן, הצפויה ב-24 באפריל. אישור התוכנית בפרלמנטים דורש שינוי חקיקה במדינות הגוש. 

הדיונים על תקציב הממשלה לשנים 2013-2014 נמצאים בעיצומם. ביום חמישי החל שר האוצר יאיר לפיד את השיחות עם ראש הממשלה נתניהו בנושא. ביום חמישי הודיע שר האוצר על ההחלטה להטיל מס על מותרות כגון מכוניות ודירות פאר, יאכטות, מעילי פרווה, סיגרים, אופנועים כבדים וטלוויזיות של מעל 50 אינץ'. המהלך צפוי להוסיף לקופת המדינה כ-400 מיליון שקל וכבר זכה לביקורת נוקבת מצד האופוזיציה. אתמול כינתה יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ את המס "בדיחה" בתוכנית "פגוש את העיתונות בערוץ 2. 

בנוסף הורה לפיד גם על הקמת ועדה לבחינת הגדלת התמלוגים למדינה מאוצרות הטבע המנוהלים על ידי חברות פרטיות. לפיד הביע התנגדות לעסקת כיל- פוטאש ואמר כי יתנגד לה בכל תוקף. היום ייפגשו נציגי האוצר ונציגי משרד ראש הממשלה וימשיכו לדון הנושא התקציב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.