Forbes Israel Logo

מאז נצחון טראמפ, צמרת ההון הרוסית התעשרה ב-29 מיליארד דולר

האנשים העשירים ביותר ברוסיה, לחלקם יש קשרים הדוקים עם הנשיא ולדימיר פוטין, הרוויחו 29 מיליארד דולר מאז שנבחר דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית, הודות לעליית ערכן של המניות ושל המטבע הרוסיים.

בין המרוויחים הגדולים: גנדי טימשנקו, שהיווה מטרה מרכזית של הסנקציות שהטילה ארצות הברית על החוג הפנימי שעוטף את פוטין ב-2014. ערכן של מניות חברת הפקת הגז הטבעי Novatek עלה ב-16% מאז הבחירות, מספיק כדי להעלות את שווי חלקו של טימשנקו בחברה, המוערך בכ-23%, ב-1.8 מיליארד דולר.

יום אחד לפני שמחלקת אוצר המדינה של ארצות הברית מתחה שורה של סנקציות כנגדו, במרץ 2014, מכר איש העסקים הרוסי את 43% השליטה שהיו לו בחברת הנפט Gunvor, שהוא אחד ממייסדיה המשותפים. בכירים בממשל ארצות הברית טענו לכאורה כי פוטין השקיע בחברה ושיתכן כי יש לו אף גישה לתקציביה. כיום מרבית הונו של טימשנקו, המוערך בכ-15.1 מיליארד דולר, מוחזק על ידו באופן פרטי, ולכן קשה יותר לעקוב אחריו על בסיס יומי בהשוואה להונו המוחזק ב-Novatek.

האיש העשיר ברוסיה, לאוניד מיכלסון, הוסיף להונו יותר מכל אחד אחר. גם הוא משקיע ב- Novatek והוא הרוויח על פי ההערכות כ-1.9 מיליארד דולר מאז הבחירות, מה שהקפיץ את השווי האישי הנקי שלו ל-18.2 מיליארד דולר. מיקלסון וטימשנקו מושקעים שניהם, יחד עם המיליארדר קיריל שמלוב, שהוא (על פי דיווחים) חתנו של פוטין, בענקית החומרים הפטרוכימיים Sibur.

חוץ מבארה"ב, עשירי רוסיה הם המרוויחים הגדולים מנצחון טראמפ | צילום: Fotolia

בסך הכל, המיליארדרים הרוסיים הוסיפו להונם סכום מצטבר מוערך של כ-29 מיליארד דולר מאז הבחירה בטראמפ, יותר מהרווחים המצרפיים של המיליארדרים בכל מדינה אחרת פרט לארצות הברית. על פי רישומי פורבס ישנם פי שישה מיליארדרים אמריקאים בהשוואה לכמות המיליארדרים הרוסיים. בעוד שאלו האמריקאים העלו את הונם האישי בממוצע בכ-2.8% מאז הבחירות, הרוסים העשירים ביותר העלו את שווי הונם ב-7.1% בממוצע.

בנוסף לעלייה בערכן של מניות, האוליגרכים הרוויחו גם מחזרתו של הרובל הרוסי למרכז הבמה, מטבע שנפל ב-55% אל מול הדולר האמריקאי במהלך 2014 ו-2015, אבל עלה כבר ב-20% ב-2016, הודות לעלייה במחירי הנפט והתקוות ליחסים טובים יותר בין רוסיה לבין ארצות הברית ואירופה.

אילי הפלדה אלכסי מורדשוב וולדימיר ליסין היו גם הם מרוויחים גדולים, כשהוסיפו 1.6 מיליארד דולר ו-1.4 מיליארד דולר להונם בהתאמה. בערך 830 מיליון דולר מהרווח שעשה ליסין נעשה בתוך שלושה ימים בלבד מאז נצחונו של טראמפ.

"חלק גדול מתחום הסחורות קיבל חיזוק משמעותי מאז הבחירות בארצות הברית", אומר סרגיי דונסקוי, אנליסט היושב בלונדון ומכסה עסקי מתכות וכרייה עבור הבנק Societe Generale. "אני לא בטוח מדוע אנשים כה נכונים להמר על ההשפעה החיובית שתהיה לנשיאותו של טראמפ. אני לא משוכנע שההבטחות שהוא נתן יושגו בקלות. אבל שוב, כמו שאומרים, השוק תמיד צודק. אם אנשים חושבים שכך יהיה, המניות יעלו".

ווגיט אלקפרוב, סגן שר במשטר הסובייטי לשעבר שעומד כעת בראש אחת מחברות הנפט הגדולות בעולם, הרוויח מאז היבחרותו של טראמפ 1.8 מיליארד דולר. לרווחיו יש יותר קשר לתנודות במחירי הנפט העולמיים מאשר לפוליטיקה האמריקאית. מניותיה של Lukoil שלו הוסיפו לערכן 8% לאחר שאופ"ק הסכימה להגביל את תפוקת הנפט ב-30 בנובמבר. במהלך שנת 2016 כולה טיפסו מניות החברה ב-59%, מה שמשקף את התפנית שחלה במחירי הנפט העולמיים בכלל.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן