Forbes Israel Logo

מאחורי דו"ח Oxfam: מה עושים עם כל הכסף ומה חושבים ההמונים?

דו"ח מיוחד אשר פרסם הבוקר ארגון Oxfam חשף מציאות כלכלית כלל עולמית מטרידה במיוחד: על פי הדו"ח, 85 האנשים העשירים ביותר בתבל מחזיקים יחדיו בסכום אגדי של 1.7 טריליון דולר – השווה לסך כל ההון אשר מחזיקה מחצית מאוכלוסיית העולם גם יחד (בני השכבות החלשות ביותר בכדור הארץ).

הדו"ח המיוחד, אשר הופק במיוחד לרגל כינוס פורום הכלכלה העולמי אשר מתקיים בדאבוס בימים אלו, חושף עוד כי חברי ה"מאיון העליון" – הם 1% האנשים העשירים ביותר בעולם, מחזיקים יחדיו ב-110 טריליון דולר, הם כמעט מחצית מסך כל ההון האנושי הקיים בעולם. ונראה כי המצב לא צפוי להשתנות בקרוב: על פי הדו"ח, 7 מתוך 10 בני אדם חיים במדינה בה הפערים הכלכליים הולכים ומעמיקים בשנים האחרונות. את רשימת המדינות בהן חוסר השוויון הולך ומעמיק מובילה ארה"ב, בה, על פי הדו"ח, זינק אחוז ההכנסות של העשירים בכמעט 150% במהלך 30 השנים האחרונות.

צילום: shutterstock

אז מי הם אותם מיליארדרים אשר מחזיקים בסכומים אלו?

בכל שנה מפרסם מגזין פורבס, לאחר תחקיר מעמיק, את רשימת האנשים העשירים ביותר בעולם. את הרשימה בשנה החולפת הוביל, פעם נוספת, המיליארדר המקסיקני קרלוס סלים, אשר הונו מוערך בכ-73 מיליארד דולר – 4 מיליארד יותר מאשר הוערך בדירוג הקודם. שני לסלים נמצא מפתח תוכנת "חלונות" ויו"ר מיקרוסופט ביל גייטס, אשר הונו מוערך בכ-67 מיליארד דולר. במקום השלישי נמצא יו"ר חברת זארה לשעבר, הספרדי אמנסיו אורטגה, עם הון של 57 מיליארד דולר. למקום הרביעי הגיע המיליארדר היהודי-אמריקאי וורן באפט, ואת "החמישייה הפותחת" סוגר לארי אליסון, מייסד ומנכ"ל אורקל – אשר שווה כ-43 מיליארד דולר.

את המקום השישי והשביעי חולקים במשותף האחרים צ'רלס ודייויד קוך, בעלי חברת התעשייה הקרויה על שמם, עם 34 מיליארד דולר כל אחד. יו"ר תאגיד האצ'ינסון, לי קה-שינג, מדורג אחריהם, כשהונו מוערך בכ-31 מיליארד דולר. האישה היחידה אשר נמצאת בעשירייה הראשונה היא ליליאן בטנקור, בעלת השליטה בחברת לוריאל, אשר מדורגת במקום התשיעי עם 31 מיליארד דולר. את העשירייה העשירה ביותר בעולם חותם איל האופנה ברנרד ארנולט עם הון של 29 מיליארד דולר.

מחזיק ב-73 מיליארד דולר. סלים | צילום: רויטרס

מה עושים עם כל כך הרבה כסף?

הונם העצום של אלו המשתייכים ל-1% העשיר ביותר על כדור הארץ, כאמור, משתווה כמעט למחצית מההון האנושי הקיים בעולם כולו. אך מה עושים עם כל כך הרבה כסף? בסכומים כאלו, השמיים הם הגבול. אם היינו מתחילים בסכום "צנוע" יחסית, כמו מיליארד דולר, אלו כמה רעיונות לאפשרויות אשר היו עומדות בפניכם:

– יכולתם להזמין לכוס קפה את כל 316,668,567 אזרחי ארה"ב, או לחלופין לפנק כל אחד

– ואחת מהם בסנדוויץ' שניצל מאחת מרשתות המזון המהיר.

– יכולתם לפנק 1.6 מיליון איש בלילה במלון סוהו המפואר של דונלד טראמפ במנהטן.

– יכולתם לקנות 20.8 מיליון בקבוקי טקילה יוקרתית, איתם תוכלו למלא לא פחות מ-6.3       בריכות אולימפיות.

– אם דווקא התחשק לכם מעט שקט, יכולתם לרכוש לעצמכם כ-40 איים פרטיים ברחבי         הגלובוס.

צפו: מה עושים עם מיליארד דולר?

מה חושבים ההמונים?

על רקע פרסום הדו"ח הבוקר, מעניין להיזכר במחקר אשר פורסם לפני קצת למעלה משנה, אז בבית הספר לכלכלה באוניברסיטת הרווארד בארה"ב ערכו סקר מיוחד בקרב למעלה מ-5,000 אזרחי ארה"ב אודות תפיסתם את הפערים בין שכבות האוכלוסייה השונות במשק האמריקאי. הנשאלים התבקשו לחלק את סך כל ההון הקיים בארה"ב בין שכבות האוכלוסייה השונות כפי שהם חושבים שצריך להיות המצב במציאות, ולאחר מכן התבקשו לחלק את ההון על פי מצב הדברים הקיים בשטח, להערכתם.

באופן סביר למדי, כ-92% מהנשאלים תיארו הפרש מסוים בין מצב הדברים ה"אידיאלי" לבין מצב ה"מציאות בשטח". כלומר, הנשאלים טענו כי מצב הדברים הנוכחי אינו צודק וכי הפערים בין השכבות גדולים מדי ביחס למצב הרצוי.

אך הגילוי המפתיע (ואולי לא כל כך מפתיע) היה בהשוואת ה"מציאות" כפי שהוערכה על ידי הנשאלים לבין המציאות הממשית. החוקרים גילו כי הנשאלים העריכו את מצב הדברים כהוגן ושוויוני בהרבה מאשר המציאות עצמה. למעשה, 9 מתוך 10 נשאלים העריכו כי חלוקת ההון בארה"ב אינה הוגנת דיה – וזאת מבלי להעריך נכונה את מציאות זו – אשר מתגלה כבלתי שוויונית בעליל. על פי המחקר, 1% מכלל אוכלוסיית ארה"ב החזיק בשנת 2012 בכ-40% מכלל ההון במשק האמריקאי. לאחר פרסום הדו"ח הבוקר, הנתון האמריקאי נשמע כמעט סביר.

צפו: כיצד מעריכים אזרחי ארה"ב את הפערים במשק האמריקאי


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן