חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

מבוי סתום: האם איראן לא תחויב להקפיא את תפוקת הנפט שלה?

שר האנרגיה הרוסי, אלכסנדר נובאק עשה אתמול (ב') את דרכו לטהרן, שם פגש את שר הנפט האיראני, ביג'אן זאנגאנה ושר האנרגיה האיראני, חאמיד צ'יטצ'יאן. על סדר היום עמדה יוזמת הקפאת תקופת הנפט בה איראן מסרבת לקחת חלק באופן חד משמעי – כל עוד לא תגיע לרמת תפוקת נפט של כ-4 מיליון חביות ליום, רמה שנקבעה לפני הטלת הסנקציות עלייה.

גם ביום שלפני הגעת השר הרוסי חזר שר הנפט האיראני על הצהרתו כי המדינה מתכוונת לפצות על ההפסדים שלה בתקופת, אולי כהכנת הקרקע לדיון. לאחר הדיון נובאק הביע דווקא תמיכה בעמדתה של איראן, עמדה שמעלה את האפשרות שאיראן תקבל יחס מיוחד בנוגע לתפוקת הזהב השחור שלה.

מקווים ליצב את השוק בעזרתה של רוסיה

למרות המבוי הסתום אליו הגיע היוזמה, מוסקבה כנראה תמשיך לעבוד ולנסות להציף אותה – כנראה לפחות עד הפגישה הבאה של קרטל אופ"ק שצפויה להתרחש ביוני. מאז פברואר 2016 הסנטימנט בשווקים מושפע מהדיווחים אודות ההצעה של רוסיה, ערב הסעודית, ונצואלה וקאטר להקפיא את תפוקת הנפט ברמה של חודש ינואר. ההצעה התקבלה כרעיון חיובי וכסימן לצמיחה בשיתוף הפעולה עם יצרניות הנפט הגדולות. התקווה כי קרטל אופ"ק ייצב את השוק בעזרתה של רוסיה – עלתה.

מבוי סתום? רוסיה תנסה להמשיך ולקדם את הקפאת תפוקת הנפט | צילום: fotolia

שר הנפט הסעודי עלי איברהים אל נעימי הצהיר בכנס IHSCERAWeek השנתי ביוסטון כי ההצעה להקפאת התפוקה היא "תחילתו של תהליך" ושדיון עתידי בנושא עוד צפוי להתרחש החודש (מרץ). מתן המסגרת הזו עזר לעצב את ציפיות השוק, בתקווה שעם זמן ומאמץ מסויימים יצרניות נפט גדולות אחרות כמו עיראק ואיראן יוכלו להצטרף ליוזמה.

הפתרון של רוסיה: יחס מיוחד לאיראנים

צירופה של איראן ליוזמה יצריך מציאה של תקרת מכירה שתתאים לשני הצדדים, מאחר ונכון לעכשיו איראן מסרבת להקפיא את התפוקה על זו של חודש ינואר, שהוגדרה על ידי אופ"ק על רמה של 2.93 חביות ליום. על פי נקודת מבטה של טהרן, מצב זה ישאיר סכום כסף לא מקובל בהתחשב בכך שהתפוקה שלה לפני הסנקציות עמדה על סביבות ה-3.8 מיליון חביות ליום. בחודש פברואר, על פי ההערכות, עמדה איראן על 3.22 מיליון חביות ביום.

נראה שהאסטרטגיה של רוסיה היא ליצור "פתרון פרטני" שייתן יחס מיוחד לייצור האיראני. פתרון כזה עלול להיות מתקבל על הדעת בהתחשב בעובדה שהחזרה של איראן לקצב התפוקה הוא איטי מהצפוי וממה שתכננו בטהרן. בחודש שעבר איראן הוסיפה לתפוקה שלה רק 220,000 חביות ביום והיא כנראה לא תגיע למטרות שהציבה לעצמה לחודש מרץ: תוספת של 500,000 חביות ליום. המגבלות על כמות הנפט שאיראן יכולה להכניס לשוק בשנת 2016 יכולות להוות מרווח למשא ומתן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן