Forbes Israel Logo

מביירות לארה"ב: שתי האחיות הלבנוניות שפתחו סטארט-אפ לאחר שחיפשו את החומוס המושלם

אנשים הופכים ליזמים מכל מיני סיבות. במקרה של קרין אסוואד, היא התחילה בתחום בעקבות מסעה אחר החומוס המושלם.

ב-2013 אסוואד, אסטרטגית בבוסטון קונסלטינג גרופ (BCG) בדיוק עברה מפריז לניו יורק. היא אהבה את התפקיד שלה – ייעוץ לחברות בהתנהלות תחת מצבים של אי סדר, ומה שבטוח – היא לא חיפשה שינוי נוסף בחייה.

אבל אז, אחותה הגדולה כריסטין אסוואד ספיר, מייסדת סטארט-אפ מסעדנות צומח מביירות בשם Treats Holding, הופיעה בארה"ב כדי לבקר בבית הספר לעסקים הרווארד, שם היא לומדת בתכנית תואר שני למנהלים.

"ממש רציתי חומוס ולא יכולתי למצוא אחד טוב בניו יורק", נזכרת אסוואד, בעלת אזרחות כפולה מצרפת ולבנון. מה שהיא רצתה היה חומוס בדומה לזה שאכלה בילדותה: לא גרגרי אלא קרמי, כמו גלידה.

שתי האחיות כבר שיתפו פעולה בהשקת Semsom, רעיון המסעדה הלבנונית המודרנית של ספיר, שקיבל את ההשראה לשמו מהמילה שומשום. השתיים אספו יותר מאלף מתכונים מכפרים לבנוניים, שאחר כך אוחדו והותאמו כדי ליצור תפריט ים תיכוני אקלקטי עם נגיעות מודרניות.

לכן, מה שהם עשו במהלך ביקורה של ספיר היה מעט גיקי אבל לא עד כדי כך מוזר: "במקום קניות או מסיבות, ביקרנו ב-72 מסעדות תוך שבוע כדי לראות את אופי השוק", מספרת אסוואד. ומה שהן טעמו היה בעצם הזדמנות.

כמה חודשים לאחר מכן, ספיר, שמבוגרת בעשר שנים מאסוואד, הציעה כי אחותה הקטנה תהיה זו שתוביל את הכניסה של Semsom לצפון אמריקה, כאשר ההתחלה תהיה בניו יורק. ספיר כבר התרחבה מביירות לערב הסעודית, כווית ועומן, ומתכננת לפתוח שתי מסעדות בדובאי.

טעמים שונים למאכל המוכר. חומוס עם סומק | צילום: חשבון האינסטגרם של Semsom

בשל פער הגילאים בין שתי האחיות, הסבירה אסוואד, "קראתי לה האימא הקטנה שלי, הייתי נותנת לה מתנות ביום האם". אך ככל שהשתיים גדלו, פער הדורות הלך וקטן. "היא בהחלט החברה הטובה ביותר שלי", מציינת אסוואד.

"הייתי מרוצה במקום שהייתי בו", מספרת אסוואד. "חשבתי לעצמי, 'בטח, אני אעזור לך'". המשמעות בשבילה הייתה לעזור עם עיצוב המסעדה, הפן הכספי והאסטרטגיה – לא להפוך ליזמת בעצמה.

ספיר, מצד שני, רצתה מחויבות גדולה יותר מאחותה הקטנה. היא יזמת חלוצה, אשר הפכה לזכיינית הראשונה של דנקן דונאטס בלבנון ב-1998, כאשר הייתה בת 23 בלבד. היא הרחיבה את החנות הראשונה הזו לאימפריה שכללה 30 חנויות בזיכיון.

כיום ספיר היא המנכ"לית של Treats Holding, החברה האם של חנויות דנקן דונאטס ו-Semsom, אותה התחילה ב-2008 לאחר שקיבלה השראה משיחה עם נהג מונית בוושינגטון די.סי. הוא אמר לה שהוא אף פעם לא שמע שום דבר טוב על לבנון, והיא החלה לדבר על המאכל בהתלהבות. נהג המונית אמר שהיא צריכה לפתוח מסעדה, וכך עשתה. עד היום, האחיות צוחקות על כך שעליהן לתת לו זכויות בעסק. בשנה שעברה, פורבס כלל את ספיר ברשימת 200 הנשים המשפיעות בעסקים משפחתיים או סטארט-אפים במזרח התיכון. 

אסוואד אומרת שאחותה התקשרה אליה כל יום כדי שתצטרף ל-Semsom. "דאגתי לגבי הרבה דברים, קודם כל מאחריות", מספרת אסוואד. "אתה תמיד חושב על כל הבעיות הפוטנציאליות שעלולות לצוץ. וזה הפחיד אותי לעבוד עם אחותי; אף פעם אי אפשר לדעת כיצד זה ילך".

לצד העבודה ב-BCG, אסוואד החלה ליצור מודל לפוטנציאל העסקי. "מה ששכנע אותי היה התשוקה של כריסטין והמספרים", היא אומרת.

כריסטין וקרין אסוואד. הרשת שלהן נמצאת כבר בערב הסעודית, כווית ועומאן | צילום: אתר החברה

אסוואד למדה את מה שתעשיית המסעדנות קוראת לו "קז'ואל מהיר", שילוב של מזון מהיר באיכות גבוהה, שמהווה שוק בשווי 700 מיליארד דולר בארה"ב, ו-6 מיליארד דולר בניו יורק בלבד.

בסופו של דבר אסוואד עזבה את עבודתה ב-BCG בספטמבר 2013 כדי להפוך למנהלת הפעילות של Semsom בארה"ב. לדברי אחותה ספיר, לקח לה 6 חדשים כדי לשכנע אותה לעזוב את העבודה שלה ולהצטרף להרפתקה.

אסוואד וספיר הציגו את הקונספט שלהן למזללת Semsom, רשת קזו'אל מהיר בה הלקוחות יכולים לבחור קערה או כריך מגולגל, לבנק הפרטי מביירות FFA בדצמבר 2013. במאי שלאחר מכן הן גייסו 4.5 מיליון דולר ממשקיעים תוך שלוש שעות בלבד. אותם המשקיעים כבר התחייבו לסבב השני.

שנה לאחר מכן, במאי 2015, האחיות פתחו את מזללת Semsom הראשונה במנהטן, מיקום שוקק חיים באיסט ווילג' שמושך סטודנטים רבים ממכללת קופר ומאוניברסיטת ניו יורק. המקום מתמחה בתבלינים וטעמים עונתיים וריחניים מהמזרח התיכון, כמו שיש טאוק ממתכון של סבתא שלהן – עוף שמושרה ביין אדום ופפריקה מתוקה. קערת אוכל מלאה עם רוז, תוספות ותבלינים, עולה פחות מעשרה דולר.

בחודש הבא האחיות יפתחו את החנות השנייה במנהטן ברובע עסקי. עד סוף שנת 2016, הם מתכננות להחזיק ברשותן ארבעה מקומות באזור, ועד 2020 הם מצפות ל-20 מזללות בבעלותן ועוד 200 יחידות בזיכיון ברחבי ארה"ב. פיתוח התפריט ימשיך להתבצע בביירות, שם יש כיום שתי מסעדות של Semson, והאחיות מנהלות אותו יחד בעיקר טלפונית.

באופן בלתי נמנע, יש גם קשיים ובעיות. כך למשל, יומיים לפני שהן חתמו על השכרת החלל הראשון, בעל הבית נסג מההסכם. "זה מסוג הדברים שעושים לך כאב בטן", אומרת אסוואד, אשר התחרתה מול רשתות מבוססות כדי להשיג את נכס הנדל"ן. ואז, במהלך החודש הראשון לעסקים, המכירות היו "קטסטרופה", לדברי אסוואד, שלא לקחה בחשבון את תקופת הקיץ המנומנמת. הן התחילו להציע טעימות של החומוס שלהן לעוברי אורח ופרסמו בדואר שיווקי. עד הסתיו המכירות כבר תפסו תאוצה.

השתיים הצליחו למצוא פתרונות לבעיות השונות שצצו, ועבור אסוואד, התברר כי להיות יזמת זה הרבה יותר קשה, אבל בהרבה מובנים גם יותר מספק מאשר להיות יועצת עסקית. "כאשר אתה יועץ יש לך רעיון שתיאורטית הוא די יפה", היא מסבירה. אבל כיזמת, "זה הרבה יותר מתגמל ברמה האישית, בגלל שאתה משיג משהו שהוא שלך, שהוא מוחשי. אלו החיים האמיתיים עם כל הטוב והרע".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן