Forbes Israel Logo

מבקר המדינה חושף: כך חגגו המפלגות עם כספי הציבור

סיעת הליכוד הוציאה 50,211 שקל על ארוחת ערב לח"כים בבית ראש הממשלה, העבודה העסיקה שני ח"כים לשעבר כיועצים בשכר מצטבר של 90 אלף שקל בשנה וסיעת אגודת ישראל שילמה החזרי נסיעות של 37,500 שקל לאדם שאינו מועסק על ידה – כך חושף היום דו"ח מבקר המדינה' יוסף שפירא, אשר נוגע למימון המפלגות והוצאותיהן.

בדו"ח סוקר המבקר את הוצאותיהן של המפלגות, ומבליט את אלו שלא הציגו אסמכתאות על פרטי השירות שקיבלו.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בהתייחס למפלגת הליכוד כותב המבקר כי הסיעה ניהלה את חשבונותיה בהתאם להנחיותיו, אולם מציין כי "בביקורת חשבונות הסיעה הועלה כי כללה בחשבונותיה הוצאות בגין ארוחת ערב בביתו של יושב ראש הסיעה (נתניהו) בסך של כ-50,211 שקל עבור 120 מוזמנים, דהיינו כ-418 שקל למוזמן. הסיעה טענה כי מדובר בפעילות פוליטית-ארגונית מובהקת אשר חיונית ליציבות הקואליציה".

עוד מצוין בדוח כי מפלגת הליכוד כללה בדוחותיה הוצאות של 8,600 שקל בגין מתנות לאירועים פרטיים, שאינם אירועים של הסיעה. "לטענת הסיעה, נשיאתה בעלות המתנות נעשית מתוקף השתתפותם של בעלי תפקידים בסיעה באירועים אלה", כתב המבקר. "איני יכול לקבל טענה זו, הענקת מתנות מעוררת חשש להשפעה לא ראויה ועל כן אין לעשות שימוש כאמור בכספי המימון הממלכתי".

418 שקל לאורח. נתניהו | צילום: מרק ישראל סלם

הוצאה נוספת של הליכוד אותה צייין המבקר הייתה קבלת שירותי ייעוץ אסטרטגי ותקשורתי משני יועצים בסך כולל של כ-32 אלף שקל בחודש, "אך לא היו בידה אסמכתאות המעידות על תוצרי השירות שניתן".

בהתייחסו למפלגת העבודה, מציין המבקר כי המפלגה "העסיקה כיועצים שני חברי כנסת שלה לשעבר בסך מצטבר של כ-90 אלף שקל לשנה, ובתיקיה לא נמצא תיעוד המפרט את טיב עבודתם עבור הסיעה והיקפה".

בביקורת הועלה כי הסיעה לא כללה בדוח לתקופה השוטפת את כל הוצאותיה בגין בחירות מקדימות ליושב ראש הסיעה, אלא רשמה חלק מההוצאות כהוצאות שוטפות ואת היתרה כהוצאות נדחות לתקופה של ארבע שנים. 

בביקורת החשבונות של אגודת ישראל הועלה כי הסיעה כללה בחשבונותיה הוצאות בסך 5,364 ש"ח בגין פרסום מודעות על מוקדי תעסוקה בשם רשות מקומית, העמדת סניפי הסיעה למכירות מוזלות של מצרכים וקבלת שירות של חתימת עו"ד במשרדי הסיעה באשדוד, לאברכים שתורתם אמונתם, ואשר אמורים להתייצב לגיוס. המבקר כותב כי הוצאות אלו אינן עולות בקנה אחד עם הגדרת הוצאות שבחוק, וכי לא לשם כך נועדו כספי המימון הממלכתי. גם בל"ד, הבית היהודי – המפד"ל החדשה וסיעת ארץ ישראל שלנו לא ניהלו על פי הדו"ח את מערכות חשבונותיהן בהתאם להנחיות. 

10 מהסיעות שהגישו למשרדי את חשבונותיהן ניהלו בתקופה השוטפת מערכת חשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה: דגל התורה, עצמאות, התקווה, חד"ש, ישראל ביתנו, העבודה, קדימה, האיחוד הערבי, ש"ס ותקומה. בהוצאותיהן של 5 מבין הסיעות נמצאו הוצאות בלתי תקינות: אגודת ישראל, הליכוד, תע"ל, מד"ע ומרצ-יחד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן