Forbes Israel Logo

מדוע מזון בריאות לאחד יהיה ג'אנק פוד עבור אחר?

בדיוק כשם שאין דרך אחת המתאימה לכולם בכמעט כל תחום בחיים, אין דיאטה המתאימה לכולם – למעשה, תזונאים הבחינו שמה שעשוי לתרום לירידה במשקל אצל אדם אחד, לא תמיד יעבוד אצל אדם אחר.

בימים אלו, מחקר שפורסם במגזין Cell מתחיל להבין מדוע זה קורה. מסתבר שאנשים מעבדים מזון באופנים שונים מאוד – בהתאם למאפיינים אישיים ומאפייני חיידקי המעיים שלהם. מה שעשוי להביא לעליית איטית ועקבית של סוכר בדם אצל אדם אחד, יוביל לקפיצה חדה וחריגה אצל אדם אחר. אם כן, הגילוי שמזונות מסוימים הבריאים לאדם אחד אינם בריאים עבור אדם אחר עשוי להוביל לשינוי מהותי בהמלצות לדיאטה, ולקחת אותן צעד קדימה.

חוקרים במכון ויצמן מדדו מספר משתנים ב-800 נחקרים: ממידות פיזיות, לרמות גלוקוז וחיידקי מעיים, וכן בדיקות דם. הם נתנו ארוחות זהות לאנשים כדי למדוד כיצד כל נחקר הגיב למזון, וציידו אותם באפליקציה לנייד שבאמצעותה עדכנו מה אכלו ביומיום. המטרה העיקרית הייתה לנטר את רמת הסוכר בדם של כל נחקר וכיצד היא הושפעה לאחר שאכלו מזון מסוים.

כפי שהיה ניתן לצפות, מדדים כמו BMI וגיל הנחקר השפיעו על רמת הסוכר בדם. אך היו הבדלים אישיים רבים מעבר למשתנים הבסיסיים. למשל, אישה אחת שנאבקה בעודף משקל כל חייה, הציגה עלייה חדה ברמת הסוכר בדם לאחר שאכלה עגבניות – מרכיב שכיח בתזונה שלה. הדבר אפילו יותר ביזארי, מאחר ועגבניות נחשבות בד"כ למזון בעל ערך גליקמי נמוך, מה שאומר שהן בוודאי לא מביאות לזינוק ברמות הסוכר.

המגמה לכיוון תזונה מותאמת אישית מתגברת | צילום: fotolia

"עבור אותה אישה, דיאטה בהתאמה אישית לא תכלול עגבניות, אבל ייתכן שתכלול מרכיבים שרבים מאיתנו מסווגים כלא-בריאים, אך למעשה יהיו בריאים עבורה", אומר מנהל המחקר, ד"ר ערן אלינב. "לפני שהמחקר הזה נערך, לא הייתה שום דרך עבורה לקבל את ההמלצה המותאמת האישית הזו, שעשויה להשפיע באופן דרמטי על התקדמות המצב הטרום-סוכרתי שלה".

פירוש הדבר הוא שמזון שנחשב בריא עבור אדם אחד, עשוי להיות לא בריא עבור אחר.
כדי להבין עוד על הסיבות להבדלים האלו, הצוות ניתח דגימות חיידקי מעיים של קבוצת הנחקרים, קבעו את הרכבם וכיצד הם משפיעים על התגובה לסוכר. לאחר מכן, הצוות בנה אלגוריתם, שהצליח לחזות כיצד כל אדם נתון יגיב לכל סוג מזון. הם יצרו דיאטות מותאמות אישית לקבוצה חדשה של נחקרים, וגופם, כולל רמות הסוכר לאחר ארוחות, הגיב בהתאם לתחזית. לאורך זמן, הרכב חיידקי המעיים שלהם השתנו בהתאם, למרות שנוסו עליהם דיאטות שונות מאוד.

המחקר הזה מרחיב בנושא שמומחי בריאות רבים כבר הבחינו בו מזמן: לא כולם מגיבים באופן דומה לדיאטה מסוימת. כמובן, שכמעט כל מי שניסה דיאטות שונות לירידה במשקל יכול להעיד על כך. המחקר החדש מתחיל להבין יותר על הסיבה המטבולית (הקשורה בחילוף חומרים) לכך, ולהציע כיוון אפשרי לדרך בה תזונה תתקדם בעתיד.

"לאחר שראיתי את הנתונים, חשבתי על האפשרות שאולי טעינו בחשיבה שלנו על השמנת יתר חולנית וסוכרת", אומר פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן. "האינטואיציה של אנשים היא שאנחנו יודעים כיצד לטפל במחלות האלו ואלו החולים עצמם שלא מקשיבים להמלצותינו ואוכלים ללא שליטה – אך ייתכן שאנשים מקבלים את ההמלצות, רק שבמקרים רבים נתנו להם עצות גרועות ".

התקווה היא שככל שמחקרים כאלו ימשיכו להתפרסם, נוכל להבין יותר על ההבדלים האישיים בתזונה. בינתיים, אם נדמה שדיאטה מסוימת איננה יעילה עבורכם, ייתכן ויהיה הגיוני לעבור לאחת אחרת. זכרו שלא כל הדיאטות שוות, וייתכן שתעברו תהליך של התנסות עד שתמצאו את ההתאמה הנכונה עבורכם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.