חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

מהילדות בהודו לאחת מהעמדות המשפיעות בעולם הטכנולוגיה: מי אתה, סאטיה נאדלה?

השנה 2012. מיקרוסופט, שפעם היתה החברה שקובעת לאיזה כיוון יילך עולם הטכנולוגיה, הפכה לחברה אפורה ומשעממת. ראשיה ראו כיצד מתחרות ותיקות כמו אפל וחדשות כמו גוגל עולות לגדולה וכובשות עוד ועוד נתח שוק על חשבונה.

סטיב באלמר, המנכ"ל השני של מיקרוסופט, ומי שירש את התואר מהמנכ"ל והמייסד האגדי ביל גייטס, הציג את חלונות 8 בהתלהבות כ"דבר הבא" וכפיתוח שישפיע על כל עולם הטכנולוגיה. קבלת הפנים של הלקוחות והתקשורת התאפיינה באכזבה, חוסר רצון לשדרג ובעיקר ביקורת רבה על החברה שכשלה בקריאת השוק וצרכיו האמיתיים, בבואה להחליף מערכת הפעלה טובה כמו חלונות 7. אולם מערכת ההפעלה הכושלת של החברה היתה רק עוד שלב בתהליך הדעיכה האיטי של החברה. גם Windows Phone, מערכת ההפעלה שלה למובייל, לא נספרה בקרב בין iOS לאנדרואיד, Bing, מנוע החיפוש של החברה נמחץ על ידי גוגל, למרות השקעה גדולה של החברה – וגם השוק הארגוני, התרנגולת שמטילה ביצי זהב לחברה, החל לנטוש את מודל קניית הרשיונות של החברה לטובת מודלים של SaaS (תוכנה כשירות) ועבודה בענן, שם חיכו לה בפינה מובילות כמו אמזון, IBM וגוגל.

באוגוסט 2013 הודיע באלמר על החלטתו לפרוש מתפקידו כמנכ"ל החברה ויחד עם ביל גייטס החלו השניים בתהליך של איתור מועמד מתאים לתפקיד החשוב. לאחר כחצי שנה של שמועות וספקולציות הכריזה מיקרוסופט באוגוסט 2014 כי לתפקיד ימונה סאטיה נדלה, שם שלא היה מוכר מחוץ למטה החברה ברדמונד.

עבד במשך השבוע, טס בסופי שבוע להשלים תואר

נאדלה נולד ב-1967 בהיידראבאד, בירת מדינות אנדרה פרדש וטלנגנה שבדרום הודו. הוא נולד למשפחת מעמד-ביניים קלאסית כשאביו פקיד ואימו מורה לסנסקריט. למרות האהבה שלו, כמו הודים רבים, לקריקט והרצון שלו להיות שחקן מקצועי, הוא נאלץ לוותר על התחביב, לאחר שהבין שהוא כנראה מוכשר יותר בתחומים הריאליים. בגיל 21, סיים בהצלחה נאדלה את לימודי הנדסת החשמל שלו במכון הטכנולוגי של מאניפאל. נאדלה עקר לארצות הברית, כדי ללמוד מדעי המחשב ומקץ שנתיים, ב-1990, סיים את הלימודים.

את דרכו המקצועית החל נאדלה כמהנדס ב-Sun Microsystems, אולם לאחר כשנתיים הוא נטש אותה כדי לעבוד במיקרוסופט. חשוב לזכור שהיה זה תור הזהב של החברה: החברה הציגה את חלונות 3.1 והחלה את עידן השילוב הקדוש WINtel (מחשבים מבוססים אינטל ומערכת הפעלה של מיקרוסופט) עם מכירות של מיליוני יחידות ממערכת ההפעלה שלה והתוכנות הנלוות; לינוס טרובאלדס היה בשלבים הראשוניים של פיתוח הלינוקס; סטיב ג'ובס היה עדיין מחוץ לאפל, האייפודים היו במרחק עשור, האינטרנט היה רחוק מתפוצה מסחרית ומארק צוקרברג היה בן 8. לא פלא שהיתה זו החברה הטכנולוגית הנחשקת ביותר בעולם.

קידום רדף קידום

בתפקידיו הראשוניים בחברה השתתף נאדלה בפיתוח של הטלוויזיה האינטראקטיבית (פרויקט שנגנז לבסוף) וכן בפיתוח של חלונות NT. למרות זאת, עמיתיו לעבודה הופתעו לגלות כמה חזק הרצון שלו ללמוד ולהתפתח. מדי סופשבוע, למרות העבודה הקשה והמתגמלת, היה עולה נאדלה על טיסה של 5 שעות, כדי ללמוד מנהל עסקים באוניברסיטת שיקאגו, עד אשר ב-1997 סיים אותם וקיבל תואר MBA. תוך פחות משנתיים קודם נאדלה לתפקיד הניהולי הראשון שלו כסגן נשיא ב-Microsoft bCentral, חבילת שירותים לעסקים קטנים ובינוניים, שכללה בין היתר שירותים כמו אירוח אתרים, מייל ושיווק.

עם כל הכבוד לקידום של נאדלה, קידום של עובד אחר של מיקרוסופט עשה קצת יותר רעש. היה זה סטיב באלמר, העובד ה-30 של החברה שגוייס בידי ביל גייטס בעצמו, ומונה בינואר 2000 למנכ"ל השני של החברה.

למד מהר כיצד לנווט את חברת הענק. נאדלה | צילום מיקרוסופט

ב-2001 מונה נאדלה לסגן נשיא חטיבת Microsoft Business Solutions, שפיתחה מערכות לתכנון משאבי ארגון ולניהול קשרי לקוחות, ומוכרת כיום כ-Microsoft Dynamics, אולם הנסיקה בקריירה שלו לא נעצרה. ב-2007 מונה נאדלה לסגן נשיא של חטיבת האונליין של מיקרוסופט. במסגרת תפקיד זה הוא היה אחראי על הפיתוח של Bing ו-Office Online וכן רשת ה-Xbox Live של הקונסולה המצליחה של החברה. 4 שנים מאוחר יותר כבר היה נאדלה נשיא חטיבת השרתים והכלים של החברה, כשבתחומי אחריותו כל תחום השרתים, SQL ו-Azure, פלטפורמת הענן של החברה. תחת ניהולו זינקו הכנסות החטיבה מ-16.6 מיליארד דולר ל-20.3 מיליארד דולר.

גם העובדים מרוצים וגם המשקיעים

ביומו הראשון בתפקיד שלח נאדלה מייל לכל עובדי מיקרוסופט ובו כתב: "רבים שמכירים אותי אומרים שמה שהשפיע עלי ביותר לאורך כל חיי הוא הסקרנות והצמא ללמוד דברים חדשים. אני קונה יותר ספרים ממה שאני יכול גם לקרוא, אני נרשם ליותר קורסים מקוונים ממה שאני יכול להשלים. אני מאמין שבסופו של דבר אם אתה לא לומד דברים חדשים, אתה מפסיק גם לייצר דברים מועילים". ואכן, נאדלה למד מהר מאוד כיצד לנווט את החברה הענקית והחל לבצע שורת צעדים נועזים ואמיצים, שנועדו "לחשב מסלול מחדש" עבור מיקרוסופט – שורת צעדים שהיו נתפסים בעבר כדמיוניים.

תחת המנטרה של "mobile-first, cloud-first" (במקום ה-Windows-First) השלים נאדלה את עסקת הענק לרכישה ולמיזוג של נוקיה, תוך כדי מחיקת המותג והשקת Lumia; נאדלה אימץ את לינוקס ואפשר להריץ אותה בפלטפורמת ה-Azure; תחת הנהגתו סיימה מיקרוסופט את המלחמה באפל: אופיס הגיעה לאייפדים של המתחרה הגדולה (לשעבר) ומיקרוסופט פיתחה סדרת אפליקציות לסביבת אנדרואיד ול-iOS; נאדלה גם פתח את הארנק ורכש תמורת 2.5 מיליארד דולר את סטודיו המשחקים Mojang, שאחראי על סנסציית הגיימינג Minecraft, והפך אותו למותג Franchise של מיקרוסופט; תחת הנהגתו דילגה החברה על חלונות 9 והשיקה את חלונות 10 שלראשונה הציגה מערכת הפעלה מאוחדת לכל הפלטפורמות, וזכתה לקבלת פנים חמה מאוד מקהל המשתמשים והמדיה; גם בתחום החומרה, העלתה החברה הילוך והשיקה את ה-Microsoft Surface Book, לפטופ ראשון מתוצרתה, שנועד להילחם במקבוק המצליח של אפל; וגם משקפי המציאות הרבודה שלה, ה-HoloLens, שהציגו פעם אחר פעם יכולות מרשימות.

עם הכבוד לשירה, השראה והרצון ללמוד דברים חדשים. נאדלה לא עובד בחינם. עלות שכרו השנתית ב-2014 נאמדה ב-84 מיליון דולר, למרות שזו כללה גם בונוסים חד-פעמיים. לשם השוואה, טים קוק, מנכ"ל אפל, נהנה בשנה הראשונה משכר בגובה 378 מיליון דולר, כולל בונוסים. אגב, נאדלה התבטא פעם ואמר שמעולם בחייו לא ביקש העלאה. לדבריו, הוא תמיד התמקד בעבודה קשה וסמך "על המערכת" שתתגמל אותו.

כך שלמרות צעדים פחות נעימים, שנבעו בעיקר בגלל עסקת נוקיה, שעליה היה חתום באלמר, נאלץ נאדלה לפטר 18 אלף עובדים (רובם מנוקיה) ולפני כשמונה חודשים עוד כ-8,000 עובדים, עדיין נדמה שהצבע חזר ללחיים ברדמונד. העובדים מאוהבים בו ומרגישים שזה שוב כיף לעבוד במיקרוסופט וגם בעלי המניות מרוצים כשמחיר המנייה זינק ב-14 אחוזים ב-2014 ואז עוד 21 אחוזים ב-2015.

אז נכון, בפני מיקרוסופט עומדים עוד הרבה אתגרים כמו הדעיכה של שוק ה-PC והטאבלטים, תחרות קשה בתחום התוכנות הארגוניות, הקרב מול סוני בתחום קונסולות המשחק וכמובן הניסיון לגרום לחלונות 10 להיות הסטנדרט הן במחשבים והן במובייל. אבל, בניגוד לתקופה שקדמה למינויו, נראה שהפעם במיקרוסופט לא חוששים מהתחרות. אולי דווקא מתפקיד האנדר-דוג היא תצליח שוב.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים: האזנה נעימה: 3 אוזניות מקוריות עם חידוש מרענן

עוד בגיקטיים: אל-ג׳י תחשוף בקרוב כרטיס אשראי שיחליף את זה שבארנק שלכם

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן