חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

מהירות זה כוח: כך תקראו כל ספר תוך שעה

אנחנו חיים בעידן בו אנו מוצפים באינפורמציה. נראה כי הדרך היחידה להתמודד עם שטף המידע היא ללמוד לקרוא מהר. אז הנה כמה עצות שיעזרו לכם להתמודד עם דוחות ארוכים, ספרים ומצגות בלתי נגמרות, בתוך שעה אחת. המילה "להתמודד" באה להדגיש שהכוונה היא לא לקרוא ולעכל באמת כל מילה, אלא להיות בקיאים בנקודות הבסיסיות של הטקסט ולהיות מסוגלים לטעון טיעונים לגביהן.

תחשבו על ספר ארוך כמו על ארוחת ערב גדולה. אם מישהו ישאל אתכם מה דעתכם עליה, אתם לא באמת חייבים להתייחס לכל המאכלים שהוגשו בכל המנות. אתם לא באמת צריכים לחשוש שמישהו יתפוס אתכם שלא טעמתם מכל 8 הקינוחים. במקום זאת, אתם פשוט יכולים לתת את התרשמותכם הכללית מהחוויה שהספקת לחוות.

אז בואו ניגש אל המנה העיקרית – הספר:

1. התבוננו על הכריכה ועל הכריכה האחורית. זה אולי לא ילמד אתכם על המהות של הספר, אבל זה ילמד אתכם מה הספר מנסה להיות. הכריכות חשובות מאוד, כי מישהו השקיע הרבה מאוד מחשבה בניסיון לתמצת את הנושאים המורכבים שנכללים בספר בשתיים שלוש נקודות או תמונות. זה יכול להפוך ל-GPS שלכם לחוויה כולה.

2. אל תתחילו לקרוא לפני שעברתם על תוכן העניינים. גם זה חלק מה-GPS שיעזור לכם להתמצא בספר ולהבין לאן המחבר חותר. הבנה של תוכן העניינים יכול לתת לכם ביטחון כאשר אתם עוברים על שאר הספר. זו גם הזדמנות טובה לבדוק האם ישנם פרקים שמסכמים או מתמצתים אותו.

3. קראו את 20 העמודים הראשונים, ואת 10 האחרונים. כמו כן קראו את רוב סיכומי הפרקים. דלגו על השאר, אלא אם כן אתם מתעניינים באופן מיוחד. הנה האמת המכוערת: אם אתם קוראים רב מכר טיפוסי שאינו סיפורת, כל החומר הטוב נמצא כבר ב-15-25 העמודים הראשונים. כל השאר זה הרחבה, דוגמאות ומקרי מבחן. זה נכון לספרים של כל המומחים הגדולים.

רוב הכותבים הולכים באופן אינסטינקטיבי על אותה תבנית של כותבי נאומים: "ספר להם מה אתה הולך לספר להם". אז אל תבזבזו את זמנכם על הפירוט המיותר שמגיע לאחר מכן.
האמת היא שרוב הספרים כיום מסורבלים וארוכים הרבה יותר מידי. המחברים לא כל כך מבינים את זה ומנפחים רעיון שהיה יכול להיות מועבר ב-30 עמודים, לקנה מידה של מאות עמודים. כך ששוב, אין צורך לעבור על הכל – 10 העמודים האחרונים אמורים, בדומה לפתיחה, לסכם את המסרים.

ממש לא חייבים לקרוא הכל | צילום: shuttersotck

4. קראו שתי סקירות על הספר באינטרנט. בדקו שהסקירות מגיעות לאותן מסקנות שאתם הגעתם אליהן, ושימו לב היכן מופיעות הערכות שונות על הספר. כעת תהיו מוכנים לטעון טענות משלכם בפומבי, מכיוון שאתם יכולים לזרוק "ובכן ג'ונסון, האקונומיסט בוודאי היה מסכים עם הניתוח שלך לספר, אבל אתה בהחלט משמיט את הפרטים המדהימים שאליהם יש התייחסות בפרק 8". ג'ונסון יענה: "אה, אני אצטרך לעבור על הפרק הזה שוב". הוא לא יעבור.

5. תתחילו לתרגל את כישורי הרפרוף שלכם. לדעת לקרוא ברפרוף זה לא דבר שמגיע בקלות. זה משהו שיש לעבוד עליו, להתאמן ולהשתפר – כמו רכיבה על אופניים. בסוף זה יבוא לכם באופן טבעי. ככל שתתרגלו לעשות זאת מהר וטוב יותר, כך תוכלו להתמודד עם יותר טקסטים עבי קרס שמחכים לכם.

העצות הללו מתייחסות לספרים, אך רוח הדברים נכונה כמובן גם לגבי דוחות, מצגות ושאר טקסטים ארוכים ומייגעים. יישמו אותן וחייכם יהפכו קלים הרבה יותר.  

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן