Forbes Israel Logo
יצירת האומנות היקרה ביותר שנמכרה בבית המכירות הפומביות Sotheby's ב-2020. צילום: shutterstock
יצירת האומנות היקרה ביותר שנמכרה בבית המכירות הפומביות Sotheby's ב-2020. צילום: shutterstock

מה אומר הציור היקר ביותר של שנת 2020 על שוק האמנות?

11 דקות של קרב בין קונים הזניק את מחיר הציור של פרנסיס בייקון לכ-85 מיליון דולר והפך אותו ליקר ביותר ב-2020. אבל היו עוד כמה מכירות מעניינות בשנה שחלפה

הבשורה: טריפטיכון (יצירת אמנות המורכבת משלושה חלקים) של האמנית פרנסיס בייקון שנמכר במחיר של 84.5 מיליון דולר בסות'ביס, היה היצירה היקרה ביותר שנמכרה במכירה פומבית בשנת 2020, מחיר נמוך בהשוואה למכירות הגדולות בשנים קודמות, שכן אי הוודאות הכלכלית הביאה את אספני האמנות העשירים לעצור במחירים נמוכים יותר.

הטריפטיכון – צורת אמנות שהייתה נפוצה בעיקר אצל ציירים ופסלים בתקופת הרנסאנס, במיוחד כאלה שעסקו בנושאים דתיים – נוצר בהשראת האורסטיה מאכילוס (Oresteia of Aeschylus), סט של שלושה ציורים בעלי אופי מצמרר, והביא את המחיר השלישי בגובהו ליצירתה של בייקון ביוני. כיום התרחב המושג טריפטיכון והוא משמש גם לתיאור שלוש יצירות אמנות שיש ביניהן קשר רעיוני או צורני, ולא רק כאלה המחוברות ביניהן באופן פיזי. ציור הטריפטיכון היקר ביותר אי פעם היה 'שלושה מחקרים על לוסיאן פרויד', שהגיעו לסכום של 142.4 מיליון דולר בשנת 2013, אז היצירה היקרה ביותר שנמכרה אי פעם במכירה פומבית.

ה"ניו יורק טיימס" דיווח כי הטריפטיכון נרכש באופן פרטי לפני שהועמד למכירה פומבית, מה שיכול להוריד את המחיר הסופי של יצירות אמנות בעת המכירה הפומבית.

דה וינצ'י עדיין מוביל

היצירה שנמכרה במחיר הגבוה ביותר בשנת 2019 הייתה Meules של קלוד מונה, שנמכרה תמורת 110 מיליון דולר, והמכירה היקרה ביותר לשנת 2018 הייתה Nu couché של אמדאו מודליאני שנמכרה ב-157 מיליון דולר.

'סלבטור מונדי' של ליאונרדו דה וינצ'י הוכרזה ונמכרה במכירה פומבית תמורת סכום של 450 מיליון דולר בשנת 2017 ונשארה יצירת האמנות היקרה ביותר שנמכרה אי פעם במכירה פומבית.

אבל שנת 2020 לא מסמלת רק אובדן עבור עולם האמנות. בכך שעברו למכירות מקוונות, בתי המכירות הפומביות המובילים לא נפגעו בצורה כה קשה כפי שציפו שייפגעו כתוצאה מווירוס הקורונה. חלקם אף הצליחו למשוך מספר שיא של קונים חדשים. היו גם מחירי מכירה פומבית חסרי תקדים בקטגוריות מעניינות: שלד טירנוזאורוס רקס השיג באוקטובר 31.8 מיליון דולר והפך אותו לאחד ממאובני הדינוזאורים היקרים ביותר שנמכרו אי פעם במכירה פומבית. זוג נעלים אייקוניות של כוכב הכדורסל מייקל ג'ורדן שברו שיאי מכירה של נעלי ספורט כאשר מגיש הצעה רשם אותם תמורת 615 אלף דולר באוגוסט.

צילומים: Shutterstock, Twitter

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.