Forbes Israel Logo

מה האינטרס של פוטין להתערב במשאל העם הספרדי?

לפני 3 שנים כבר התקיים כבר משאל עם לא רשמי על עצמאות קטלוניה. אותו משאל הציג תחילה את השאלה הבסיסית "האם אתה רוצה שקטלוניה תהפוך למדינה?". לאלו שהשיבו בחיוב הוצגה שאלה נוספת: "האם אתה רוצה שהמדינה הזו תהיה עצמאית?" שיעור ההשתתפות שנוי במחלוקת ועל פי ההערכות נע ככל הנראה סביב שליש מבעלי זכות הבחירה או 2.3 מיליון קולות. בקרב המצביעים נרשמו כ-80% תמיכה אך שיעור ההשתתפות הנמוך החליש את הטענה כי התוצאות מייצגות את רצון רוב הקטלונים. מאז, שיעורי התמיכה בעצמאות בחבל הארץ העשיר ירדו ביחס ישיר ליכולת של ברצלונה ומסי. סקרים אחרונים מראים כי צפוי קרב צמוד, עם יתרון קל למתנגדי העצמאות.

על מארגני המשאל ב-2014 הוטלו סנקציות פוליטיות וכלכליות כולל קנס אישי של 5 מיליון אירו על הנשיא הקודם של קטלוניה, שטרם שולם. הנשיא הנוכחי של קטלוניה, קרלס פוג'דמון, נחוש להתקדם כמתוכנן אך צפוי להיתקל בקשיים. אז, כמו היום, הממשלה הספרדית טוענת כי משאל העם אינו חוקי. הפעם, הממשלה פועלת פיזית כדי למנוע את עריכת משאל העם ושלחה לשם כך את כוחות המשטרה כדי לסגור בכוח את המקומות בהם הוצבו קלפיות במבני ציבור ובתי ספר ולמנוע את קיומו של משאל העם.

ברצלונה, בירת קטלוניה | צילום: Fotolia

מפקד המשטרה בקטלוניה הורה לאנשיו לפנות את 2,100 תחנות ההצבעה בחבל הצפוני עד 6 בבוקר ביום ראשון, ואישר להשתמש בכוח אך כמוצא אחרון. בתגובה, יזמו המארגנים שינה מאורגנת של כעשרות אלפי תומכים בנקודות ההצבעה, בניסיון למנוע את סגירתן. לעת עתה, כל צד מתבצר בעמדותיו ומאשים את הצד השני ב"שיטות נאציות".

השאיפות הלאומיות של הקטלונים התחזקו משמעותית בשנים האחרונות אך הן לא זוכות להבנה במדריד ולפי ההוראות למשטרה, ההיפך הוא הנכון. החשש בקרב הממשלה בספרד הוא לא רק מאובדן החבל הצפון-מזרחי במדינה, אלא גם מקביעת תקדים לקבוצות אתניות אחרות בספרד ובראשן הבאסקים שרק לאחרונה ניאותו להניח נשקם. באיחוד האירופי שומרים באופן רשמי על אי-התערבות בעניינים פנימיים של ספרד, אך ברור כי גם בפרלמנט האירופי בבריסל, כמו גם במדינות אחרות ביבשת, חוששים מתקדים שייתן רוח גבית היסטורית לתנועות שונות השואפות לעצמאות ביבשת.

עוד פעם רוסיה?

גם בקרמלין טוענים כי המשאל לא חוקי ומבטיחים להמשיך לפעול רק מול ממשל ספרד, ללא קשר לתוצאות. במקביל, לצד הגינוי הרשמי, כמה דיווחים ברשת מצביעים על כך כי הקבוצה הרוסית שפעלה באינטרנט בעד טראמפ, הברקזיט, לה פן בצרפת והימין הקיצוני בגרמניה, פועלת כעת בעד עצמאות קטלונית. בכמה אתרים שנחשבים כשופר של הקרמלין פורסמו בשבועות האחרונים עשרות כתבות בעד החוקיות של משאל העם וגינויים לצעדים בהם נוקטת ממשלת ספרד, כולל השוואות לכיכר טיינאנמין בסין.

כלי ניתוח של תעבורת רשת העוקבים אחרי אתרים רוסיים זיהו בתוך 48 שעות זינוק בשימוש בהאשטגס הקשורים לקטלוניה לרמות ההפניות לסוריה, אוקראינה וטראמפ. ציוצים של ג'וליאן אסנד ואדוארד סונדן בעד משאל העם ועצמאות קטלוניה מוצגים אף הם באתרי חדשות המזוהים עם רוסיה. גם באתרי פייק ניוז ידועים בולטות כתבות ופרשנויות בנושא משאל העם הקטלוני. הכותרת של אחת הבולטות בהן טענה כי באיחוד האירופי מבטיחים להכיר בלגיטימיות משאל העם בקטלוניה אך מסרבים להכיר בתוצאות משאל העם בחצי האי קרים (שנטה בבירור לטובת רוסיה).

מה האינטרס הרוסי לבחוש בקלחת? רוסיה עודדה בשנים האחרונות מספר מובלעות פרו-רוסיות במזרח אירופה לקיים משאלי עם דומים, ואף הכירה בעצמאותן של אבחזיה ודרום אוסטיה בגיאורגיה ובחצי האי-קרים. הכרה בשאיפותיהן של קבוצות מקומיות עשויה לחזק את הלגיטימיות של משאלי העם בעד רוסיה במזרח אירופה. מנגד, אי-הכרה בשאיפות הקטלונים וסערה חוקתית ופוליטית עשויה להוביל את ספרד למאבק פנימי חריף ולהחליש את האיחוד האירופי. נראה שהרוסים יכולים לנצח בכל מצב כאן.

מבחינת תושבי קטלוניה, נראה כי הדרך לעצמאות, אם אכן הרוב חפצים בה, לא תעבור בקלפי. ההתנגדות הנחרצת של ממשלת ספרד תקשה על קיום תקין של משאל עם. החשש במדריד ובבריסל מהשלכות של עצמאות קטלונית מבטל כל סיכוי ריאלי להכרה בעצמאות החבל בזמן הקרוב. אם כך יישארו פני הדברים, עשויים תומכי העצמאות בקטלוניה לפנות למאבק אלים ולנסות לשנות את כללי המשחק.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.