Forbes Israel Logo

מה קורה שם בחוץ? 9 מיתוסים נפוצים על מזג האוויר

החום הכבד שפוקד אותנו בימים האחרונים הוא הזדמנות טובה לבחון כמה מיתוסים על מזג האוויר, ולבדוק האם הם באמת נכונים. ד"ר מרשל שפרד, דירקטור בתכנית מדעי האטמוספירה באוניברסיטת ג'ורג'יה בארה"ב, מסביר מה עומד מאחורי ניתוח מזג האוויר, אשר עבורנו הוא אולי בידור לעיתים, אבל רבים אחרים לוקחים אותו ברצינות. בעצם, זהו מדע כמותי שמשלב פיזיקה, מתמטיקה, חקר הדינמיקה של נוזלים ותרמודינמיקה.

שפרד מציג את האמת מאחורי 9 מיתוסים נפוצים לגבי מזג האוויר:

1. יום חם לא בהכרח מראה על שינוי באקלים, וכך גם יום קר ומושלג מאוד. שפרד מסביר זאת במשפט "מזג אוויר הוא מצב הרוח שלכם, האקלים הוא האישיות". האקלים מייצג את הסטטיסטיקות של מזג האוויר בחלל ובזמן. לכן, ביטויים כמו "מזג אוויר ממוצע" הם לא ממש מדויקים, כי מזג אוויר כולל תדירות, רמות מקסימום ומינימום ותכונות סטטיסטיות אחרות.

2. עקבות עננים ממטוסים מייצגות תהליך פיזי ולא איזו שהיא קונספירציה ממשלתית. התהליך דומה לאותו תהליך שמתרחש כאשר אנחנו "רואים את הנשימה שלנו" ביום קר.

3. חזאי מזג אוויר לא נמצאים רק בטלוויזיה. למעשה, גם אם דני רופ עשה מזה קריירה שלמה, רוב המטאורולוגים הם בכלל לא שדרנים. רוב העבודה שלהם נעשית עבור השירות המטאורולוגי, סוכנויות ממשלתיות, חברות פרטיות וחברות ייעוץ. בארה"ב למשל, פחות מ-10% מתוך 14 אלף חברי האגודה האמריקאית למטאורולוגיה, נמצאים בטלוויזיה.

4. מונחים כמו אל ניניו ומערבולת קוטב הם לא חדשים. המושגים האלו היו בספרות המדעית ובמחברות המטאורולוגיה במשך עשורים. לפעמים המדיה נוהגת להשתמש בהם בצורה לא נכונה.

צילום: thinkstock

5. בעידן הסמארטפונים, רבים נוטים להישען על תחזית שמבוססת על אימוג'ים. הם בהחלט יכולים להיות שימושיים כדי לקבל איזה שהוא מידע כללי על מזג האוויר, אבל האימוג'ים חסרי תועלת כאשר יש התפתחויות משמעותיות וסיטואציות בהן מזג האוויר יכול להיות מסוכן מאוד. במקרים כאלו, חשוב לקבל מידע משירות מזג האוויר במדינה, מהטלוויזיה, ממקורות אינטרנט או מכל מקור מידע על מזג אוויר אשר מתעדכן במהרה.

6. ברקים בקיץ – בישראל הם אולי פחות נפוצים, אבל ברקים אלו הם לא באמת נוצרים על ידי שמיים שמוארים כי חם. מאחר ומהירות האור בזמן גבוהה יותר מאשר מהירות הקול, מה שרואים הוא ברק שנוצר מסערה רחוקה מאוד, עד כדי כך שלא שומעים את הרעם.

7. ואם כבר מדברים על ברקים, כדאי לדעת שעמידה מתחת לעצים בזמן סופת ברקים אינה בטוחה, למרות שרבים חושבים שהיא כן.

8. סופות טרופיות הן לא באמת "שקטות". אולי באוקיינוס האטלנטי הפעילות הטרופית היא יחסית שקטה, בחלקה בגלל אל ניניו, אבל השנה טייפונים והוריקנים במזרח האוקיינוס השקט היו פעילים למדי.

9. המונח "נערות מזג אוויר" צריך להיעלם ממחוזותינו. רבים מהנשים החזאיות הן מדעניות בעלות תואר וכאלו שעברו הכשרות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.