Forbes Israel Logo

מודי'ס: דירוג האשראי של ישראל הוא A1 עם תחזית יציבה

חברת דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס פרסמה הערב כי דירוג האשראי של ישראל הוא A1 עם תחזית יציבה. דירוג האשראי נסמך על מודל צמיחה איתן של הכלכלה ועל הממשל היעיל של המדינה. המפתח לכלכלה הדינמית של ישראל הוא מגזר יצוא ההיי-טק שנהנה מאוכלוסייה משכילה ויחסית צעירה, כמו גם מהשקעה לנפש הגבוהה ביותר במחקר ופיתוח. תנועות ההון הזרות הן משמעותיות, כפי שמעידה ההחלטה האחרונה של אינטל לבנות את מפעל השבבים שלה בשווי של 6 מיליארד דולר בישראל.  

בדו"ח (שהינו עדכון לשווקים בלבד ואינו מהווה פעולת דירוג כלשהי) מציינת חברת הדירוג כי הצמיחה הכלכלית במשק החלה להאט בשנת 2014 עוד טרם העימות האחרון מול חמאס בעזה, בעיקר בשל ההשפעה השלילית של הייסוף החד של השקל על היצוא. העימות בעזה צפוי לפגוע בצמיחה ברבעון השלישי ולהכביד על הצמיחה בשנת 2014 כולה.

קריסטין לינדאו, אנליסטית בכירה בחברת הדירוג ציינה כי "הצמיחה הכלכלית צפויה להתאושש בשנה הבאה בעקבות ההשפעה של המדיניות המוניטרית המרחיבה ואיתה היחלשותו של השקל החל מסוף יולי 2014. ישראל תיהנה מצמיחה חזקה יותר של הכלכלה האמריקנית, שותפת הסחר החשובה ביותר שלה, וכן מההתאוששות הצנועה יותר הצפויה בצמיחה באירופה".

שר האוצר לפיד. יכול לחייך | צילום: מרק ישראל סלם

לפי חברת הדירוג, האתגרים הגיאופוליטיים המשמעותיים של ישראל ממשיכים להגביל את דירוג האשראי שלה. הללו כוללים את המחלוקת הטריטוריאלית עם הפלסטינים, סכסוך אזרחי אינטנסיבי במצרים ובסוריה וקיפאון עם איראן בשל תכנית הגרעין שלה. הסכסוכים המתרחשים לסירוגין מהווים סיכון בטווח הבינוני למצב הפיסקלי של המדינה, ומחלישים את מעמדה של ישראל בקהילה הבינלאומית.

הפחתה משמעותית נוספת ברמת החוב של הממשלה תביא לשיפור בפרופיל הדירוג של ישראל. לעומת זאת, הורדת תחזית הדירוג מ'יציב' ל'שלילי' עשויה להתרחש במידה ותתערער המחויבות למשמעת פיסקלית בכלל, והקונצנזוס סביב המשך צמצום רמת החוב של הממשלה בפרט. פגיעה בדירוג יכולה להתרחש גם במקרה בו התפתחויות גיאופוליטיות יציבו אתגר מהותי ליציבות הכלכלית של ישראל ויגרמו להרעה משמעותית במצב הפיסקלי של המדינה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן