Forbes Israel Logo

מחיר התככנות: האיום הגדול על כלכלת סין – קשריה עם צפון קוריאה

השוק מתחיל לאבד את הבטחון בכלכלת סין. בסוף השבוע האחרון הודיע סוכנות הדירוג פיץ' כי היא מורידה את דירוגה של המעצמה הקומוניסטית מ-AA- ל-A+. בפיץ' ציינו כמה סיכונים שמאיימים על יציבותה של הכלכלה הסיניץ, ביניהן: השחיקה במחירים בשוק, תופעות דמוגרפיות מדאיגות וכן חוסר הבטחון של הצרכנים המקומיים שמעיב גם על המשקיעים מבחוץ. 

בפיץ' ציינו כי "החלטת הדירוג התקבלה בהנחה כי השינויים הגיאופוליטיים באזור לא מהווים איום ממשי מבחינת סין". בין השינויים אליהם התייחסה סוכנות הדירוג, ניתן למנות את המתיחות בין סין ויפן בנוגע לאיי המריבה וכן את האיום של צפון קוריאה על דרום קוריאה ועל ארה"ב בתקיפה גרעינית. 

מבחינת השינויים הגיאופוליטיים באסיה נראה כי כרגע המצב בצפון קוריאה הוא הבעיה הנפיצה ביותר באזור. הנהגת סין האסרטיבית פועלת לאחרונה בקדחתנות בניסיון למנוע מתקפה קוריאנית, על ידי הרחקת ארה"ב ומניעת התערבותה במתרחש. עד כה, הכל הסתיים בדיבורים, איומים מצד צפון קוריאה והכרזות הגנתיות של המעצמה המערבית.

ניתן למנות סיבות רבות לפרץ האסרטיביות של הנהגת סין, אולם סיבה אחת בולטת במיוחד: צמיחה איטית של התמ"ג. בחודש מרץ צמח המש הסיני ב-7.7% בלבד, נמוך מההערכות בשוק שצפו לגידול של 8% בתמ"ג.

מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און | צילום: רויטרס

למעשה, ההאטה בצמיחתה סין ניכרת כבר משנת 2011. מצב זה הכניס את המדינה לספירלה אכזרית של חיזוק עצמי והבסה עצמית. כתוצאה מכך, סין מאבדת את מעמדה ואת הלגיטימיות שלה כמעצמה אזורית. משבר הלגיטימיות בסין ניכר גם בהשפעתה על שאר המדינות באזור ואף מדגיש את הפערים בינה לבין שכנותיה. 

כעת, בעודם תקועים במלכודת שיצרו לעצמם, ימשיכו מנהיגי סין להאשים את הזרים בנפילתם הכלכלית וכן בסדקים החברתיים בתוך המדינה. כך למשל בחוד ספטמבר תקפה סין את והחלה את מאבק השליטה על איי סנקאקו הבלתי מיושבים השוכנים במזרח הים הסיני. 

אולם מה שהמנהיגים הסינים לא מבינים זה שבזמן שהם ממשיכים להשתלח בכל מי שנקרא בדרכם, הבעיות הפנימיות במדינה ממשיכות להחריף. התוצאה של המריבה עם יפן למשל, הביאה לכך שטוקיו משכה את עסקי המסחר מול סין והעבירה את המיקוד אל מדינות אחרות ביבשת. 

גם המעורבות האגרסיבית של סין בצפון קוריאה לא תורמת לחיזוק כלכלתה. האיומים של שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און, מראים את אותותיהם על הכלכלה במדינה והקשרים של סין עימה רק מחלישים אותה. למעשה, הסינים כלל לא לא לוקחים בחשבון שבעת מלחמה, כאשר כלכלתה של צפון קוריאה תתמוטט, היא עלולה לגרור אחריה גם את סין ואת יפן, המצויות עימה בקשרי מסחר הדוקים. מכאן שלמעשה, הנזק שתגרום פיונגיאנג לא יסתכם רק בהריסתה של דרום קוריאה וכדאי לסין מאוד להתכונן לבאות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן