Forbes Israel Logo

מחלקת המחקר של יוטרייד: הין היפני ימשיך לרדת גם במהלך 2014

"בעולם הכלכלי של היום מתנהלת בין מדינות וגושים מלחמת מטבעות קשה. ככל שמטבע של מדינה נחלש, כך היצואנים במדינה נהנים מרווחים גבוהים יותר והכלכלה מתחזקת בהדרגה", כך לפי בית ההשקעות יוטרייד.

בעוד שבסין, המשטר הוא זה שקובע את שערו של היואן על מנת ולהמשיך ולשמר את קצב הצמיחה, אנו רואים את הבנק הפדראלי בארה"ב פועל נמרצות כדי ולהחליש את הדולר מול המטבעות המובילים בעולם".

בשנה האחרונה הין היפני נחלש בצורה המהותית אל מול הדולר. לא מדובר באירוע אקראי, אלא במדיניות מוצהרת של הממשל היפני בשיתוף עם הבנק המרכזי, במטרה להוציא את המשק היפני מהקיפאון שאליו נכנס בשנים האחרונות.

ב-16 בדצמבר בשנה שעברה נבחר שינזו אבה לראשות ממשלת יפן והבטיח לבצע את הרפורמות הכלכליות מרחיקות הלכת ביותר שנעשו במדינה מאז שנות ה-30 של המאה ה-20, על מנת לעצור דפלציה מתמשכת של 23 שנים.

אבה, שחוגג בימים אלה שנה לכהונתו והבנק המרכזי ביפן מוכנים להקריב קורבנות ולהחיל רפורמות משמעותיות במדינה, במסגרת "שלושה חצים" – תוכניות מרחיקות לכת להמרצת המשק. כך לדוגמא, במסגרת החץ הראשון מיושמת רפורמה מהותית בשוק החקלאות היפני על מנת ולהגיע ליעד אינפלציה של 2% בשנת 2015. לשם כך לדוגמה, הריבית ביפן צפויה להישאר ברמה אפסית של כ-0.1%.

החץ הראשון יצא לדרך בתרועה רמה וגרם לפיחות רב בערך הין. האינפלציה גדלה, אך לא מהסיבות הנכונות, דרך מחירי יבוא גבוהים יותר, בעוד שהמשכורות לא השתנו. החץ השני, שכלל תכנית תמריצים, בוצע בעוד שהשלישי האמור ליצור רפורמות רחבות בשוק היפני כלל לא נורה.

יעשה הכל על מנת להשיג את יעד האינפלציה. אבה | צילום: רויטרס

בחודש האחרון הודיעה הממשל היפני על תכנית תמריצים חדשה למשק עם החלטה להזרים כ-182 מיליארד דולר על מנת להניע את הכלכלה היפנית אל עבר יעד האינפלציה המדובר.
אם מסתכלים על הגרף של הין היפני בחמש השנים האחרונות, נראה כי כיום, ליפנים אין כל כך על מה להתלונן. לכאורה, הין חצה את רף 100 הין לדולר, רמה שראה בחודש אפריל האחרון. רמה שלפני חודש אפריל ראו היפנים רק באפריל 2009.

אבה אינו מתכוון לעצור בנקודה הנוכחית. בנוסף לרפורמות והזרמת ההון, הוא איים לנגוס בסמכויות הבנק המרכזי של יפן במידה ואלה לא יישרו קו ויפעלו עם הממשל על מנת להשיג את יעד האינפלציה של 2%. בנוסף, הבטיח אבה להחליף את ראש הבנק המרכזי ביפן, מאסאקי שירקאווה, באחר שיראה עם אבה עין בעין את חשיבות ההגעה ליעדים שהציב הממשל.

לעומת זאת, מציינים ביוטרייד, כי צצו ביפן ביקורות לגבי ההשלכות הכלכליות על משקי בית של הירידה החדה בערכו של הין ויש הצופים כי הממשל היפני יבצע פעולות לאיזון שערו של הין על מנת שלא ימשיך לרדת.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.