Forbes Israel Logo

מחלת ים: וירוס מעיים תוקף את אוניות הפאר בארה"ב בזו אחר זו

גם בפסח הזה (ובוודאי בקיץ הקרוב), ישראלים רבים יצאו לנפוש ולנצל את חג החירות על סיפונן של אוניות הפאר הגדולות, אשר יציעו מתקנים מפנקים במיוחד, ארוחות פאר והופעות בלב ים. אך דווקא אוניות הפאר הללו הן שעומדות במרכז תשומת הלב הציבורית בארה"ב בשבועות האחרונים – לאחר רצף מקרים בהם נדבקו נוסעים רבים בווירוס מעיים מרגיז במיוחד.

לפני ימים אחדים היה זה תורה של הספינה "כתר הנסיכה", אשר הייתה בדרכה למפרץ מקסיקו ועל סיפונה מאות נוסעים, כשלמעלה מ-100 מהם נדבקו בווירוס המעיים "נורו". מדובר בוירוס אשר מתרבה בקלות באזורים צפופים במיוחד, וגורם לתחושת בחילה, שלשולים והקאות למשך מספר ימים.

רק בשבוע החולף תקף הוירוס שני מסעות נוספים של אחת מספינות פאר של חברת רויאל-קריביאן (בבעלות המיליארדר מיקי אריסון), כשבאחד המקרים נדבקו גם כן למעלה מ-100 נוסעים. בסך הכל מתחיל שנת 2014 כבר דווחו בכלי התקשורת לא פחות מ-8 מקרים של התפרצות המחלה על סיפון אוניות הפאר השונות בארה"ב לבדה, כשהמקרה החמור ביותר אירע בתחילת חודש פברואר – אז נדבקו למעלה מ-600 נוסעים על סיפונה של ספינה אחרת של חברת רויאל קאריביאן. לשם השוואה, בשנת 2013 כולה נרשמו 9 מקרים בלבד.

על פי המרכז האמריקאי לחקר המחלות (CDC), הוירוס מתרבה במהירות במקומות צפופים וחמימים. מכיוון שעל סיפון אוניות אלו אלפי הנוסעים נוהגים לסעוד יחדיו מדי יום ולהתחכך זה בזה באופן קבוע, הפצתו מאדם לאדם והדבקה מאסיבית מתאפשרות ביתר קלות.

8 מקרים מאז תחילת השנה | צילום: shutterstock

הוירוס נרו, אשר התגלה בשנת 1973, נחשב כיום לנפוץ ביותר מבין הווירוסים התוקפים את מערכת העיכול, כשהוא גורם למעל 20 מיליון מקרים בשנה ברחבי העולם. על פי ה-CDC, מעל למחצית ממקרי "שפעת הבטן" בעולם נגרמים עקב הווירוס. ביחס לווירוסים אחרים התוקפים את מערכת העיכול דוגמת האיקולי, ליטריה או הסלמונלה מדובר בווירוס נוח למדי, אשר כאמור גורם בעיקר לתחושת חולשה ובחילה, שלשולים והקאות למשך מספר ימים. ועדיין, כ-800 אישמתים מדי שנה עקב סיבוכים של הוירוס והתפשטותו במערכת העיכול. 

עקב ריבוי מקרי ההדבקה על סיפונן של אוניות הפאר בשבועות האחרונים והרעש הגדול אשר הם עוררו בעיתונות האמריקאית, נערך סקר מיוחד – לפיו 54% מהנשאלים העריכו כי הסבירות כי יצטרפו לשיט תענוגות שכזה פחתה ביחס לשנה שעברה. כמות זהה של נשאלים העריכה את התחבורה האווירית כ"בטוחה בהרבה" ביחס לתחבורה הימית, חרף היעלמות המטוס המלזי והכותרות הרבות אשר היא עוררה.

כמובן שריבוי המקרים על סיפון הספינות האמריקאיות אינו סיבה להגברת הלחץ בישראל, ובהחלט ניתן להיערך למניעת מקרים של התפרצות המחלה על ידי הקפדה יתרה על ניקיון ותשומת לב. אך אם אכן יתגלה מקרה שכזה על סיפון ספינה ישראלית, מעניין יהיה לגלות כיצד יתמודד הווירוס המרגיז עם קמח מצה וקניידעלך אשר יישארו בבטן הנוסעים לאחר ארוחת הסדר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.