Forbes Israel Logo

מחממת מנועים: “בום” גייסה 100 מיליון דולר לפיתוח מטוס על-קולי

 

חברת בום האמריקאית גייסה 100 מיליון דולר בעזרת סבב גיוס כספים של משקיעים בעמק הסיליקון, מה שיסייע לה בבניית המטוס העל-קולי שהיא מתכננת. מדובר בסכום כסף נכבד עבור תעשיית ההייטק אבל רק צעד קטן בתעשיית האוויר-חלל, מה שיחייב את בום לגייס עוד מיליארדי דולרים בשביל הגשמת החזון שלהם.

עד כה השיגה בום סך כולל של 141 מיליון דולר. סבב הגיוס הזה הונהג על ידי החברות Laurene Powell Jobs, Emerson Collective, SV Angel, Caffeinated Capital, קרן Y Combinator Continuity, וכן גוגל, Airbnb ,Stripe ודרופבוקס, וכמה משקיעים פרטיים.

בום היא אחת משלוש חברות צעירות שמכוונת לשמש מטוס על-קולי עבור טיסות אזרחיות. החברה מכוונת למטוס מסחרי של 55 מושבים, כאשר הרעיון שלה הוא להוריד את מחלקת העסקים של חברות התעופה ולהביא את קהל לקוחותיה הרווחיים ליעדם במהירות בכרטיסים במחירים שווים או נמוכים יותר.

עוד מעט כל המטוסים יהיו כאלה? | צילום: Boom Press

"מיינסטרים בעולם הטיולים"

למטוס עליו עובדת, קראה החברה Overture. המייסד והמנכ"ל של בום, בלייק שול, טוען כי לדעתו היא החברה הראשונה מתוך מספר חברות שבאופן פרוגרסיבי יהיו יותר נגישות במחיר, גדולות יותר ומהירות יותר. "החזון זה להפוך את המטוס העל-קולי למיינסטרים בעולם הטיולים", אומר שול.

הרעיון העסקי של שול מדבר על 65 מיליון נוסעים בשנה, שיטוסו במחלקת העסקים בטיסות טרנסאטלנטיות עד אמצע שנות ה-20. לדבריו, יהיו בשוק 1000 או 2000 מטוסי Overture בתוך עשור, בעלות של 200 מיליון דולר לאחד – וכי ההשקה הרשמית תהיה בשנת 2023.

לדעת שול, אם המטוס החדש יעוצב בצורה שתעמוד בבומים על-קוליים, זה ישכנע את הרגולטורים בארצות הברית ובמדינות נוספות להוריד את ההגבלים על טיסות בין יבשתיות. שול מאמין שהשוק יכול להיות פי 2 ופי 3 גדולים יותר.

אנליסט התעופה, מייק בויד, שהכין את תחזית המכירות של החברה ב-2016, אומר כי המקרה העסקי של בום נראה חזק יותר בהנחה שהחברה תוכל להביא את המטוס לעלויות התפעול ומחירי המכירה שהיא מבטיח. "מטוס הבום עשוי למעשה להיות כלי שבו חברות שטסות טיסות בין יבשתיות יוכלו להגדיל את סך ההכנסות של החברה", אומר בויד.

מנוע להצלחה

בלייק שול אומר שחברת בום נמצאת כיום בדיונים עם כל יצרני המנועים הגדולים. לדברי ריצ'רד אבולעפיה, אנליסט תעופה בקבוצת Teal, יצרני המנועים הללו מתקרבים בזהירות לעבודה אתה, משום שמנוע של מטוס על-קולי עבור מטוס אזרחי לא פותח מאז הקונקורד לפני 55 שנה.

בקרוב גם בטיסות אזרחיות? | צילום: Boom Press

"לאף אחד אין תיאבון גדול לסיכון כרגע, במיוחד משום שמדובר בתכנית מנוע אחת", אומר אבולעפיה. "אין יצרנית מנועים שמוכנה לשאת את ההוצאות של פיתוח מנוע חדש לגמרי כך שבחירתה של בום תהיה בין המנועים שקיימים היום – זה יכול לקחת מנוע קרב קולי שיוסיפו לו מאוורר עוקף גדול יותר, או כיווץ של מנוע מסחרי והגברת הביצועים קוליים בו".

אבולעפיה לא בטוח שמשקיעי עמק הסיליקון המשתתפים בסבב הגיוס מבינים כמה נחוץ לקבל תכנית תעופה מסודרת. לטענתו: "עבור מאה מיליון, אתה יכול לחפור לעצמך חור עמוק במקצת, אבל עבור חצי מיליארד אתה יכול לבנות לעצמך חור עמוק יותר". שול אמר כי הוא מצפה שהפיתוח של המטוס יעלה בסביבות 6 מיליארד דולר.

דגם לטיסת מבחן

בעזרת סבב גיוס הכספים השני שלה, בום תמשיך בפיתוח דגם סילון שהוא שליש מהמטוס האמיתי במטרה שתוכל להוציא טיסת מבחן עד לסוף השנה. אבולעפיה אומר שהערך הרב ביותר של המציגים עשוי להביא להשקעות נוספות, שכן אפשר יהיה להגיד עכשיו: "עשינו את זה – כסף בבקשה".

אנליסט תעופה, בריאן פולי, אומר כי שוק המטוסים העל-קוליים עשוי להיות קטן יותר מאשר המטוסים הפרטיים. הוא אומר שהצבא האמריקני יכול להיות לקוח מפתיע עבור בום, כי הוא אינו כפוף להגבלות על רעש על טיסה אזרחית מעל הקרקע ויש לצבא צורך להגיע למקומות בדחיפות ובזמן הקצר ביותר האפשרי. המטוס של בום יהיה "מוגזם בגודל, אבל אין חלופה חלופית סבירה אחרת שיכולה לשאת מספר אנשים ומטענים", הוא אומר.

המייסד, בלייק שול, התחיל בתור מהנדס תוכנה באמזון בשנת 2001 והמשיך כמייסד שותף בחברת אפליקציות של טלפונים ניידים שנרכשה על ידי גרופון. הוא אומר שהוא התחיל להתעניין בנושא הטיסות מתוך תסכול שקרה בשנת 2007, לאחר שטיסה של חברה לסן פרנסיסקו התעכבה במשך שעות. אז הוא הגיע למסקנה כי הטכנולוגיה הקיימת יכולה לאפשר את תחיית שירותי המטוס העל-קולי, כך שיהיה הרבה יותר גדול מהקונקורד.

הוא אומר שהוא השקיע נתח גדול מההון שלו בחברת בום, אותה ייסד בשנת 2014. ב-2017 חברת תעופה יפנית השקיעה בחברה 10 מיליון דולר, עם אופציה לרכישת עד 20 מטוסים. זאת הייתה הכנסה משמעותית עבור מטוסי Overture. לאחר מכן, גם ווירג'ין אטלנטיק של ריצ'רד ברנסון קנתה אופציות עבור 10 מטוסים. כמו כן, חברת הבת של ווירג'ין גלקטיק עובדת עם בום על המטוס.

לאחר שסיים את סבב הגיוס, התבטא שול על סיכוייה של חברת בום, וחשף כי החזון שלו הוא שבעתיד כל הטיסות מעל 1,000 ק"מ יהיו על-קוליות. "אנחנו רוצים לבנות מטוס שישנה את חייהם של אנשים רבים ככל האפשר", סיכם המייסד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.