Forbes Israel Logo

מחפשים מנטור לחיים? אולי כדאי שתחפשו בהיסטוריה

חודש ינואר הוא חודש המנטורים הלאומי בארה"ב. המסורת לציון הנושא ,החלה ב-2002 בניסיון להעלות את המודעות לצורך במנטורים, או מאמנים אישיים, עבור צעירים. אין ספק שהדרכה ואימון צמוד יכולים לחולל שינוי עצום בחייהם של אנשים ולהוביל אותם לעבר ניצול מלא של הפוטנציאל הקיים בהם, אך למען האמת, אותם מאמנים לא חייבים להיות אנשים בשר ודם המלווים באופן פיזי את הנתמכים. תאמינו או לא, אבל מנטור טוב יכול להיות גם דמות היסטורית שעברה מזמן מן העולם, אך מעוררת את ההשראה הנכונה.

קחו למשל את הנשיא ה-16 של ארה"ב, אברהם לינקולן. ככל שלומדים יותר על דמותו, כך מבינים איזה מנהיג גדול הוא היה וכמה אפשר ללמוד ממנו: לינקולן כיהן כנשיא בתקופה בה ארה"ב נקרעה בין אמונות ורעיונות שונים, והצליח למנוע את פילוגה בזמן מלחמת האזרחים. הוא ביטל את העבדות והצליח להביא את הצדדים הניצים לכדי שיתוף פעולה.

רבים מאמינים שהיה זה סגנון התקשורת שלו, שכלל אנלוגיות וסיפורים, שהפך אותו לכריזמטי כל כך וגרם לאנשים להקשיב לו ולתמוך בו. סגנונו הפשוט והמחובר לקרקע, עזר לו להנהיג אז, ואותם העקרונות יכולים לעזור גם לנו היום:

פגישות: לאחר כל פגישה חשובה, לינקולן כתב לעצמו פירוט על מה שנידון, הפעולות עליהן הוסכם ועל ידי מי.

שכירת עובדים: לינקולן תמיד חיפש את האדם הטוב ביותר לעשות את העבודה, גם אם היה מדובר באנשים שלא הצביעו לו, או לא האמינו באותן אמונות כמוהו. הוא פשוט רצה את האדם המתאים ביותר לתפקיד. על מנת ליישם דפוס פעולה כזה, הוא היה חייב להיות בטוח בכישוריו ולא לחוש מאוים על ידי אלה שידעו יותר, או היו טובים ממנו בתחומים מסוימים.


לינקולן. המאמן האישי שלכם | צילום: מתוך ויקיפדיה

ניהול: לינקולן לא הסתפק בלשבת במשרדו ולנהל את הדברים. הוא הסתובב בשטח כך שיכל היה לראות מה קורה באמת ולחוות את המציאות בעצמו.

שכנוע: לינקולן חתר לשכנע אנשים בדעותיו באופן לוגי, ולא באמצעות כפיה או שימוש במעמדו כנשיא. הוא גם ניתח סיטואציות מזוויות מרובות וביקש תובנות ממומחים, לפני שהגיע להחלטות.

אופי אישי: לינקולן האמין שכנות ואינטגריטי הן המדיניות הטובה ביותר.

אפשר אם כך, ללמוד לא מעט מניתוח של דמויות היסטוריות מצליחות וחיקוי שלהן. לינקולן הוא רק דוגמה מוצלחת אחת, אך כמוהו קיימים עוד רבים. זקוקים להכוונה? נסו לאמץ דמות שאתם מעריכים את התנהלותה והשתמשו בה כמדריכה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.