חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

מחקר חדש: הקרחונים בקוטב נמסים מהר יותר ממה שחשבנו

הטמפרטורות במערב אנטרקטיקה עולות במהירות כפולה ממה שהמדענים חשבו, כך עולה ממחקר חדש שפורסם במגזין "נייצ'ר גאוסיינס". נתוני טמפרטורות שנאספו מתחנת המחקר בירד מראים כי מאז 1958, הטמפרטורות באזור עלו בממוצע ב-2.4 מעלות צלזיוס. הנתונים החדשים עלולים להביא לכך שעליית מפלס הים תהיה אפילו מהירה יותר מכפי שנחזה קודם לכם.

"הנתונים מראים כי ההתחממות הקייצית במערב אנטרקטיקה יכולה לשבש את האיזון של גושי הקרח, ולגרום לעלייה גדולה יותר במפלס הים", אומר החוקר דיוויד ברומוויץ'. "אפילו אם הקרח הנמס לא מוסיף ישירות למפלס המים, הוא יכול לגרום לעלייתם בכך שהוא מחליש את גושי הקרח הענקיים אשר מונעים מגושים אחרים לצנוח אל תוך האוקיינוס".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הינתקות הקרחונים מסוכנת לא רק עבורם | צילום: רויטרס

כדי להגיע לנתונים העדכניים, השתמשו החוקרים במידע מתחנת המחקר האמריקאית בירד, ומילאו את הפערים באמצעות אלגוריתמים ומודלים חישוביים. 

החוקר אנדרו מונהן ציין בהודעה לעיתונות כי הממצאים החדשים משמעותם שקצב הינמסותם של הקרחונים במערב אנטרקטיקה הוא בין המהירים בעולם. "כבר ראינו שהינמסות מוגברת של קרח תורמת להתפרקות הקרחון 'לארסן B', שבו הצוקים התפרקו בגושים ענקיים אל תוך האוקיינוס. הסיכון יהיה גדול בהרבה אם אירוע דומה יקרה במערב אנטרקטיקה".

החוקר אריק סטיג הדגיש את חשיבות הממצאים החדשים. "הם מראים כי יש התחממות משמעותית אפילו בחודשי הקיץ. אם המגמות הללו יימשכו, המשמעות היא שעוד גושי קרח יימסו – מה שיוביל לקריסתם, כפי שכבר קרה באזור הארקטי".

המחקר האחרון מתחבר למספר מחקרים נוספים בשנה האחרונה שהראו כי התחזיות הקודמות לקצב הינמסות הקרחונים בשני הקטבים, אשר נחשבו בחוגים מסוימים כ"מעוררות דאגה", היו זהירות בהרבה מהמצב במציאות. גם גושי קרח-העד הארקטיים חווים הינמסות מהירה מהצפוי. כמו כן, מחקר שנערך באחרונה הראה כי רמות הים עולות בקצב מהיר ב-60% מכפי שנחזה קודם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן