Forbes Israel Logo

מחקר חדש קובע: נשים שיולדות אחרי גיל 33 חיות יותר

חוקרים מניו אינגלנד גילו כי לנשים שילדו אחרי גיל 33, יש סיכוי גבוה יותר לחיות זמן רב יותר מאשר נשים שילדו את ילדן האחרון לפני גיל 30. מה שיותר מפתיע הוא שלא מדובר בהפרש קטן – נשים שילדו לאחר גיל 33 הכפילו את סיכוייהן לחיות עד גיל 95 ומעבר לו.

המחקר גם מספק ראיות לרקע גנטי לתופעה: הווריאציה הגנטית שהופכת נשים לפוריות בגילאים מאוחרים, אחראית גם על אריכות הימים שלהן. "היכולת הטבעית ללדת בגיל מאוחר, מצביעה על כך שמערכת הרבייה הנשית מזדקנת באיטיות, וכך גם יתר גופה", מסביר תומאס פרלס, שהוביל את המחקר. אצל רוב הנשים, הפוריות מגיעה לשיאה בשנות ה-20 לחייהן ויורדת באופן מתמשך לאחר גיל 30, כך שהסיכוי ללדת בתוך שנה בגיל 30 הוא 75%, בגיל 35 הוא 66% ובגיל 40 הוא כבר 44% בלבד.


יולדות מאוחר, חיות יותר | צילום: shutterstock

בניגוד למחקרים העוסקים בפריון והזדקנות ובוחנים את גיל ההיריון הראשון, המחקר הנוכחי בחר להתמקד דווקא בגיל הלידה האחרונה "שיכול להוות אינדיקציה לתהליך ההזדקנות הכללי", אומר פרלס. הקשר בין השניים אינו חדש ובעבר כבר פורסמו מחקרים המצביעים על כך שנשים שילדו לידה טבעית לאחר גיל 40, הן בעלות סיכוי גדול פי 4 להגיע לגיל 100, מאשר שאר הנשים. פרלס טוען שהווריאציה הגנטית שמאפשרת לנשים ללדת בגיל מאוחר, שרדה מבחינה אבולוציונית מכיוון שהיא מעניקה את יתרון החיים הארוכים ומכיוון שנשים אלה שמסודלות ללדת עד גיל מאוחר, יכולות להעביר את הווריאציה ליותר צאצאים.

יחד עם זאת, אחת הביקורות העיקריות על המחקר מצביעות על כך שנשים שמראש יולדות בגיל מאוחר, הן בדרך כלל משכילות יותר, ומגיעות ממעמד סוציו-אקונומי גבוה יותר, ולכן גם מנהלות אורח חיים בריא יותר, שמשפיע על אריכות הימים שלהן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן