Forbes Israel Logo

מחקר: צריכת סוכר מוגברת פוגעת בזיכרון

הקשר בין סוכר ומוח הוא כבר לא רק תיאוריה. מחקרים בנושא הציגו מספר הוכחות משכנעות לכך שיש קשר בין יותר מידי סוכר בתפריט לליקויים קוגניטיביים. אחד המחקרים הללו הראה קשר בין שתיית משקאות ממתוקים למחלת אלצהיימר קדם קלינית: התדרדרות הזיכרון וירידה בנפח המוח באזורים מסוימים. מחקר נוסף מצא כי ממתיקים מלאכותיים לא טובים בהרבה, ויש קשר בינם לסיכון גבוה לסבול משבץ ודמנציה, כך שנראה שבכל הקשור למשקאות ממותקים אנחנו נפגעים בכל מקרה.

המחקר הראשון נעשה על ידי אוניברסיטת בוסטון ועקב לאורך תקופה אחר הזיכרון והיכולות הקוגנטיביות של 4,200 נבדקים. המשתתפים מילאו שאלונים על התזונה שלהם והרגלי צריכת משקאות ממותקים (כולל סודה ומיצים), ועברו סריקת MRI. משקאות ממותקים הם דרך טובה לבחון עודף סוכר, מאחר ואין בהם כמעט תכונות תזונתיות כמו פרוטאין וסיבים שיאטו את ספיגתם – הדבר דומה להזרקת סם ישירות למערכת.

מסתבר כי לאנשים שצורכים יותר משקאות ממותקים יש פחות זיכרון וירידה בנפח המוח, בהשוואה לאנשים שלא שותים משקאות ממותקים. למעשה, החוקרים חישבו שאחד משני משקאות ממותקים ביום קשור ל-1.6 שנים של הזדקנות המוח. יותר משני משקאות ביום קשורים בשתי שנים נוספות של הזדקנות. ההשפעה על הזיכרון אפילו בולטת יותר. שתייה של יותר משני משקאות ממותקים ביום גורמת להזדקנות המוח ב-11 שנים.
המחקר השני בחן את הקשר בין צריכת משקאות ממותקים למחלות כמו דמנציה ושבץ גם כן, אבל לא מצא קשר בין המחלות הללו לצריכת משקאות ממותקים. יחד עם זאת, נמצא קשר בין צריכת משקאות עם ממתיקים מלאכותיים לשתי המחלות הללו. למעשה, משתתפים ששתו משקה כזה לפחות פעם ביום, הסיכוי שלהם לפתח שבץ ולחלות באלצהיימר היה גדול פי 3.

שתייה של יותר משני משקאות ממותקים ביום גורמת להזדקנות המוח ב-11 שנים | צילום: fotolia

למה המחקר השני לא מצא קשר בין סוכר למשקאות ממותקים כמו הראשון? "יש לכך כמה סיבות אפשריות", אומר כותב המחקר, מתיו פס. "ראשית, אנשים לא צורכים סודה באופן קבוע אלא יותר משקאות דיאטטיים, כך שיש אפשרות שמשקאות ממותקים פשוט לא נצרכים באופן כל כך נרחב". הנקודה השנייה שהוא מציג היא שאנשים שצורכים משקאות ממותקים לעתים קרובות נמצאים בסיכון לחלות במחלות אחרות, כך שעלול להיווצר מצב שלא היה להם מספיק זמן לפתח את מחלות המוח שהם נבדקו עבורן.

למרות שלא נמצא קשר בין סוכר למחלות מוח במחקר השני, פס ממשיך לטעון שהוא מאמין בקיומו של הקשר. "אנחנו יודעים שמשקאות ממותקים ועודף סוכר נקשרים במחלות מטבוליות", מסביר פס. "המוח מסתמך על זרימה יציבה של דם, מחלות מטבוליות ומחלות כלי דם מתפתחות במוח גם כן". מחקרים קודמים מראים שגם בעכברים וגם בבני אדם תפקוד גלוקוז לקוי קשור לא רק בבעיה קוגניטיבית אלא גם לסממנים של מחסור בפרוטאין, המתקשרים למחלת האלצהיימר.

בהתייחס לקשר בין צריכת ממתיקים מלאכותיים למחלות מוח ניתן להסביר זאת במצב הפוך בו יש סיכוי גבוה יותר שאנשים שכבר סובלים מבעיות בריאות כמו סוכרת יצרכו משקאות עם ממתיקים מלאכותיים בניסיון להיות בריאים יותר. לחלופין, יכול להיות שמשקאות דיאטטיים פוגעים במערכת הפידבק של המוח, כך שאנשים מחפשים אחר סוכר במקומות אחרים.

בשורה התחתונה הסוכר רע למוח באותה מידה שהוא רע לאיברים, ואפילו יותר גרוע. בהתחשב בכך שהמוח תלוי בהרבה תהליכים קריטיים, במיוחד אלו שקשורים לזיכרון, אמפתיה ורגשות – זה לא רעיון טוב לצרוך דברים שעלולים לפגוע בהם.
לאחר שהחוקרים הגיעו למסקנה שהסוכר אינו בריא, עברנו לצרוך ממתיקים מלאכותיים שכעת אנו יודעים שצריכתם כרוכה בסיכון גם כן. כך שעד שהחוקרים ימצאו דרך בטוחה להמתיק משקאות, יכול להיות שמים, קפה ותה הם האפשרויות הכי חכמות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.