חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

מטוס ה-F-35 יהיה זול יותר לרכישה ולתפעול ממטוסי קרב קודמים

עד סוף שנת 2019, כמעט 500 מטוסי F-35 יסופקו לכוחות הצבאיים של ארצות הברית ולבעלות בריתה. המטוס עומד בכל דרישות הביצועים שהוגדרו לו ומחירו נמצא במגמת ירידה מתמשכת. למעשה, מטוס ה-F-35 מדגם A, הנפוץ ביותר, עומד כיום ברמת מחיר שאינה עולה על מטוסי קרב מהדור הרביעי בגרסה המתקדמת ביותר מימי המלחמה הקרה, כאשר בכל הנוגע לפיתוחים בתחום התעופה והחלל – מדובר בהצלחה בכל קנה מידה.

למרות זאת, משום מה, קובעי המדיניות בפנטגון מוצאים סיבות לבקר את התוכנית. הביקורת האחרונה עסקה בעלויות התפעול והתחזוקה בזמן השירות של המטוס. גורמים מסוימים טוענים שחיל האוויר האמריקאי צריך להמשיך ולהפעיל מטוסי קרב מתקופת המלחמה הקרה כחלק מצי המטוסים הכולל, מכיוון שיקר מאוד להפעיל בלעדית מטוסי קרב מהדור החמישי, כדוגמת ה-F-35.

הוויכוח איננו מדויק. אפשר ליישב כמה אמירות מוטעות עם עובדות פשוטות שעומדות הן במבחן ההיגיון והן בצורך של חיל האוויר האמריקאי לשמור על עליונות אווירית לתוך אמצע המאה הנוכחית. חמישה גורמים עיקריים מפריכים את הטענות ומסבירים מדוע מטוס F-35 הוא היעיל ביותר מבחינה תפעולית וכלכלית לכוח האווירי הטקטי בו הוא מופעל. בנקודה זו אציין כי יש לי קשרים עסקיים עם מספר חברות שקשורות לתהליכי הפיתוח והבנייה של מטוסי ה-F-35, בהן לוקהיד מרטין ופראט אנד וויטני.

מטוס F-35. היעיל ביותר מבחינת תפעולית וכלכלית | צילום: Shutterstock

חישוב העלויות לא עוסק ביעילות המבצעית ובחיסכון ההיקפי מאותו מפעיל

מקבלי ההחלטות מסתמכים על יחידת ה-Cost Assessment & Program Evaluation הידועה גם כ-CAPE. בפנטגון להערכת העלויות לתחזוקת המטוסים. יחידת ה-CAPE מחשבת עלויות תחזוקה ללא שום התחשבות בהבדלים ביכולות המטוס.

מטוס ה-F-35 טוב יותר פי שמונה לעומת מטוסי הדור הרביעי במעקב, פי שש בקרבות אוויר-אוויר ופי חמש בפגיעה במטרות קרקעיות. התעלמות מנתונים אלה משפיעה על הערכת העלויות האמיתית והחיסכון שנצבר אצל מפעילי המטוס בעקבות ההפעלה היעילה והמדויקת שלו לביצוע המשימות.

דוגמה נוספת: אם מטוס קרב מהדור הרביעי נזקק ליכולות שיבוש מוטסות כדי להגיע למטרות – אשר עולות סכומי כסף משמעותיים בהפעלת כלים נוספים לביצוע המשימה – הרי שמטוס ה-F-35 מגיע עם היכולות הזו כבר בתוך הפלטפורמה. אך, מבחינת החישובים, עלויות המשבשים אינן נכללות שכן מדובר בסיוע היקפי ולא בהשוואה של פלטפורמה מול פלטפורמה. אותו מפעיל נדרש להוצאה כספית-מבצעית נוספת לצורך ביצוע המשימה כדוגמת מטוס עם יכולות שיבוש שמצטרף למשימה או הפעלה יכולות דומות, הן ברמה הביצועית והן ברמה התקציבית הנגזרת מכך.

חישובי העלויות לא כוללים היפגעות בקרב או הפלה

היפגעות בקרב לעיתים נעלמת אף היא מהמשוואה. מטוסי קרב מהדורות הקודמים, ללא היכולות שקיימות ב-F-35, כמו החמקנות, הגנות אלקטרוניות ומודעות מצבית, עלולים להיפגע יותר בפעילות מבצעית. מטוס הF-35- מביא עימו יכולות שמגדילות את השרידות שלו בשדה הקרב, לעומת הסכנה הגדולה יותר למטוסי הדור הרביעי.

מטוסי F-35 לפני ההמראה | צילום: Shutterstock

חישובים אלו של עלויות התיקונים או, חס וחלילה, הפלה של מטוס וגריעתו הכוללת מהסד"כ, איננה חלק מהמתודולוגיה והחישובים. רכישת מטוסים חדשים עולה סכומים גדולים מאוד ובתחשיבים של מפעילים גדולים ההוצאה איננה מחושבת אך לעיתים, נדרשת.

חישובי העלויות בהתאם לגיל המטוס הפוכים מהמצב הקיים ומתבססים על הערכות עבר

למטוסים יש מחזורי חיים, בצורה שלעיתים אומרים שהם דומים לבני אדם. כשהם צעירים, הם צריכים הרבה סיוע ועזרה. כשהם מתבגרים, הם נהיים יותר יעילים ועצמאיים. כשהם מזדקנים, הם נהיים שוב יקרים לסיוע הנדרש ולתחזוקה. CAPE מתעלם מכל החישובים הללו בחישובים עלויות התחזוקה, בכך שהוא משווה עלויות בין מטוסי ה-F-35 למטוסי קרב מתקופת המלחמה הקרה.

מטוסי ה-F-35 מבצעיים רק בשנתיים-שלוש האחרונות לעומת מטוסי הדור הרביעי שטסים עשרות שנים. מטוסי ה-F-35 נהיים יעילים וזולים יותר לאורך ציר הזמן בזכות תהליכי ייצור ואוטומציה שמורידים את מחירו לעומת מטוסי העבר. השוואה בין הבגרות המבצעית של המטוסים ותיקון שגוי בעלויות ההפעלה והצפי העתידי לפי משוואות לא מתאימות מביאות לתמונת מצב לא נכונה ולחישובים עתידיים לא נכונים בהתאם למשוואות העבר.
מטוס ה-F-35 יעלה פחות ככל שיתבגר, עובדה שכבר כיום ניתן לראות ככל שמתקדמים בחוזי הרכישה והאספקה שלו, זאת בניגוד למטוסי הדור הרביעי שנהיים יקרים יותר לאורך ציר הזמן.

בסוף החדשנות משתלמת | צילום: Shutterstock

עלויות התחזוקה של המטוס כלולות טכנולוגית בפלטפורמה, לעומת מטוסי קרב מהדור הרביעי

מטוס ה-F-35 תוכנן כמערכת משולבת עם מערכות מידע על גבי המטוס שיכולות לעקוב ולצפות את צרכי התחזוקה בזמן אמת. מטוסי קרב ממהדורות הקודמים לא מכילים יכולות מסוג זה. כך, המטוס מסוגל להתחבר למערכות התחזוקה ולחזות את הצרכים התחזוקתיים של עצמו, ולצוותי הקרקע יש מעקב קבוע (ואפשרות לדעת את עלויות התחזוקה המדויקות, בזמן אמת) על הדרכים לשמור את המטוס כשיר ומוכן לפעילות בזמן קצר.

חלקים כדוגמת פודי ציון מטרות (Targeting pods) וחיישנים הגנתיים שמגיעים עם "זנבות" תחזוקתיים לא קטנים לאורך מחזורי הפעילות של המטוס, כלולים בעלויות התחזוקה החזויות, אך נעדרים מעלויות התחזוקה במטוסי הדור הרביעי עקב השוני במעקב התחזוקתי הכלול ב-F-35, והנעדר במטוסי הדור הרביעי. חיל האוויר האמריקאי ניסה לכלול את החלקים הללו במעקב התחזוקתי והתקציבי החזוי במטוסי הדור הרביעי אך לבסוף ויתר, משום שזה היה מורכב מדי.

עלויות התחזוקה שמגיעות משיפורים טכנולוגיים מתממשים אינן מחושבות

אחד החסרונות הכלולים בהסתמכות על ניסיון העבר בחישובים כלכליים עתידיים בפלטפורמה שונה לחלוטין הוא מזעור החיסכון שמגיע עם הפלטפורמה החדשה. מערכות המידע שעוקבות אחר הצרכים התחזוקתיים במטוס ה-F-35 מתוחכמות הרבה יותר מבכל מטוסי הקרב מהמהדורות הקודמות.

לוקהיד מרטין משדרגת את המערכות ללא הרף כדי לשפרן אפילו יותר לעומת נקודת ההתחלה בתוכנית. ככל ששדרוגים ופיתוחים נוספים מוטמעים במטוס, עלויות התפעול והתחזוקה שלו יורדות בצורה מתמדת. הטכנולוגיות החדשות מביאות חיסכון מצטבר עצום בתפעול צי מטוסי ה-F-35. כך קורה תמיד כשמטוס חדש יורד בעקומת הלמידה לאורך ציר הזמן, אך ה-F-35 מביא עימו שיפורים משמעותיים לעומת מטוסי העבר בזכות הטכנולוגיות הדיגיטליות שיעמדו באתגרי התחזוקה וישפרו אותם ללא הרף.

כל מה שציינתי לעיל לא אומר שאין עוד מקום לשיפורים. יש לאחסן חלקי חילוף בצורה טובה ויעילה יותר לקראת שילוח ושימוש, כישורי התחזוקה של אנשי הקרקע יכולים להשתפר לאורך ציר הלימוד והזמן וספקי משנה יכולים לעבוד בצורה יעילה ומהירה יותר.
הן לוקהיד מרטין והן פראט אנד וויטני השיקו יוזמות שימשיכו להוריד בצורה משמעותית את עלויות התחזוקה והתפעול עם התבגרות התוכנית.

מטוסי קרב ישנים יותר, לעומת זאת, יישארו כשהיו, פחות או יותר. ההזדמנויות לקצץ בעלויות כוח האדם, חומרים ומרכיבים נוספים מוגבלות ביותר. זהו עסק מורכב וקשה לחישובים ולכן, לעיתים, מקבלי ההחלטות לא מבינים עד הסוף את החיסכון בעלויות והיעילות הגוברת לאורך ציר הזמן של מטוס ה-F-35.

 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן