חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

מירוץ מכוניות: מי תהיה יצרנית הרכב הגדולה בעולם השנה?

כשהם מכריזים שהמכירות של חברת פולקסווגן נתונות בצניחה בעקבות פרשת דיזלגייט והן צוללות יחד עם המוניטין המוכתם של החברה, ניכר שכלי התקשורת ברחבי העולם נסחפו במחלה מידבקת של הטיית אשרור. ההפך הוא הנכון: לפולקסווגן עומדים סיכויים גבוהים להגשים את חלומה התאגידי הגדול ביותר – היא עשויה לסיים את השנה בתור יצרנית הרכב הגדולה ביותר בעולם.

יצרנית הרכב הגדולה בעולם נכון לעכשיו – טויוטה – פרסמה היום (ב') את נתוני המכירות וההפקה העולמיים שלה לחודש אפריל, ונראה כי בארבעת החודשים הראשונים של השנה, מוצאת את עצמה יצרנית הרכב היפנית מפגרת אחרי פולקסווגן בכ-90,000 יחידות. למעשה, טויוטה נתונה במגמת ירידה מתמשכת. בהשוואה לאותה התקופה בשנה שעברה, כמות היחידות שמסרה החברה ירדה ב-2.8%. ב-2015, היה הנתון באותה התקופה (ינואר-אפריל) נמוך גם הוא ב-2.9% מהתקופה המקבילה ב-2014.

עלייתה הלא צפויה של פולקסווגן מהאפר מגיעה בעיקר בשל הגידול החזק בשוק הבית שלה, אירופה, והשוק השני בו היא חזקה – סין. בסין, המכירות של החברה בינואר-אפריל השנה עלו כמעט ב-5%. מכירותיה בארצות הברית ירדו במהלך התקופה הנדונה ב-5.1%, מה שהזין בטווח הקצר אפילו יותר את קדחת הטיית האשרור שתפסה מקום מרכזי בשיח אודות החברה. אבל בתמונה הגדולה של כל פעילותה של פולקסווגן, חולשתה בארצות הברית היא כמעט חסרת משמעות. מכירותיה שם שוות לכ-5% מסך כל המכירות שלה בעולם. מצד שני, סין מייצגת כשליש מכלל הפעילות הכלכלית של החברה. עצבנות בשוק הסיני היא שתגרום לרעידות בוולפסבורג, מקום מושבו של מטה החברה.

Fotolia :התחרות בין הענקיות לא פוסקת – מי תהיה היצרנית הגדולה ביותר? | צילום

מה שנראה כמו חולשה של טויוטה הוא בעצם יותר תוצאה של דיאטה שהחברה החילה על עצמה במטרה להפוך לרזה יותר ממה שהיא כבר. כשהיא חוששת מהאטה עולמית, דבר שנראה שכבר מתרחש, טויוטה סירבה במשך שנים רבות לבנות מפעלים חדשים. במקום זאת, היא התמקדה בדור החדש של שיטת הייצור האגדית שלה, במטרה להפיק יותר מפחות. אם פולקסווגן תסיים את השנה בתור יצרנית הרכב הגדולה בעולם, זה גם יסגור את הספרים שלה עם הפסדים עצומים, בעוד שמספר שתיים – טויוטה – תהיה עסוקה בספירת הכסף שהיא תעשה.

באשר להשפעת הפרשה שפקדה את החברה בעניין דיזלגייט על המכירות – השפעה זו כמעט ולא קיימת. בינואר ציטטתי את אחד מהמנהלים בפולקסווגן אומר "למרבה המזל, רוב הלקוחות לא שמים XXX על הסקנדל הזה". זה היה במאמר שתיאר כיצד בשנה שעברה הייתה זו סין, ולא דיזלגייט, שמשכה את פולקסווגן לאחור. השנה, זו עשויה להיות סין שתהפוך את פולקסווגן ליצרנית הרכב הגדולה בעולם לשנת 2016.

לאחר שכל זה נאמר, לא צריך לחגוג מוקדם מדי. כשהיא שומרת על המסלול הנוכחי שלה, טויוטה תסיים את השנה הרבה מאחורי פולקסווגן. יחד עם זאת, טויוטה מכוונת למכירה של 10.5 מיליון יחידת בשנה הפיסקלית הנוכחית, ובאופן מסורתי היא כמעט אף פעם לא מפספסת את המטרות שלה. המרוץ לתואר יצרנית הרכב הגדולה בעולם לשנת 2016 מבטיח להישאר מותח ממש עד הסוף.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן