Forbes Israel Logo

מי ייקח את הזהב: האם יש באולימפיאדת טוקיו הזדמנויות השקעה?

הבחירה של טוקיו לארח את המשחקים האולימפיים בשנת 2020 היא בחירה הגיונית למדי: יש לה ניסיון רב באירוח אירועי ספורט בינלאומיים, וטוקיו מתהדרת במערכת תחבורה ממדרגה ראשונה שיכולה לשנע מאות אלפי תיירים ביעילות. יש לה גם בתי מלון שיכולים לשכן אותם בנוחות ובלי לשלם מחיר גבוה מדי.

זאת אחת הסיבות לכך שהמשחקים בטוקיו אינם צפוי לגרום לטלטלה כלכלית – הצעתה של העיר "הידידותית לסביבה" התבססה על שימוש מרבי במתקנים ותשתיות שכבר נבנו בעבר. ההוצאות הצפויות, בסך של כטריליון ין (10 מיליארד דולר) נמוכות בהרבה מאלו שהיו כרוכות במשחקי לונדון או בייג'ינג.

טרם משחקי 1964 בטוקיו התחייבה יפן לפרויקט בניה עצום, כולל רשת כבישים מסביב לטוקיו וקווים ראשונים של רכבת במהירות גבוהה. בסך הכל, ההוצאות היו שוות ערך לכ-3.6% מהתמ"ג. הפעם,הצעתה של טוקיו עומדות ההוצאות על 0.3% עלובים מהתמ"ג בשנת 2012. ואלו עוד יתפרסו על פני 8 שנים, מ-2013 ועד 2020.

כמובן שחלק מהחברות ירוויחו יפה מהבנייה של הכפר האולימפי, שעלותה מוערכת ב-130 מיליארד ין, פרויקט המגורים הגדול ביותר בטוקיו ב-42 השנים האחרונות. הנה רשימה קצרה של מניות שיכולים לקבל דחיפה מהמשחקים:


צילום: רויטרס

Taisei – חברת הבנייה נחשבת מועמדת מובילה לזכות בחוזה לבניית האצטדיון המרכזי העתידני של המשחקים, בן 80,000 מושבים, אשר תוכנן בידי זאהה חדיד.

חברת יצור המלט Taiheiyo אמורה ליהנות מביקוש בהיקף של יותר מ-3 מיליון טונות במהלך השנים 2019-2016 לצורך בניית מתקנים שונים לאולימפיאדה.

חברת East Japan Railway, אשר מתכננת לפתח מחדש את תחנת שינגוואה, הנמצאת במיקום מרכזי ונוח משני נמלי התעופה של טוקיו ואשר בסמוך לה מספר מלונות גדולים.

Mitsui Fudosan, חברת אחזקות עם נכסים נרחבים באזור טוקיו, כולל מספר מלונות בדרגת ארבעה וחמישה כוכבים.

Xebio, מפעילה של חנויות מוצרי ספורט וחנויות גולף שעשויה ליהנות מגידול במספר האנשים העוסקים בספורט ביפן ומהכללתו של הגולף כספורט אולימפי משנת 2016.
חברת שירותי האבטחה Sohgo, שהכנסותיה עשויות לקפוץ בכ-5 מיליארד ין, לרבות בשל גידול בביקוש לשירותי אבטחת אישים.

אלא שיתכן שהמשקיעים כבר אחרו לעלות על הרכבת: כל המניות הללו עלו כבר השנה בצורה חדה. Taisei , Taiheiyo ו-Sohgo כמעט הכפילו את ערכן מאז אפריל. מדד 70 המניות הקשורות לאולימפיאדה עלה ב-45% מתחילת השנה. האם הקונים עשויים לממש את הרווחים? כנראה שעדיין לא: המניות זינקו הבוקר בבורסת טוקיו, כש-Taisei עלתה ב-15%.

האופוריה מאירוח האולימפיאדה יכולה לסייע להגביר את אמון צרכנים ואת התנופה הכלכלית שנוצרה בעקבות מאמצי הרפורמה של ראש הממשלה, שינזו אבה. לפחות עד החודש הבא, כאשר אבה צפוי לקבל החלטה סופית לגבי העלאה חדה בשיעור מס הצריכה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.