Forbes Israel Logo

מכורים לעבודה? יש לכם יותר סיכוי ללקות בהפרעות פסיכיאטריות

אם אתם מכורים לעבודה, הצרות שלכם עשויות להיות נרחבות הרבה יותר מרק לשהות שם זמן רב מדי. מחקר חדש שבוצע באוניברסיטת ברגן בנורבגיה מצא שמכורים לעבודה (וורקוהוליקס) מקבלים ציון גבוה יותר בכל המדדים שבוחנים סימפטומים פסיכיאטריים בהשוואה לנחקרים שלא היו וורקוהוליקס, לרבות הפרעת קשב וריכוז (ADHD), הפרעה טורדנית כפייתית (OCD), חרדה ודיכאון.

באופן ספציפי יותר המחקר מצא את הדברים הבאים:

• 33% מהמכורים לעבודה במחקר התאימו לסימפטומים של ADHD, בהשוואה ל-13% בקרב מי שלא מכורים לעבודה.
• 26% מהמכורים לעבודה במחקר התאימו לסימפטומים של OCD, בהשוואה ל-9% בקרב מי שלא מכורים לעבודה.
• 34% מהמכורים לעבודה במחקר התאימו לסימפטומים של חרדה, בהשוואה ל-12% בקרב מי שלא מכורים לעבודה.
• 9% מהמכורים לעבודה במחקר התאימו לסימפטומים של דיכאון, בהשוואה ל-3% בלבד בקרב מי שלא מכורים לעבודה.

"לקחת את העבודה לקיצון עשוי להיות סממן לבעיות פסיכולוגיות או רגשיות עמוקות יותר", אומר ססי לשו אנדרסן, חוקר ופסיכולוג קליני מהמחלקה למדעים פסיכולוגיים באוניברסיטת ברגן. "האם הדבר משקף רגישויות גנטיות חופפות – הפרעות שגורמות לוורקוהוליזם או להיפך, שוורקוהוליזם מוביל ללקויות הללו – זו עדיין שאלה פתוחה".

Fotolia :התמכרות לעבודה עשויה להוביל לחרדה ודכאון | צילום

אבחנו את עצמכם

למטרת המחקר הזה, שבעה קריטריונים אובחנו על מנת לזהות מי מהנחקרים הוא וורקוהוליק. הנבדקים דירגו את האלמנטים הללו אצלם בציון שנע מ-1 (אף פעם לא) ל-5 (תמיד), כשציון 4 או 5 עבור יותר מ-4 קריטריונים יתייג את הנבחן כוורקוהוליק.

• אתה חושב על איך אתה יכול לפנות יותר זמן לעבודה.
• אתה מבלה זמן רב יותר בעבודה מזה שתכננת במקור.
• אתה עובד במטרה להפחית תחושות של אשמה, חרדה, חוסר אונים או דיכאון.
• אחרים אמרו לך לצמצם את כמות העבודה שלך ולא הקשבת להם.
• אתה נהייה לחוץ אם נמנעת ממך היכולת לעבוד.
• אתה מתעדף תחביבים, פעילויות פנאי ו/או אימוני ספורט במקום נמוך בגלל העבודה.
• אתה עובד כל כך הרבה עד שזה השפיע באופן שלילי על בריאותך.

במחקר, 7.8% מהנבדקים אובחנו כוורקוהוליקס. הנתון תואם את תוצאותיו של מחקר נורבגי משנת 2014 שמצא ש-8.3% מהנבדקים בו הם וורקוהוליקס. גם המחקר ההוא עשה שימוש במדד ההתמכרות לעבודה של ברגן.

באופן כללי, רמות גבוהות של וורקוהוליזם נמצאו בתדירות גבוהה יותר אצל אנשים צעירים, רווקים ובעלי השכלה גבוהה ממעמד סוציואקונומי גבוה יחסית, כמו גם בקרב מנהלים, עצמאים ואנשים שמועסקים במשרות בשוק הפרטי.

מה אפשר לעשות בנידון?

מבין ארבע ההפרעות הפסיכיאטריות שנבדקו, הסימפטומים של ADHD היו המנבאים הטובים ביותר של ההתמכרות לעבודה. "הממצאים הללו מתיישרים עם הידע שכבר בוסס בעבר בנוגע להופעה המשותפת של ADHD והתמכרויות באופן כללי, למרות שהמחקר הנוכחי הוא הראשון אי פעם לקשור בין התמכרות לעבודה ובין ההפרעה", נאמר במחקר. "אינדיבידואלים שיש להם ADHD עשויים לעבוד קשה יותר, ולאורך זמן רב יותר, כדי לפצות על ההתנהגות שלהם בעבודה, שנגרמת מהחסרונות הנוירולוגיים שלהם".

מחברי המאמר מרמזים שהתערבויות מצד ארגונים שמטרתן לעזור לעובדים ולמנהלים צעירים למצוא איזון טוב יותר בין החיים הפרטיים ובין העבודה, עשויה לסייע בעצירת הוורקוהוליזם בעודו באיבו. אימונים לניהול זמן ולחצים עשויים גם הם להועיל.

המחקר פורסם בכתב העת המולטי-דיסציפלינארי הפתוח PLOS One, והוא נכתב במשותף עם חוקרים מאוניברסיטת ייל ומאוניברסיטת נוטינגהם-טרנט.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.