Forbes Israel Logo

ממשיכים החיפושים אחר ממציא הביטקוין: פרס נובל לגאון המסתורי?

בעיניי אנשים חכמים רבים נתפש הביטקוין כטכנולוגיה מהפכנית שיום אחד תחשב לאחת ההמצאות החשובות ביותר בהיסטוריה. סאטושי, הדמות המסתורית שאחראית להיווסדו של המטבע, ככל הנראה לא המציא את הביטקוין לבדו. הוא בנה את עבודתו על סמך עבודתם של הרבה מתמטיקאים, קריפטוגרפים, מתכנתים וכלכלנים מבריקים. אך הוא היה זה שהצליח לכנס הכל לכדי פתרון מבריק וחדשני לבעיית "הגנרלים הביזנטיים".

זהו אינו רק הישג תאורטי. לפתרון יש ערך מעשי ממשי והוא מותאם בצורה מושלמת לציביליזציה של היום שמשתמשת ברשת האינטרנט יותר ויותר. בנוסף לדרך בטוחה להעברת ערך במהירות, מאפשר פתרון זה דברים רבים נוספים שבעבר התאפשרו בעזרת צד שלישי ואמון בלבד.

ראוי לפרס נובל

מארק אנדרסן, אחד ממייסדיו של דפדפן האינטרנט הראשון Mosaic ושל Netscape הדפדפן הראשון שהפך את האינטרנט לפופולרי בקנה מידה עולמי, הציע לאחרונה בראיון שהתקיים עימו כי יש לתת לסאטושי פרס נובל על עבודתו. הוא אינו היה הראשון שהציע זאת. "יש לי חברים רבים שהם מתכנתים" אמר מר אנדרסן. "בדרך כלל הם חושבים לעצמם: ‘החברה [ביטקוין] האלה משוגעים'. ואז בכמעט 100% מהפעמים הם מתיישבים וקוראים את הקוד- וכעבור כמה שבועות משנים את דעתם לגמרי. אז הם חושבים לעצמם:  ‘אלוהים, זו היא פריצת הדרך. זה הדבר שכולנו חיכינו לו. הוא פתר את כל הבעיות. מי שזה לא יהיה מגיע לו פרס נובל, הוא גאון! זוהי רשת האמון המבוזר שהאינטרנט היה זקוק לה ומעולם לא היה לו אותה'."

ת'אודור הולם נלסון, חלוץ טכנולוגיות מידע אמריקאי, פילוסוף וסוציולוג שטבע את המונח "היפרטקסט (HTTP)" ו"היפרמדיה", מערכת המשלבת היפרטקסט ומולטימדיה בשנת 1963, טען גם הוא בסרטון שהועלה ליוטיוב שסאטושי ראוי לקבל פרס נובל. ?מר נלסון משווה את סאטושי לאייזיק ניוטון ואומר: "…אני רוצה שיקבל את פרס נובל בכלכלה, הוא כל כך ראוי לזה…". מגזין Business Insider קבע שסאטושי הוא אחד האנשים המשפיעים ביותר בשנת 2013.

מטבע ראשון מסוגו | צילום: shutterstock

שינוי מהותי בכלכלה העתידית

פרס נובל היא תחרות בינלאומית נושאת פרסים במספר קטגוריות שנערכת אחת לשנה ע"י ועדה נורבגית ושוודית לציון פריצות דרך תרבותיות ואו מדעיות. הייתה זו יוזמתו של אלפרד נובל, ממציא שוודי, לקיים תחרות זאת. הפרסים בפיזיקה, כימייה, פיזיולוגיה או רפואה, ספרות ופרס נובל לשלום, הוענקו לראשונה בשנת 1901. הפרס נחשב כיוקרתי ביותר בתחומים הנ"ל.

הפרס שרבים מאמינים שסאטושי זכאי לו הוא הפרס במדעי הכלכלה שהוא יוזמה של הבנק המרכזי של שוודיה שהוקדשה לזכרו של אלפרד נובל ואשר ניתן ע"י האקדמיה השוודית המלכותית למדעים.

לפניכם רשימה של פרסי הנובל במדעי הכלכלה שהוענקו בחמש השנים האחרונות:
2009: אלינור אוסטרום ואוליבר א.ויליאמסון בעבור ניתוח הממשל הכלכלי שלהם.
2010: פיטר א.דיימונד, דייל ט.מורטנסן וכריסטופר א.פיסארידס בעבור ניתוחם של שווקים עם חיכוכי חיפוש.
2011: תומס ג.סרג'נט וכריסטופר א.סימס בעבור מחקרם האמפירי על סיבה ותוצאה במאקרו כלכלה.
2012: אלווין א.רוט ולויד ס.שייפלי בעבור התאוריה של הקצאות יציבות והפרקטיקה של עיצוב שוק.
2013: יוג'ין פ.פאמה, לארס פיטר הנסן ורוברט שילר בעבור ניתוחם האמפירי של מחירי נכסים.

האם סאטושי נקמוטו יהיה הזוכה לשנת 2014 בעבור פיתוח רשת קונצנזוס שמתחזקת יומן מאובטח ומהימן בעזרת תהליך הוכחת העבודה (Proof Of Work)? או שמא יש בכוחם של חתן פרס נובל ומבקר הביטקוין החריף פול קרוגמן, והבנק השוודי המרכזי להשפיע מספיק על מנת למנוע את ההכרה בסאטושי ע"י ועדת נובל?

מי זה בעצם סאטושי?

בפועל יהיה זה בעייתי להעניק לסאטושי את הפרס מכיוון שאף אחד אינו יודע בוודאות מי הוא. ישנן השערות אשר מצביעות לכיוונם של אנשים מסויימים העשויים להתאים לפרופיל של סאטושי אך איננו יודעים אפילו אם מדובר באדם בודד או בקבוצת אנשים. איננו יודעים דבר בוודאות באשר לזהותו.

הנה כמה מועמדים אפשריים לזהותו של סאטושי:
ניק סאבו, שעבד על מטבעות דיגיטליים מבוזרים כולל מערכת שנקראת "Bit-gold", שהיא כיוון דרך ישיר לביטקוין.
ג'ון פ.נאש ג'וניור, כלכלן ומתמטיקאי מחבר ההרצאה "Ideal Money and Asymptotically Ideal Money" וזוכה פרס נובל לשנת 1994.
המתמטיקאי היפני שיניצ'י מוצ'יזוקי.??ישנם אנשים המאמינים שייתכן שאפילו מילטון פרידמן הוא הדמות שמאחוריי ההמצאה.

מספר אנשים שטוענים שהכירו את סאטושי אומרים שהוא נאבק עם מחלה סופנית לפני שהספיק לסיים את עבודתו על הביטקוין כך שייתכן מאוד שהוא אפילו איננו בין החיים על מנת לקבל את ההכרה.

בשורה התחתונה, לא משנה אם יזכה בפרס נובל או לא, אנשים שקראו את מאמרו וראו מה הביטקוין מסוגל להשיג בפועל, בהחלט מאמינים שהוא תרם תרומה גדולה בתחום הפיננסי, ואולי בתחומים רבים אחרים של חיינו שטרם גילינו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.