Forbes Israel Logo

מניות הבנקים נפלו, וגררו את הבורסה לירידות: ת"א 25 איבד 1%

לאחר פגרה של יומיים בשל יום הזכרון ויום העצמאות, ננעלה הבורסה באחד העם בירידות שערים, למרות העליות אמש בבורסות וול סטריט ועל רקע ירידות בבורסות אירופה.

מדד ת"א 25 נחלש ב-1%, ת"א 100 איבד 0.9% מערכו. מניות הבנקים נחלשו ב-2.2%, ומדד הנדל"ן ירד ב-0.6%. מדד הנפט והגז, שהתחזק מוקדם יותר היום על רקע הענקת רישיונות חיפוש חדשים לרציו, נחלש על רקע הפירסום כי מחירי הגז הטבעי ידווחו באופן רשמי, וננעל בירידה של 1.8%.

אסדת קידוח ימית | צילום: רויטרס

סערת הסדר החוב של בנק לאומי ושל גנדן, החברה האם של אי.די.בי אחזקות, במסגרתו צפוי הבנק למחוק 150 מיליון שקל מתוך הסדר החוב, ממשיך להסעיר את המערכת הכלכלית. היום, לאחר ששר האוצר יאיר לפיד ביקש מבנק ישראל לבדוק את העסקה, ולאחר ששדר הרדיו נתן זהבי קרא לציבור להחרים בנקים שיוותרו לטייקונים על חובותיהם, הודיע בנק ישראל כי יבדוק את ההסדר, ויוודא  "שהבנק פועל כיאות במסגרת תהליכים סדורים, בעת מתן אשראי, ניהולו השוטף ורישומו, ובמידת הצורך בעת גיבוש הסדרי חוב". מניית לאומי ננעלה בירידה של 1.9%.

שמות חדשים בשוק רשיונות חיפוש הנפט: בהמשך להמלצות מועצת הנפט מ-16 בינואר 2013, העניק במהלך יום הזכרון הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה והמים שני רישיונות חיפוש חדשים, "נטע" ו"רועי", מתוך כוח זכות קדימה בהיתר מוקדם "גל".

כמו כן אישר הממונה העברת זכויות לשם עמידה בדרישות המקצועיות והכלכליות לקבלת רישיון. הרכב הקבוצה הינו 70% רציו חיפושי נפט (שותפות מוגבלת), 20% חברת אדיסון (Edison International Spa) ו-10% הזדמנות ישראלית מקורות אנרגיה (שותפות מוגבלת). מניית רציו ננעלה בעלייה של 2.2%.

שר האנרגיה והמים, סילבן שלום, חתם לעומת זאת ערב החג על צו הפיקוח על מחירי הגז הטבעי בישראל ברמה של דיווח על רווחיות ומחירים. מדובר בצעד שנועד למנוע מצב בו תקבע רמת מחירים גבוהה מדי במשק, כתוצאה ממיעוט הספקים בשוק. חובת הדיווח תחול על שותפויות גז טבעי אשר נכון ל-1 בספטמבר 2012 מוכרות גז טבעי או מחזיקות בחוזים חתומים למכירת הגז הטבעי. שותפויות אלו ידרשו למסור את המידע ברמת הפרויקט הבודד, ולהימנע מהעמסת הוצאות בגין פרויקטים אחרים.

מניית כיל, החברה הבת של החברה לישראל אשר נמצאת בשליטתו של עידן עופר, ממשיכה לעורר עניין לאחר שביום ראשון המשיכה את המגמה השלילית מאז דבריו של יאיר לפיד כי הוא מתנגד לעיסקת כיל-פוטאש, ירדה ב-3% והשלימה צניחה של כ-10% תוך פחות משבוע. מניית כיל עלתה ב-2.1%.

באסיה ננעל הבוקר המסחר במגמה מעורבת: בורסת שנחאי נסחרה סביב רמות הפתיחה, בורסת טוקיו התחזקה ב-1.2% על רקע העלאת תחזית הצמיחה של המדינה על ידי קרן המטבע הבינלאומית ובורסת הונג קונג הוסיפה 0.4% לערכה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.