Forbes Israel Logo

מספר התושבים הסינים מעל גיל 65 צפוי לעלות ב-50% עד שנת 2020

בשנים האחרונות אפיק ההשקעה המעניין ביותר היה סקטור הטכנולוגיה, שממנו הגיעו שינויים בחיי היומיום של כולנו, ובקצב מהיר מאוד. תחום זה מתאפיין בתנודתיות גבוהה, וכאשר בוחנים השקעה ארוכת טווח, קשה מאוד לחזות באיזו טכנולוגיה כדאי להתמקד. לעומת זאת, ישנם תחומים שניתן להעריך בוודאות גבוהה יחסית, כי יהיו מתחומי ההשקעה המעניינים בשנים הקרובות, בעיקר בשל שינויים דמוגרפיים מהותיים וברורים המתרחשים בעולמנו. סקטור הבריאות בשווקים המתפתחים הינו אפיק שלא ניתן להתעלם ממנו, ואף כדאי לבחון אותו, בייחוד בעשור הקרוב.

הכתבה מופיעה בגיליון אפריל של פורבס ישראל

לרכישת הגיליון חייגו 077-4304645 או לחצו

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

חצי מאוכלוסיית העולם נמצאת במדינות המתפתחות וביניהן: סין, הודו, אינדונזיה וברזיל. במדינות אלה ההוצאה הממשלתית על בריאות הינה כחצי מזו של המדינות המפותחות. קצב גידול האוכלוסייה האדיר במדינות אלה, במקביל לקצב צמיחה כלכלית מואץ, יביא עמו בעשור הקרוב להשקעה גוברת של הממשלות בבריאות, כצורך העולה מתוך האוכלוסייה. דמוגרפית, במדינות המתפתחות כ-10% הם בני 65 ומעלה, אך כבר ב-2030, הם יהוו כ-15% מהאוכלוסייה. הביקוש לשירותים בריאותיים מתקדמים יגבר, בעיקר למחלות לא מדבקות, המאפיינות גילאים אלו.

הנה כמה מהגורמים העיקריים שהופכים את ההשקעה בסקטור זה למעניינת בהסתכלות לטווח הארוך:

– היסטורית, ההשקעה בבריאות נמוכה, כך שרק 6% מהתוצר במדינות מתפתחות מושקע בבריאות, לעומת 14% במדינות מפותחות ו-17% בארה"ב. במדינות המתפתחות יש 3.4 מיטות לאלף תושבים ושני רופאים לאלף תושבים, לעומת 9.5 מיטות ו- 2.8 רופאים במדינות המפותחות.

– האוכלוסייה מתבגרת בקצב מהיר במדינות המתפתחות, כך שבסין לדוגמה, מספר התושבים מעל גיל 65 יעלה ב-50% עד שנת 2020, ויותר מ-200 מיליון איש יעברו את גיל 60.

– מחלות לא מדבקות הפכו להיות גורם המוות המשמעותי ביותר במדינות המתפתחות. בעבר מחלות כמו מלריה ופוליו היו נפוצות יותר, אך כיום תהליך העיור ושינוי אורח החיים, הביא לכך ש-80% ממקרי המוות הינם ממחלות לא מדבקות, כלומר מחלות לב, סרטן, סוכרת וכן הלאה. שינוי זה דורש השקעה בתשתית טיפולית בתחומים שבהם לא התמקדו בעבר.

שווקים מעניינים

השווקים העיקריים אליהם צריך לשים לב הינם סין והודו, שם יש להדביק את הפער במהרה, מה שעשוי לייצר הזדמנויות השקעה מעניינות למשקיעים אשר ישקיעו במניות בסקטור זה.
ממשלת סין, למשל, בנתה תכנית לשנת 2020, שתביא לגידול של פי שבעה בסקטור הבריאות שלה, לעומת 2011. התוכנית כוללת שיפור משמעותי של הכיסויים הביטוחיים, הגדלת הסובסידיות בתחום הבריאות והורדת מחירי התרופות. ממשלת סין השיקה ביוני 2015 פיילוט ל-20 מחלות קשות, כגון לוקמיה ילדים, סרטן שד וסרטן שלב ארבע, כך שיינתן ביטוח ממשלתי עבורן.

הזדמנויות השקעה מעניינות במדינות סין והודו | צילום: Fotolia

35% מאוכלוסיית העולם נמצאת בסין ובהודו, כאשר האוכלוסייה צומחת בקצב דו-ספרתי. פוטנציאל הצמיחה בהודו הוא אפילו גדול יותר מזה שבסין, שכן שם מערכת הבריאות נמצאת בפיגור משמעותי, ולראייה 79% ממקרי המלריה באסיה בשנת 2014 היו בהודו.
תחום נוסף שמאיץ את צמיחת סקטור זה במדינות המתפתחות הינו התיירות הרפואית. העלויות הגבוהות של טיפולים בריאותיים במערב מביאה רבים לחפש אלטרנטיבות זולות יותר במדינות המתפתחות. תחום זה מואץ לאור הזדקנות האוכלוסייה במדינות המערביות.
למשקיעים בשוק ההון יש לבחון את הרציונל בהשקעה לטווח ארוך בסקטור הבריאות במדינות המתפתחות, שכן בעשור הקרוב חברות רבות יתרחבו משמעותית ורבות אחרות יוקמו, על מנת לתמוך בצורך זה. הזדמנויות ההשקעה הן רבות, בתחום התשתיות הרפואיות, כמו בתי חולים ובתי מרקחת, ובשירותים רפואיים, כמו גם בטכנולוגיות רפואיות חדשות.

ההשקעה בסקטור הבריאות דרך חברות ציבוריות הינה מורכבת מעט, מכיוון שחברות אלה לא תמיד בעלות סחירות ושקיפות גבוהה בשווקים כמו סין והודו. ניתן להשקיע במדד העוקב אחר סקטור זה, או בחברות ממדינות מפותחות המכוונות לקראת כניסה לשווקים אלו, ויש לשים דגש על השקעה בסין, הודו, דרום אפריקה וברזיל.

הכותב הוא מנהל דסק ב־UBS Wealth Management Israel.

מובהר כי אין באמור בכתבה זו משום המלצה או חוות דעת בקשר לרכישה ו/או מכירה ו/או שיווק של ניירות ערך מכל סוג שהוא, ו/או ביצוע פעולות השקעה אחרות, והם אינם מהווים בשום אופן תחליף לייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות על ידי מי שמורשה לעסוק בכך, בהתחשב בנתוניו ובצרכיו המיוחדים של כל אדם. אין באמור בכתבה זו משום הצעה לרכישה של ני"ע.

מובהר כי ייתכן ולכותב ו/או ל־UBS Wealth Management Israel קיים עניין אישי בנושא, ו/או שברשותם ני"ע המוזכרים בכתבה, בהתאם להוראות חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה 1995.הכתבה מופיעה בגיליון אפריל של פורבס ישראל

הכתבה מופיעה בגיליון אפריל של פורבס ישראל

לרכישת הגיליון חייגו 077-4304645 או לחצו

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.