Forbes Israel Logo

מפת הקיצוצים המלאה: אילו גזרות יתממשו – ומה יבוטל?

בשבועות האחרונים, במהלך הדיונים על התקציב המתגבש, הוצגו בפני הציבור שורה של גזרות, ממס עשירים ועד מסים עד קרנות השתלמות, כחלק מן המתווה המתגבש. התקציב המסתמן כולל אמנם בתוכו גזירות רבות, שיתבטאו במסים ובקיצוצים, אולם מבדיקת פורבס עולה שכמו בכל משא ומתן, לא כל הגזרות אכן יתממשו בסופו של דבר. על פי הבדיקה, רק ל-7 גזירות (מתוך 18) יש סיכוי גבוה להתבצע. ל-5 גזירות יש סיכוי בינוני, ול-6 יש סיכוי נמוך.

בכל שנה מתכנן כביכול האוצר כמה וכמה גזירות, אשר נשמעות תחילה מעט מוזרות, רק כדי להוציא אותן מספר התקציב (וחוק ההסדרים) בדקה ה-90. ככה זה עובד: מודיעים לציבור על סל מלא בגזירות קשות; חוטפים ביקורת חריפה מצד שרים, ח"כים וארגונים שונים; ואז, במהלך תהליך אישור התקציב, מוציא האוצר את כמה מהן וכולם נושמים לרווחה ונשארים עם הגזירות האמיתיות שהאוצר רצה להעביר.

שר האוצר, יאיר לפיד, קיבל את דרישת הנגיד סטנלי פישר וקבע יעד גרעון של 3% תוצר בלבד (במקום 3.8%). זה מחייב להטיל גזירות קשות יותר (מסים וקיצוצים), בסכום כולל של 32 מיליארד שקל בשנה וחצי. נתניהו צפוי לאשר את רובן עוד לפני שיוגשו לאישור הממשלה בחודש הבא. מה הסיכוי שהגזירות החדשות יבוצעו?

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

מסים:

– העלאת מס הכנסה ב-1% שתפחית את הנטו במאות שקלים בשכר הגבוה (מעל 20 אלף שקל): הסיכוי גבוה, כי מדובר במס פרוגרסיבי הפוגע יותר בבעלי ההכנסות הגבוהות.

– העלאת מס החברות ב-1% ל-26% וצמצום הטבות למפעלים: הסיכוי גבוה כי זהו צעד משלים להעלאת שיעור מס ההכנסה ב-1%.

– העלאת שיעור המע"מ ב-1% ל-18% (לשנתיים) – תוספת של 4.3 מיליארד שקל בשנה: הסיכוי גבוה, למרות שזהו מס רגרסיבי הפוגע יותר בשכבות החלשות, שצורכות יותר. אולם זהו מס שניתן לגבות באופן מיידי ללא חקיקה מייגעת. שר האוצר פשוט חותם על צו ומעלה את המע"מ (בהוראת שעה) וההכנסות זורמות מיד לקופה הריקה.

– ייקור הסיגריות והמשקאות החריפים ב-10% ע"י העלאת מסים: הסיכוי גבוה, כי גם כאן השר חותם על צו ובחצות עולים מחירי הטבק והאלכוהול. אף אחד לא מתנגד כי זה נחשב גם ל-"מס בריא" שמפחית את זיהום האוויר ואת "מכת השתיה" של הנוער.

– ביטול הפטור ממע"מ על ירקות ופירות (או הטלת מע"מ חלקי): הסיכוי בינוני, לאחר שהצעה זו נפלה בעבר כמה פעמים. אולם הפעם כנראה יתייקר הסלט עקב הגרעון העצום. מע"מ מלא על הסלט יכניס 2.2 מיליארד שקל.


לפיד, ונתניהו. ביניהם לבין הגזירות: עיני | צילומים: מרק ישראל סלם

– ביטול הפטור ממע"מ באילת: הסיכוי נמוך, עקב התנגדות פוליטית ומוניציפלית. תושבי אילת כבר יצאו להפגנות המוניות. צעד זה (שיכניס רק 600 מיליון שקל) נפל בעבר כמה פעמים.

– ביטול הזיכוי במס לתושבים בערי פיתוח: סיכוי נמוך עקב התנגדות ראשי הישובים וערי הפיתוח והדרגים הפוליטיים (למרות שהעניים לא נהנים מהזיכוי כי אינם מגיעים לסף המס).
מס עזבון על ירושות גדולות (מיליוני שקלים): סיכוי נמוך. צעד זה הומלץ בעבר בפורומים שונים (בעיקר ע"י ועדת בן-בסט) ולא בוצע עקב קשיים כלכליים ופוליטיים.

– מיסוי משקיעים בנדל"ן כדי למנוע זינוק מחירי הדירות – העלאת המס על השכרת דירות בדומה למיסוי רווחי הון (הצעת בנק ישראל): סיכוי גבוה לאישור חבילת מסים ותמריצים לצמצום ההשקעות בנדל"ן ועידוד רכישת דירות למגורים.

– "מס עשירים" מיוחד על דירות ומכוניות פאר, טלוויזיות 50 אינץ', מטוסים פרטיים, יאכטות, אופנועים כבדים, טרקטורונים יקרים, פרוות, סיגרים יקרים, אלכוהול וג'קוזי: סיכוי בינוני. זה מצטלם יפה, אבל קשה לביצוע. אולי רק יעלו את מס הרכישה על פנטהאוזים גדולים ואת מס הקניה על מכוניות יוקרה.

– מיסוי קרנות ההשתלמות וקיצוצים בשכר העובדים במגזר הציבורי: הסיכוי אפסי. זהו הסדין האדום של עיני והוא יתנגד בתוקף ואפילו ישבית את המשק עד ביטולו.

קיצוצים: 

קיצוץ חד בקצבאות הילדים לכ-150 שקל: סיכוי בינוני, כי צעד זה יפגע בעיקר במשפחות עניות עם הרבה ילדים. צעד זה אמור לחסוך 3.5 מיליארד שקל.

– צמצום שכר ופנסיה במגזר הציבורי, העלאת גיל הפרישה (4 מיליארד שקל): הסיכוי נמוך עקב התנגדות ההסתדרות. יתכן שעיני יסכים לדחות בכמה חודשים את תוספות השכר, ההבראה והביגוד.

– דחיית עבודות תשתית (כבישים, רכבות – 3 מיליארד שקל: סיכוי גבוה, לאחר ההסכם בין שר האוצר ושר התחבורה לצמצום היקף הקיצוצים (ואי פגיעה בעבודות שהחלו ברכבות).

– קיצוץ של 4 מיליארד שקל בתקציב הביטחון (כולל קיצור שירות חובה ופגיעה בהטבות אנשי הקבע): הסיכוי נמוך. פה צפוי הריטואל הקבוע, כמו בכל שנה, כשהקיצוץ הופך לבסוף לתוספת. שר הביטחון והרמטכ"ל יזהירו מאסון בטחוני – והקיצוצים יבוטלו.


מטוס קרב. הסיכוי לקיצוץ בתקציב הבטחון דווקא נמוך | צילום: רויטרס

– קיצוץ מיליארד שקל בתקציב החינוך: סיכוי בינוני לקיצוצים בחינוך החרדי והממלכתי ע"י פריסת השקעות ודחיית בניית כיתות ומוסדות חינוך.

– קיצוץ התמיכות לחרדים ולמתנחלים (2 מיליארד שקל): סיכוי בינוני. דברי לפיד לחרדים בכנסת רמזו על הקיצוצים שהם עומדים לספוג. הקיצוץ להתנחלויות יהיה קטן וסמלי בלבד.
– קיצוץ רוחבי אחיד של 3.5 מיליארד שקל במשרדים השונים, שיפגע בעיקר בשכבות החלשות: סיכוי גבוה – פשוט מקצצים שווה לכולם (או לרובם).

ועדיין, חשוב להזכיר כי לפיד הדגיש שזהו "תקציב של תקווה. נכון שיהיו קיצוצים והעלאות מסים אבל זה דבר קצר, זה יבוא, זה יכאב וזה ילך. תוך שנתיים ירגיש כל ישראלי בשינוי. אף ילד בישראל לא יישאר רעב בישראל כל עוד אנחנו פה". נחיה ונראה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.