Forbes Israel Logo

מקסיקו אישרה רפורמת אנטי מונופולים ענקית; האם האימפריה של קרלוס סלים בסכנה?

האם האימפריה של האדם העשיר בעולם נמצאת בסכנה? הקונגרס במקסיקו אישר השבוע ברוב מוחץ את רפורמת הענק בתחום הטלקום. זו נועדה להגביר את התחרות בתעשיית הטלפון והטלוויזיה במדינה, אשר נמצאת נכון להיום בשליטתו של האדם העשיר בעולם קרלוס סלים ועמיתו המיליארדר אמיליו אזקרגה ג'ין.

החוק החדש, שאושר ברוב של 108 תומכים ושלושה מתנגדים, מעניק למועצת התקשורת – גוף רגולטורי חדש – את הכוח לשלול רשיונות הפעלה מחברות מונופוליסטיות ולמנוע מחברות לשלוט ביותר מ-50% מנתח השוק.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

חברת אמריקה מוביל של סלים מחזיקה כיום ב-80% משוק הטלפוניה הקווית במדינה ו-70% משוק הסלולר, וחברת טלוויזה של המיליארדר אזקרגה מחזיקה ב-70% משוק הטלוויזיה במדינה.

למרות החקיקה, גם אם החברות יוכרזו כמונופולים, לא ייכפה עליהן מיידים למכור נכסים. לחברות שייקנסו או יוכרחו למכור נכסים על ידי הרגולטור החדש תהיה הזכות לערער ולבקש להקפיא את ההחלטות, טקטיקה בה השתמשו החברות בעבר כדי לעצור הליכים דומים.


צילום: רויטרס

על פי מסמכים שהגישה השבוע אמריקה מוביל לרשויות בארה"ב, החקיקה החדשה עלולה "להשפיע משמעותית על עסקי החברה". בשיחה עם אנליסטים מוקדם יותר השבוע, אמרו בכירים באמריקה מוביל כי החברה לא תבצע שינויים אסטרטגיים עד שתראה גם את חוקי העזר שיעברו בהמשך לחקיקה הזו. החברה מצפה כי הרפורמות ייכנסו לתוקף ב-2014, מאחר שהן עדיין צריכות להיות מאושרות על ידי רבות מ-31 המדינות במקסיקו. הקונגרס גם הוא צריך לאשר חקיקה משנית אשר תכניס את הכללים החדשים לתוקף. אנליסטים מאמינים כי אי הוודאות בנוגע לחוק תשפיע על מחיר המניות של טלוויזה ואמריקה מוביל.

נשיא ארה"ב ברק אובמה, אשר צפוי להיפגש היום ומחר עם מקבילו המקסיקני אנריקה פניה, ציין כי האינטרס של ארה"ב הוא לסייע ברפורמות השאפתניות של פניה, אשר כוללות גם חוק חדש לפתיחת סקטור הנפט הממשלתי להשקעות פרטיות עד הסתיו.

סלים דחה בעבר האשמות לפיהן הוא הבעלים של מונופול בתחום הטלפוניה. בראיון עם לארי קינג בוועידת מילקן בלוס אנג'לס, הגן סלים על עצמו מההאשמות לפיהן העסק שלו הוא מונופול. "מונופול משמעותו חברה אחת", אמר סלים לפני שמנה רשימה של 18 חברות שונות המתחרות איתו במדינות שונות, בעיקר בארה"ב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.