Forbes Israel Logo

מרגרט תאצ'ר: האשה שריסקה את האיגודים ושינתה את בריטניה לעד

מרגרט תאצ'ר, "אשת הברזל", הייתה דמות מפתח בפוליטיקה של בריטניה במאה ה-20, בתו של חנווני אשר אהבו אותה ותיעבו אותה במידה שווה, שעה שרמסה את איגודי העובדים והפריטה חלקים רבים מהתעשייה.

היא מתה היום בגיל 87, לאחר שבץ. במהלך חייה הפוליטיים היו שהעריצו אותה כאדם שביצע מודרניזציה אשר שינתה את המדינה, שעה שאחרים האשימו אותה ביצירת חיץ בין העניים לעשירים.

התמונות המשמעותיות בקדנציה שלה כראשת ממשלה תישאר זו: עימותים גדולים מאוד בין המשטרה לאיגודי העובדים, והיא רוכבת על טנק בצעיף לבן, ולהבות מעל כיכר טרפלגאר במהומות על המס שהעלתה, שבסופו של דבר הוביל לנפילתה.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

עם אלה אשר לא הסכימו איתה היא הייתה נחרצת מאוד: "הליידי לא פונה", הודיעה פעם לחברים במפלגה השמרנית שלה'אשר דחקו בה למתן את מדיניותה. האשה הראשונה שכיהנה כראש ממשלת בריטניה, תאצ'ר הקשוחה והבוטה בדבריה, הובילה את המפלגה השמרנית לניצחון בשלוש מערכות בחירות, ושלטה בבריטניה מ-1979 עד 1990 – הכהונה הארוכה ביותר של ראש ממשלה בריטי מאז המאה ה-19.


צילום: רויטרס

היא יצרה ברית חזקה עם נשיא ארה"ב רונלד רייגן עם הקומוניזם כאויב משותף, ותוגמלה כשראתה את נפילתה של חומת ברלין ב-1989, למרות הדאגה מכך שגרמניה מאוחדת תשלוט באירופה.

דעותיה הימניות הקיצוניות עיצבו מחדש את הפוליטיקה הבריטית, ושינו את הסטטוס קוו באופן כה עמוק עד שאפילו ממשלות הלייבור שבאו אחריה אימצו מהלכי מדיניות רבים שלה. 

האשה אשר כונתה פשוט "מגי", העבירה חלקים רבים מהכלכלה הבריטית מידיים ממשלתיות לבעלות פרטית. "הבעיה עם סוציאליזם היא שבסוף נגמר לך כספם של אנשים אחרים", היא אמרה פעם. המדיניות שלה, שהתבססה על תחרות, תאגידים פרטיים ועצמאות, הביאה את לידתה של הפילוסופיה שכונתה לאחר מכן "תאצ'ריזם". אולם ה"תרופה" הכלכלית החריפה שלה הביאה למיליוני מובטלים, הכעיסה רבים אחרים ולבסוף הרסה תעשיות שלמות כמו ענף הכרייה.

עמדותיה הלוחמניות גרמו לאנטגוניזם מצד עמיתיה באירופה, וחוסר הסובלנות שלה כלפי עימותים לבסוף הביאו למפלתה. "עריצה מבריקה שהוקפה על ידי בינוניות", תיאר אותה ראש הממשלה לשעבר הרולד מקמילן. "האישה המזופתת הזאת", היה כינוי פחות ידידותי לו זכתה מראש הממשלה אדוארד הית' ומחליפה כמנהיג המפלגה השמרנית.

בשיא כוחה, אישיותה של תאצ'ר הפכה אותה לאחת הדמויות המוכרות ביותר בעולם המערבי. היא הייתה וורקוהולית, עבדה במשך 18 שעות ביממה, ולאחר מכן נרגעה עם כוס וויסקי.

ההתנגשות עם האיגודים

אחרי שזכתה בבחירות ב-3 במאי 1979, היא השיקה את הרפורמות החברתית והכלכלית שלה, אשר תוכננו להביא לסיום תהליך של היחלשות התעשייה בשל המסים החונקים והתערבות המדינה בעולם העסקים, תקופה בשלטון מפלגת הלייבור שנודעה כ"חורף של חוסר שביעות הרצון". המלחמה בשכר הגבוה והפיכת הכלכלה למודרנית – משמען היה הפחתת כוחה של העבודה המאורגנת.

אחרי שינוי החוק, ושביתה מרה בת שנה, אשר הסתיימה בהפסד של הכורים ב-1985, הסתיימו הימים שבהם יכלו הארגונים להכתיב את צעדי הממשלות.


צילום: רויטרס

הפרטה

תאצ'ר הביאה עידן של "קפיטליזם פופולרי" אשר העלה את בעלות הבתים ל-68% והפך אחד מכל חמישה בריטים למחזיק מניות. היא השיקה מהלך כולל להפרטת מונופולים מדינתיים כמו גז, נפט, מתכת, טלפוניה, שדות תעופה וחברת בריטיש איירוייס, כשגם שירותי המים והחשמל הופרטו בהמשך.

אך בשעה שהתאצ'ריזם סייע לרבים, שיעור האבטלה הוכפל עד אמצע שנות ה-80, ליותר משלושה מיליון בריטים – רמה שלא נראתה מאז שנות ה-30. היריבים אמרו כי תאצ'ר יצרה מחיצה לאומית בין הדרום העשיר לערי הצפון העניות.

לתאצ'ר הייתה מערכת יחסים קרובה עם רייגן, אשר קרא לה "האדם הטוב ביותר באנגליה". היה זה הפראבה של המפלגה הקומוניסטית אשר הגה את הכינוי "אשת הברזל", אך היא אימצה את הכינוי בשמחה.

כשמנהיג ברית המועצות מיכאיל גורבצ'וב עלה לשלטון ב-1985 היא יצרה עמו קשרי עבודה טובים. אחרי הפלישה העראקית לכווית ב-1990, הזהירה תאצ'ר את נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש האש מפני טיפול בלתי נחוש בנשיא סדאם חוסיין. 


עם פרנסואה מיטראן | צילום: רויטרס

יחסיה של בריטניה עם שכנותיה האירופיות היו מתוחים, בעיקר בשל חוסר נכונותה של תאצ'ר לקבל את התוכניות לאינטגרציה גבוהה יותר. היא דרשה תמורה גבוהה מאוד על תרומתה של בריטניה לתקציבים האירופיים והביאה את הכלכלה האירופית כמעט לקיפאון עד שהשיגה אותה. נשיא צרפת המנוח פרנסואה מיטראן אמר פעם כי היו לה "העיניים של קליגולה והשפתיים של מרלין מונרו".

הסרט

ב-1984, פצצה שטמנה המחתרת האירית במלון בברייטון כמעט הרגה אותה ואת כל הקבינט שלה. היא יצאה ללא פגע, אך חמישה נהרגו וכמה מעמיתיה הקרובים נפצעו קשה. בתוך שעות מהמתקפה היא כבר נשאה את נאום הסגירה של ועידת המפלגה השמרנית השנתית, ונשבעה שמלחמה בטרור לא תיחלש.

ב-1984 חתמו תאצ'ר וראש ממשלת סין דאז ז'או ז'יאנג על הצהרה לפיה בריטניה תהעביר את הונג קונג לסין ב-1997 אחרי 156 שנים כקולוניה בריטית.

ב-1990, אחרי 11 שנות שלטון, נכנעה תאצ'ר למרד בשורות מפלגתה ומשכה את מועמדותה למנהיגות המפלגה. מס מקומי חדש שהטילה, שכונה כ"מס בחירות", הוביל להפגנות ותרם לנפילתה.

"אנו עוזבים את רחוב דאונינג אחרי 11 שנים נפלאות ואנו שמחים מאוד שאנו עוזבים את בריטניה במצב הרבה הרבה יותר טוב מאשר היה כשנכנסנו", אמר תאצ'ר כשדמעות בעיניה.

היא חוותה שורה של אירועי לב ב-2001 ו-2002, אחריהם פחתו הופעותיה הפומביות. הידרדרותה לאלצהיימר תועדה בסרט זוכה האוסקר "אשת הברזל" עם מריל סטריפ.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.