Forbes Israel Logo

משנה את כללי המשחק: ה-F35 הוא באמת מטוס הקרב הטוב בעולם?

סוכנות ניהול המכרזים הצבאיים חזתה באפריל בשנה שעברה שחברת לוקהיד מרטין, הקבלן הראשי של תוכנית מטוס ה-F-35, לא תוכל לעמוד ביעד שהוצב למסירתם של 66 מטוסים, משלושת דגמי המטוס, עד סוף שנת 2017. מסירתם של 66 המטוסים מייצגת גידול של 43% מביצועי התוכנית בשנת 2016, ומבוססת על ביצועי העבר שחושבו על ידי הסוכנות על אי עמידה ביעד בכמות של תשעה מטוסים.

תשעה חודשים לאחר מכן, ב-15 לדצמבר, מסרה לוקהיד מרטין את המטוס ה-66 לשנת 2017. למרות שהסוכנות הצליחה למצוא סיבה מסתורית מדוע אלו לא חדשות טובות, העובדה היא שתוכנית מטוס ה-F-35 היא הצלחה גדולה. הניסויים בשלבי הפיתוח מתקרב לסיום אחרי למעלה מ-8,000 טיסות בלי שום תקלה משמעותית, וכל שלושת דגמי המטוס עומדים בהגדרות הביצועים.

מטוס לוקהיד מרטין F-35. שיעור אמינות יוצא דופן של 93% | צילום: shutterstock

לאחר השלמת התמודדות עם כמה תהליכים במסע הפיתוח, תהליכי הייצור של המטוס מתקדמים במהירות. מטרת היעד לשנת 2018 היא ייצורם של 90 מטוסים, כשהמספר יעלה ל-160 מטוסים בשנה בעוד כחמש שנים. בנוסף לחיל האוויר האמריקאי וכוחות הצי והמארינס, עוד 11 מדינות חתמו על חוזים לרכישת המטוס ועוד כחצי תריסר מביעות התעניינות. אחת הסיבות היא מחירו של הדגם הנפוץ ביותר של המטוס, A, להמראה ונחיתה קונבנציונאליים, שצפוי לרדת לרמה של כ-80 מיליון דולר עד שנת 2020. מחיר זה לא עולה על מחירים של מטוסי קרב "רגילים" ללא כל היכולות של מטוס ה-F-35.

תוכנית המטוס ממריאה, בכמה מובנים. נראה שללוקהיד מרטין יש קלף מנצח ביד. החברה תורמת לחשיבה שלי ומהווה לקוח ייעוץ, כך שאני עוקב אחרי התוכנית של המטוס, משנת 2001. אף פעם לא היה קשה לחשוב למה צריך מטוס כזה כשארה"ב שומרת על דומיננטיות אווירית, אך היו זמנים בהם לאורך השנים לא היה כל כך ברור שהקונגרס והבית הלבן מבינים לעומק את היקף התוכנית.

כיום, ה-F-35 נוסק דרך העננים במהירות, עם יותר מ-500 טייסים שהוכשרו, 5,000 אנשי תחזוקה, שיעור אמינות ממוצע של 93%, שמהווה נתון יוצא דופן למטוס חדש. המטוס מופעל מ-14 בסיסים שונים ובנות בריתה של ארה"ב כבר מפעילות את המטוס. מדינת ישראל היא השנייה אחרי ארה"ב שהכריזה על המטוס כמבצעי זה מכבר. נראה שכל הסימנים הללו מאשרים כי ה-F-35 נוטל חלק דומיננטי במפת מטוסי הקרב העולמי עד אמצע המאה הנוכחית.

אם לא עקבתם אחרי הסאגה מקרוב, אני יכול להסביר במונחים פשוטים מדוע ה-F-35 הוא "גיים צ'יינג'ר". קודם כל, בזכות החמקנות והחתימה הנמוכה שלו שמורכבת ממרכיבים רבים בגוף המטוס שהופכים אותו לכמעט בלתי נראה למכ"ם האויב. שנית, היכולת להתיך מידע מחיישנים בתוך המטוס ומחוצה לו על ידי שותפים למשימה מעניקים לטייסים מודעות מצבית יוצאת מן הכלל. שלישית, טכנולוגיית הרשת המאובטחת של המטוס מאפשרת לכל הטייסים לתקוף בקבוצה, לשתף מידע ולקבל את אותה תמונה מבצעית לביצוע המשימה. רביעית, המנוע של המטוס, מתוצרת פראט אנד וויטני מאפשר ביצועים מצוינים שטרם נראו במטוסי קרב.

חברו את כל אלה וקיבלתם מטוס על קולי, זריז, שריד, שמסוגל לראות את האויב עוד לפני שמבחינים בו. היתרון בביצועים של ה-F-35 כך כל ברור עד שבניסויים וסימולציות של קרבות אוויר הוא השיג יחס של 20:1 מול מטוסי קרב מהדור הרביעי. בהשוואה למטוסי הקרב הטובים ביותר של ימינו, מטוס ה-F-35 טוב פי עשרה בלוחמה אלקטרונית, פי שמונה במעקב, פי שישה בהשמדת מטוסי אויב, פי חמישה בפגיעה במטרות קרקעיות ופי ארבעה בשרידות מול מערכות הגנה אווירית מתקדמות.

יתגבר בקלות על מערכות הגנה אוויריות | צילום: shutterstock

יכולות אלו הודגמו כולן בטיסות ניסוי וכל שלושת הדגמים של המטוס עומדים בכל דרישות החמקנות. אם רוסיה אפילו תשקול לפתוח חזית במזרח אירופה, מטוסי ה-F-35 יתגברו בקלות על מערכות ההגנה האווירית שהקשו מאוד על מטוסי קרב מהדור הרביעי. אם צפון קוריאה תעשה צעד שגוי ותתקוף את הדרום, ה-F-35 יכול להגיע לפיונגיאנג מסיאול בפחות מעשר דקות וזאת מבלי שיזהו אותו ולתקוף מטרות במדויק.

ואם כל זה לא הספיק בכמות החדשות הטובות לתוכני הנשק הגדולה ביותר של הפנטגון, ה-F-35 התגלה כזיווג מושלם לממשלו של דונלד טראמפ וליעדים הביטחוניים והכלכליים שהציב. מצד אחד, המטוס יבטיח את העליונות האווירית של ארה"ב עוד עשורים קדימה. מן הצד השני, יותר משליש מ-4,000 המטוסים שצפויים להיבנות יירכשו על ידי בנות בריתה של ארה"ב וייצרו עשרות אלפי משרות בארה"ב.

השנה הראשונה לכהונתו של טראמפ כנשיא ארה"ב התגלתה כשנה הטובה ביותר לפרויקט ה-F-35. המטוס החמקן מהדור החמישי פועל באירופה, המזרח התיכון ומזרח הפסיפיק. מחיר המטוס צונח עם כל השלמת תהליך ייצור וממשיך לרדת בהתאם לצפי של הפנטגון. נראה שהמטוס מנצח בכל תחרות בינלאומית בו הוא מתמודד מול אלטרנטיבות שונות בזכות היכולות המצוינות והמחיר האטרקטיבי.

שאלה מעניינת לגבי הלוקהיד מרטין היא האם תוכל לשכנע את הממשל שהורדת מחיר המטוס תתאם גם להקטנת עלויות התפעול לאחר שיוצבו בבסיסם תוך שמירה על מוכנות מבצעית מלאה. פעילות זו, לרוב "שואבת" יותר כסף במחזור חיים של מטוס בכמויות ייצור שכאלה מתהליכי המחקר, הפיתוח והייצור. כיצרנית המטוס, לוקהיד מרטין מביאה נקודת מבט ייחודית לטכנולוגיות רלוונטיות ושרשרת אספקה כך שמעניין לדעת כיצד זה ישפיע על עלויות התחזוקה והפריסה של המטוס בעתיד?

נכון לעכשיו, תוכנית המטוס היא הצלחה מסחררת. לוקהיד מרטין, פראט אנד וויטני ומשרד ה-Joint program office עמדו בהבטחתם לייצר מטוס שובר שוק שיהווה פיקוד אווירי לעתיד הנראה לעין. לרוב, כשתוכניות פיתוח וייצור הופכות לכאלה, המכירות עולות על התכנון הראשוני.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.