Forbes Israel Logo

מתה ראש ממשלת בריטניה לשעבר מרגרט תאצ'ר

אבל בבריטניה: מרגרט תאצ'ר, ראש הממשלה לשעבר, הלכה היום (ב') לעולמה בגיל 88, כך מדווחת רשת סקיי.

תאצ'ר, שכונתה אשת הברזל, כיהנה הזמן הארוך ביותר כראש ממשלת בריטניה, כ-11 שנה, בין השנים 1979 ועד ל-1990. היא נבחרה מטעם המפלגה השמרנית.

תאצ'ר כיהנה כחברת פרלמנט במשך 33 שנה, משנת 1959 ועד 1992. ב-1970 היא מונתה לשרת החינוך והמדע ולפני שמונתה לראש הממשלה, שימשה היתה מנהיגת האופוזיציה במשך ארבע שנים. היא נבחרה לתפקיד במקומו של ג'יימס קלאהן ולאחר סיום תפקידה הוחלפה על ידי ג'ון מייג'ור.

ראש ממשלת בריטניה הנוכחי דייויד קמרון ספד לתאצ'ר ואמר: "בעצב רב למדתי על מותה. בריטניה איבדה מנהיגה גדולה, ראש ממשלה דגולה ובריטית גדולה". בהודה רשמית מהארמון, נאמר כי המלכה אליזבת התעצבה לשמוע על מותה של תאצ'ר ותעביר מסר תנחומים פרטי למשפחתה".

תאצ'ר נולדה כמרגרט רוברטס ב-13 באוקטובר 1925 בגרנטהאם, לינקולנשייר. היא למדה כימיה באוניברסיטת אוקספורד ושימשה גם כנשיאת הארגון השמרני של האוניברסיטה.

מדינויותה הכלכלית של תאצ'ר זכתה ללא מעט ביקורות בממלכה הבריטית וגם מחוצה לה. בשנות ה-80 העלתה תאצ'ר, שתמכה בצמצום התערבותה של הממשלה בשוק החופשי, את הריבית על מנת לרסן את שוק המט"ח. בנוסף תאצ'ר תמכה במיסוי עקיף והעדיפה אותו על פני מיסוי ההכנסה. בתקופתה הועלה המע"מ בבריטניה ב-15%, מהלך שגרם לעלייה באינפלציה ופגע בסקטור הייצור במדינה. 

בשנת 1982 הורתה תאצ'ר על הורדת הריבית על מנת להילחם באינפלציה הקשה. נתוני האבטלה הרשמיים בבריטניה בשנה זו עמדו על 3.6 אנשים, אולם כלכלנים רבים טענו כי המספר גדול בהרבה מכיוון שההגדרה למובטל שונתה והשפיעה על הסטטיסטיקות. 

אחד הציטוטים המפורסמים ביותר של תאצ'ר הוא המשפט "הליידי לא מסתובבת", אותו אמרה ראש הממשלה בתגובה להשערות על כך שתנקוט במדיניות "פניית פרסה", בדומה להית' לפניה ותשנה את הגזירות הכלכליות אותם הטילה. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.