Forbes Israel Logo

מתח לקראת פגישת טראמפ-ג’ינפינג: הנה 4 פסגות שקרסו

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ומקבילו הסיני שי ג'ינפינג הם לא החברים הכי טובים, אבל פגישה ראשונה ביניהם נקבעה כבר לשבוע הבא, באחוזתו של טראמפ בפלורידה. רוב הסיכויים הם כי השניים יסתדרו ביניהם כשורה. הם יודעים שכל מדינה זקוקה לרעותה, למרות חוסר ההסכמה ביניהן בנוגע לניסויי הטילים שמבצעת "חברתה" של סין, צפון קוריאה, בנוגע לשיחת הטלפון שביצע טראמפ בחודש דצמבר עם נשיאה של טאיוואן, יריבתה של סין, וגם לגבי החשדות שהתעוררו בצד האמריקאי כי הסינים מרוויחים יותר מהיחסים הבילטרליים בין המדינות.

מנהיגים אסייתיים שמחליטים להיפגש למרות חילוקי הדעות שיש בין מדינותיהם עוקבים בדרך כלל אחרי תפריט מוקפד וקבוע מראש, שנועד לייצר הרמוניה ולהראות לבעלי עניין בפגישה שהם מנסים לעשות את העבודה כמו שצריך. אם שני מנהיגים לא מסוגלים לדבר ביניהם באסיה, הם פשוט נמנעים מלהיפגש.

למרות המתח ודוגמאות עבר מטרידות, ההערכה שהשניים יסתדרו | צילום: Fotolia

אבל לפעמים גם פגישות שנקבעות מראש עדיין משתבשות כשראשי המדינות נפגשים. הנה ארבע פגישות מאסיה שהפכו לקטסטרופות בעת האחרונה:

1. קבלת פנים קרה: בנובמבר 2014 לא חיכה שי ג'ינפינג לראש ממשלת יפן שינזו אבה בפגישתם המשותפת, שנקבעה מראש להתקיים בפסגת אסיה-פסיפיק לשיתוף פעולה כלכלי. בדרך כלל, המארח הסיני מגיע ראשון לפגישה כדי לקבל את פני אורחיו, אלא ששי הגיע לפגישה מאוחר יותר, ללחיצת יד צוננת עם עמיתו בלבד, וללא חיוכים, כך דיווחו אז כתבי החדשות. בין השניים הייתה מחלוקת ארוכה בנוגע לשליטה על מספר איים בים סין הדרומי ובנוגע לתפיסה הסינית שלפיה יפן עוד לא כיפרה על 14 שנות הכיבוש שלה בסין בתקופת מלחמת העולם השנייה.

2. שפה גסה: נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה דיבר בפגישה שקיים עם נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה בפסגת ארגון הגג של דרום מזרם אסיה בלאוס בספטמבר אשתקד, לאחר שדוטרטה צוטט בכלי התקשורת בארצו כמי שכינה את המנהיג האמריקני "בן של פרוצה". דוטרטה, שידוע על פי רוב כגס וישיר, גם ביקש מארצות הברית לצאת מארצו לאחר שבמשך יותר מ-60 שנה היא הציעה לפיליפינים תמיכה צבאית וביטחונית.

3. זעם על בן ברית: אם נמתח את אסיה כך שתכלול בתוכה גם את אוסטרליה, ואת המילה "פסגה" כך שתכלול גם את הסוג הטלפוני, אז אין ספק ששיחת הטלפון בת 25 הדקות שקיים נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בינואר האחרון עם ראש ממשלת אוסטרליה מלקולם טרנבול התנהלה באופן כל כך גרוע, עד שסנטור אמריקאי אחד אף מצא לנכון להתנצל בפני השגריר האוסטרלי בוושינגטון, וחבר קונגרס בכיר אחר דחק בטראמפ לשגר התנצלות משלו. טראמפ השתמש ככל הנראה במילה "מטומטם" כדי לתאר את העסקה שהציע לו ראש הממשלה האוסטרלי, לפיה ארצות הברית תקבל 1,250 מבקשי מקלט ממדינות אחרות ובתמורה אוסטרליה תקבל קבוצה ממרכז אמריקה. שתי המדינות הן בדרך כלל בנות ברית קרובות.

4. הכרזה מוקדמת מדי שהציקה לסין: בפגישה בין סין לנציגי אגודת האומות הדרום מזרח אסייתיות ביוני 2016, שחררה מלזיה הודעה שבה היא מכנה את סין המקור למתיחות באזור, סביב טענות מתחרות לחזקה על נכסים ימיים. ההודעה נמשכה בחזרה, ככל הנראה לאחר שמישהו מבייג'ינג שידל 10 מדינות אחרות, בראשות לאוס, ליצור גוש מתנגד. הפגישה התפרקה במקום לייצר הסכמות.

נותר רק לקוות שפיסגת מנהיגי שתי המעצמות בשבוע הבא תסתיים טוב יותר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.