Forbes Israel Logo

מתל אביב לראשל"צ ב-9 דקות: מהפכה בלוחות הזמנים של הרכבת

בשורות טובות לתושבי הדרום אשר עובדים בתל אביב: החל מיום ראשון הקרוב יתקצר זמן הנסיעה בקו אשקלון – תל אביב ל-44 דקות בלבד, במקום 54 דקות כיום, ומאשדוד- לתל-אביב ל-35 דקות בלבד, במקום 45 דקות כיום. כך הודיע היום שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים, ישראל כץ.

בנוסף לכך יתקצר זמן הנסיעה בקו המהיר מתל אביב ליבנה מערב ל-18 דקות בלבד, במקום 24 דקות כיום. מתל אביב לראשון לציון ניתן יהיה להגיע בתוך 9 דקות בלבד, במקום 15 דקות כיום.  

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

מספר הרכבות בשעות השיא בקו אשקלון-תל אביב ואשדוד-תל אביב יוכפל לארבע רכבות בשעה, במקום שתיים כיום ובשעות השפל מרכבת אחת לשתי רכבות בשעה. השר כץ ושר האוצר, יאיר לפיד, יחנכו ביום ראשון ב-09:00 בבוקר את קו הרכבת החדש בין אשדוד לתל אביב ומשם ימשיכו יחדיו לישיבת הממשלה בירושלים. 

בשל הפעלת הרכבת המהירה בקו אשקלון לתל אביב יחול צמצום במספר הרכבות העוצרות בתחנות הרכבת של בת ים (יוספטל וקוממיות) בשעות השיא, לשתי רכבות בשעה, במקום שלוש כיום. בשעות השפל בלבד, יקוצר מסלול הנסיעה מהוד השרון והרכבות וסיימו את נסיעתן בתחנת ראשל"צ מערב, במקום ביבנה מערב. כתוצאה מכך, בשעות אלה יצומצם מספר הרכבות, העוצרות בתחנת יבנה מערב (עצירה אחת במקום שתיים). 

צילום: אהוד כהנים

לוח הזמנים של הקיץ כולל קו רכבת חדש בין אשקלון להוד השרון, העובר דרך יבנה מערב ויפעל בתדירות של שתי רכבות בשעה, בשעות השיא, במתכונת של רכבת מהירה (אשקלון – אשדוד – יבנה מערב – ראשל"צ מערב – ת"א) ללא עצירות בתחנות הביניים, בחולון ובת ים; ורכבת פרברית, העוצרת בכל תחנות הביניים. בנוסף לכך יופעלו שתי רכבות בשעה גם בקו אשקלון – בנימינה, העובר דרך רחובות.

קו תל אביב-ירושלים, העובר דרך בית שמש, שודרג גם הוא – ונוספו לו ארבע רכבות ביום. לראשונה תתווסף רכבת מהירה וישירה בקו זה, כשזמן הנסיעה יעמוד על שעה ו-7 דקות בלבד. ברכבת טוענים כי הדבר יביא לעלייה של 90% במספר הנוסעים. לטענת אנשי הרכבת בקו לבאר שבע היתה התוצאה של סיום עבודות השדרוג גידול של 86% במספר הנוסעים.

במסגרת לוח הזמנים החדש, רכבות הלילה בין באר שבע לתל אביב יעצרו גם בתחנת באר שבע צפון (אוניברסיטה). הרכבת המהירה בין הרצליה לבאר שבע שפעלה לאחר שעות השיא (09:00-10:00) תבוטל ותופעל בערב בשעות השיא (18:00-19:00) בהן ישנו ביקוש רב יותר. ביום שישי בבוקר תתווסף רכבת שנייה, בשעה 06:45.

גם קו הרכבת בין מודיעין לתל אביב יתוגבר: בשעות הבוקר (07:25) תתווסף רכבת שלישית, ממודיעין לתל אביב, ורכבת שלישית נוספת תופעל מתל אביב מרכז למודיעין, בשעה 16:58.

בתחנת לוד (גני אביב) יתוגברו הרכבות בשעות השיא ובשעות המאוחרות. מספר עצירות הרכבת בתחנה יוכפל בין השעות 06:00 ל- 08:00 בבוקר, ובין 16:00 ל-18:00 בערב, לשתי רכבות בשעה, לכל כיוון. כמו כן יתווספו שתי עצירות בשעה, לכל כיוון, בשעות הערב המאוחרות (21:00 עד 23:00). גם בתחנת הרכבת בבאר יעקב שופרו שעות פעילות הרכבת בתחנה, בהתאם לצורכי התושבים.

צילום: אהוד כהנים

לדברי שר התחבורה מספר הנוסעים ברכבת ישראל צומח בקצב של כ-12% בשנה. לדבריו, עד שנת 2020 יוכפל מספר הנוסעים ברכבת ויגיע ל-80 מיליון בשנה.

"עידוד המעבר לתחבורה הציבורית הוא יעד לאומי שיחסוך למשק מיליארדי שקלים. זאת הדרך היחידה להפחית את השימוש ברכב הפרטי, שגורם לעומס בכבישים, לבזבוז של מיליוני שעות עבודה, לזיהום אוויר, לתאונות דרכים ולבעיות חניה במרכזי הערים", אמר היום כץ. "יתר על כן, כל מי שמגיע לעבודה אחרי שישב בנחת ברכבת ולא בפקק, הוא רגוע יותר, פרודוקטיבי יותר ובריא יותר". 

השר כץ הוסיף כי הרכבת היא גם הכלי היעיל ביותר ליצירת חיבור בין המרכז לפריפריה: "מדברים על צדק חברתי, ואנחנו מדברים על צדק תחבורתי – הזכות של כל אזרח למערכת תחבורה זמינה, מהירה ויעילה. לכך מיועדים הפרויקטים שמצויים כרגע בשלבי ביצוע". 

השר כץ ציין כי בסקר שביצע הטכניון בשנת 2008, נמצא קשר ישיר בין פתיחת תחנות רכבת ועליית ערך הנדל"ן. "מתווכי נדל"ן לא היו צריכים את הסקר הזה, הם יודעים כבר מזמן איך הרכבת משפיעה על הביקושים באזורים הסמוכים לתחנות או שיש להם חיבור נוח ונגיש אליהן", אמר. זה קרה לפני יותר מעשור בבנימינה ובפרדס חנה; זה קרה בשנים האחרונות ביבנה, בראשון לציון מערב ובנתניה מזרח; וזה מתחיל לקרות בבית שאן ובכרמיאל".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.