Forbes Israel Logo

מתעוררים: רשויות המס בארה"ב בוחנות כיצד להתייחס לביטקוין

בכל סיכום כלכלי של שנת 2013 כנראה הייתה לפחות התייחסות אחת לטרנד שכבש את העולם בשנה החולפת: מטבע הביטקוין. המטבע הווירטואלי צבר מעריצים רבים ברחבי העולם, והפך מגימיק הידוע לפעילים כבדים ברשת למטבע לגיטימי וליעד השקעה מבוקש למדי, כשערכו אף זינק עד לשיא של מעל 300 דולר למטבע בודד.

אך לצד הזינוק בערך המטבע, סיפורים שונים שפכו גם מעט אור גם על הצד האפל של הביטקוין – ובמיוחד אודות המוצרים והשירותים עבורם ניתן לשלם באמצעותו, ולנצל את העובדה כי קשה (וכמעט בלתי אפשרי) לעקוב אחר תנועות המטבע ברחבי הרשת. אחד הזכורים בסיפורים אלו הוא חשיפת האתר "דרך המשי" באמצעותו רכשו גולשים משלוחי סמים עליהם שילמו באמצעות הביטקוין.

אך כמו תמיד, המציאות מקדימה בהרבה את מנגנוני הבירוקרטיה. לאחרונה, לאחר פניות חוזרות ונשנות בנושא הודיעה רשות המס האמריקאית כי אנשיה "לומדים את הנושא", וכי בקרוב תפרסם דו"ח אודות תוכניות המיסוי של המטבע הפופולרי.

איך יתייחסו אליו? הביטקוין | צילום: רויטרס

הפניות החוזרות ונשנות הגיעו בעיקר מצידם של אזרחים מבולבלים. לאורך השנה החולפת בתי השקעה רבים ניסו "לרכב" על גל ההצלחה של הביטקוין והמליצו ללקוחותיהם להשקיע בו (כמו כל השקעה במט"ח אחר). אותם משקיעים אינם יודעים האם בקרוב תוטל עליהם בן יום החובה לשלם מס על השקעתם במטבע – ואם כן, כמה. בהחלט הגיע הזמן לתת את הדעת על אופני המיסוי של השחקן החדש בשוק המטבעות העולמי.

פנייה נוספת לרשות מס ההכנסה הגיעה מהתאומים קמרון וטיילר ווינקלבוס (זכורים בעיקר ממאבקם המשפטי המתוקשר עם מארק צוקרברג, שלטענתם גנב מהם את הרעיון להקמת פייסבוק). התאומים הגישו בקשה להקמת קרן מיוחדת למסחר והשקעה בביטקוינס, והגישו את הניירת הדרושה להקמת הקרן החדשנית.

להחלטת רשות המס תהיה השפעה רבה על המשך התפשטות המטבע ברחבי העולם. למעשה, בפני הרשות עומדות שתי אפשרויות עיקריות: התייחסות אל מטבע כאל "נכס הון" (נכס פיננסי המשמש לצרכי השקעה בלבד ושאין לעשות בו שימוש יומיומי), או כאל מט"ח מן השורה.

האפשרות הראשונה, כאמור, מתייחסת לרוכשי הביטקוין כאל משקיעים (כך מתייחסים אליהם התאומים ווינקלבוס). מכיוון שכיום מוסדות בודדים בלבד מאפשרים תשלום באמצעות הביטקוין, ניתן להניח כי מרבית הרוכשים את המטבע עושים זאת כדי למכור אותו בעתיד, בתקווה להשיג רווח מהיר. אך אפשרות זו לא מביאה בחשבון את אפשרות הסחר באמצעות רשת האינטרנט, אשר הולכת וצוברת תאוצה בימנו. לכן, רבים טוענים כי יש להתייחס לביטקוין כאל מט"ח מן השורה – ממש כמו היורו, או השקל.

אם תבחר האפשרות הראשונה, הרי שכל השקעה במטבע תחויב במס השקעה (23.8% מהרווח לבעלי הכנסה גבוהה). במקרה של האפשרות השנייה מדובר ברמות מס גבוהות בהרבה, כשאחוז המס על רווחים מסחר במט"ח יכולים להגיע עד ל-39.6%.

בלתי אפשרי לעקוב אחריו | צילום: רויטרס

וכמובן, הסוגייה המהותית ביותר עודנה נותרת פתוחה: כיצד ניתן לעקוב אחר פעולות הסחר המתבצעות ברשת? בשבוע שעבר פורסם מאמר מרתק בוול סטריט ז'ורנל אודות קודי ווילסון, הצעיר האמריקאי אשר התפרסם מאז העלה הנחיות לבניית אקדח באמצעות מדפסת תלת מימד ביתית. בראיון סיפר ווילסון כי בימים אלו הוא מפתח תוכנה הנקראת "הארנק האפל" אשר "תביס כל יכולת של הממשלה לעקוב אחר תנועת הביטקוין ברשת". חשוב לזכור כי המטבע הווירטואלי לא משמש אך ורק רוצחים וסוחרי סמים – אלא גם מעלימי מס, אשר מבקשים להסתיר את הונם והכנסותיהם במחשכי הרשת.

כיום, הביטקוין משמש בעיקר כמטאפורה אידיאולוגית לכל אלו אשר מתנגדים לשליטת הממשלה בחיי אזרחיה. המטבע הווירטואלי נולד והתפתח כסמל לשליטת ההמון האנונימי – שכן ממש כמו המעקב אחר המטבע, אף גורם בעולם אינו יכול לקבוע את ערכו. אך אין ספק כי הביטקוין לא הולך להיעלם מחיינו, ההפך – המטבע צפוי להפוך לפופולרי ונגיש יותר ויותר, ובהחלט סביר להניח כי כבר בעתיד הקרוב נוכל לרכוש כמעט כל מוצר או שירות באמצעותו – גם באמצעות הרשת וגם בחנויות במורד הרחוב. לכן, הדו"ח המסתמן של רשות מס ההכנסה האמריקאית כל כך חשוב. כדאי להמשיך ולעקוב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן