Forbes Israel Logo

מתפשרות: כיצד מנציחות הציפיות הנמוכות פערי תשלום בין המינים

אתן יכולות לומר מה שאתן רוצות על אי שוויון מקצועי בין המינים – נשים עובדות פחות! עוזבות מוקדם יותר! חתונה, אימהות וילדים, לא עלינו! – אבל לא משנה איזו זווית תבחרו, כל מה שאתן עושות הוא להעביר את האשמה באופן חד-כיווני (רמז: נדיר שלכיוונם של הגברים, ונדיר אף יותר לכיוון של כישלון ממסדי).

וכיוון שכאמור הכל באשמתנו – המסקנה המתבקשת היא שמציאת הפתרון לפער השכר המעיק בין המינים, צריכה גם היא ליפול עלינו, הנשים. ההיגיון הזה בא לידי ביטוי באופן מובהק בנתונים על שכר ראשוני צפוי של בוגרי אוניברסיטה טריים באמריקה.

מסקר שערכה השנה חברת המיתוג התעסוקתי Universum בקרב כ-66 אלף בוגרים מ-318 אוניברסיטאות, ציפו הנשים לקבל שכר-התחלתי שנתי של 49,248 דולר (שזה 4,104 דולר לחודש), בעוד הגברים שבחבורה ציפו דווקא למשכורת של 4,745 דולר בכל חודש, שהם 56,947 דולר לשנה. כלומר, נשים בוגרות, חכמות ואקדמאיות דורשות 7,700 דולר פחות בכל שנה מעמיתיהן הגברים. בשורה התחתונה, כשאנו דנים בפערי השכר, או נכון יותר במקורות שלו, הנגע האמיתי הוא פער הציפיות.

"זה משהו שאנחנו נאבקים בו בכל שנה כשאנחנו מסתכלים על המספרים האלה", אומרת קמיל קלי, שעומדת בראש חטיבת המיתוג-התעסוקתי בחברת Universum, כשמביטים בנתונים מהשנה שעברה מבינים שהמצב רק הולך ומתדרדר. הפער בעשרה אחוזים נוספים. מדוע בעידן בו יש גישה חופשית למידע על משכורות ממוצעות בשוק ולמחשבונים לחישוב משכורת, נשים מכשילות את עצמן עוד לפני שהן הגיעו לנקודת הזינוק?

צילום: Shutterstock

גבר שווה דולר, אישה היספנית שווה 55 סנט

לפי המומחים של Universum, הציפיות הן אכן צד בדבר, אבל הן לא לבד. "הנתונים לא מצביעים על ציפיות שכר כגורם המשפיע הבלעדי לפער השכר המטריד בין המינים בארה"ב", אומר ג'ונאס בארק, המנהל הבינלאומי של שותפיות מסחריות ב-Universum, "מה שכן ניתן לומר הוא שהעלאת המודעות לפערי השכר והידע בנושא הם הכרחיים כבר בשלב התואר הראשון. הציפיות של נשים נמוכות משמעותית משל מקביליהן הגברים והיו כך במשך חמש-השנים האחרונות. המעסיקים, האוניברסיטאות והן המועמדות עצמן, חייבים כולם להתעקש על שוויון בתגמול".

אבל האם חינוך נכון לציפיות באמת יעשה את העבודה? "הן לא ממציאות את המידע הזה", אומרת קלי על הסטודנטיות שנשאלו בסקר, מה שמרמז על מציאות מדכאת אף יותר מאחורי המספרים: "המספרים שננקבו על ידי הסטודנטים, נשים וגברים כאחד, משקפים את המציאות באופן מדויק להפליא. נשים באמת מרוויחות פחות מגברים. אלו לא הערכות תלושות מהמציאות אלא ניחושים המבוססים על ידע. בין אם הן משוחחות עם נשים בשוק העבודה אשר גלויות בנוגע לשכר שלהן, או שואבות מידע אנונימי מהאינטרנט, נראה כי ציפיות השכר של נשים נשענות על אינפורמציה ריאלית".

בממוצע, נשים אמריקאיות העובדות במשרה מלאה לאורך כל השנה מרוויחות בערך 77 סנט על כל דולר שעושה גבר, נתון קבוע שאף הולך ונהיה מכוער יותר אם יורדים לפילוח על פי גזע ומוצא. אישה ממוצא אפרו-אמריקאי מרוויחה רק 64 סנט על כל דולר שמקבל גבר לבן בתפקיד מקביל. אצל נשים היספניות נרשמת צניחה נוספת- -55 סנט. האם החיים טובים יותר בפסגה? ובכן, לא ממש. מחקר חדש של Bloomberg בנוגע לשכר של הנשים המרוויחות ביותר בארה"ב, מצביע על משכורת ממוצע של 3.5 מיליון דולר- בערך 18% פחות מעמיתיהן הגברים.

צילום: Shutterstock

שאלת הביצה או התרנגולת: האם המידע על פער-השכר המוטה מזין את הציפיות הנמוכות של נשים או שמא הציפיות הנמוכות של הנשים הן הגורם לפער השכר בין המינים? זה כמובן נהדר אילו מנחים באוניברסיטה יפמפמו לנשים את חשיבותו של משא ומתן אבל יכול מאוד להיות שזה לא יעשה את העבודה.

בואו נהיה מציאותיות לרגע בנוגע לשוק העבודה. עם שפע של בוגרי אוניברסיטאות והעדר משרות עם שכר הגון, לא יהיה זה נכון לומר שהנכנסים הטריים לשוק העבודה הם למעשה הנחותים ביותר מבחינת היכולת להתמקח על שכרם? השכר של השנה הראשונה בעבודה בדרך-כלל קובע את בסיס המשכורת לכל החיים. המשמעות היא שאם לא הצלחת להשיג את המשכורת הנכספת כבוגרת אוניברסיטה טרייה, זה עלול לדפוק לך בצורה רצינית את כל הקריירה.

הפתרון המידי היעיל ביותר (גם אם סיכוייו קלושים) הוא יישום החוק להגינות בשכר, השם למטרה להוציא מחוץ לחוק מתן שכר לא שוויוני בין גבר ואישה אשר ביצעו עבודה זהה. הרבה יותר דחוף ליצור שקיפות של משכורות שתתחיל מלמעלה – ממקבלות השכר הגבוה ביותר, כך שהן תיצורנה תקדים ותסחף איתן נשים בכל רמות השכר ללכת בעקבותיהן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.