Forbes Israel Logo

נאום הקונגרס, הגרסה היפנית: על יומו ההיסטורי של שינזו אבה

שלשום קיבל הנשיא אובמה את ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, לביקור רשמי בבית הלבן. זה היה יום אביבי והמפגש היה מלא בחיוכים וחגיגיות. ניכר היה שאבה הוא אורח רצוי מאוד ושהמארח עושה ככל יכולתו כדי להראות זאת.

היחסים המתחממים בין המדינות אינם מקריים – הם מבטאים את החשש המשותף של טוקיו ושל וושינגטון מהתחזקות השפעתה הדיפלומטית, הכלכלית והצבאית של סין במזרח אסיה. יפן סומנה על ידי ממשל אובמה כשותפה הקרובה ביותר באזור (היא גם היחידה מבין ידידותיה של ארה"ב שלא הגישה בקשה להצטרף אל בנק ההשקעות הסיני החדש) ולואר זאת, נעשים מאמצים לחזק את הקשרים עמה באמצעות מספר יוזמות.


אובמה ואבה. יחסים קרובים | צילום: פליקר הבית הלבן

לראש הממשלה היפני מצפה שורה ארוכה של פגישות במהלך ביקורו, אך ללא ספק, רגע השיא של הביקור הוא נאומו ההיסטורי בפני הקונגרס. אבה הוא ראש הממשלה היפני הראשון שזכה לנאום בישיבה משותפת של הקונגרס והסנאט, ובדיוק כפי שהיה טרם נאומו של ראש הממשלה נתניהו, גם במקרה הזה, הנאום מייצר הרבה מאוד תשומת לב תקשורתית.

מבחינת אבה הייתה זוהי הזדמנות פז להציג בפני האמריקאים את חזונה של יפן לגבי עתידה במזרח אסיה ומקומה של ארה"ב במסגרת זו. על הפרק: "האיראן של יפן", הלא היא סין, איתה מנהלת טוקיו יחסים מתוחים סביב סוגיות טריטוריאליות שונות. ממד נוסף של מתח ועוינות בין השתיים הכניס אבה עצמו, אשר מחזיק בעמדות ניציות למדי לגבי עברה המלחמתי של יפן. אך ראש הממשלה היפני הפתיע כשהציג נאום מרוכך למדי, הביע את התנצלותו בפני העם האמריקני על מעשי יפן במהלך מלחמת העולם השנייה – ואף הצהיר כי "מעשי המדינה שלנו הביאו בעבר לסבל למדינות ביבשת אסיה. אסור לנו לעצום את עיננו לכך". אך למרות זאת, אבה לא הביע התנצלות רשמית בני סין על מעשי יפן במהלך המלחמה.


אבה. אורח רצוי מאוד | צילום: קובי גדעון, לע"מ

בהקשר הביטחוני, יפן יכולה להיות מרוצה מהידוק היחסים עם וושינגטון. רק בתחילת השבוע הכריזו שרי החוץ והביטחון של שתי המדינות על הידוק הברית הביטחונית. אך מעבר לנושאים הביטחוניים, אבה (וכן אובמה, אם כי לא כל עמיתיו במפלגה הדמוקרטית) מעוניין לקדם את היוזמה הטרנס-אטלנטית (TPP) אשר מאגדת 12 מדינות בשותפות מסחרית, שנועדה להעלות את רף הסטנדרטים בתחומי איכות הסביבה ותנאי עבודה, אך גם לבלום את האזור הסחר החופשי שמקדמת סין. במהלך ביקורו הראשון של אבה בוושינגטון, ב-2013, הותנע תהליך של הנהגה משותפת של היוזמה, וכיום רוב הנושאים כבר סוכמו והשיחות בנושא נמצאות לקראת סיום.

כעת, אבה בהחלט כיול להיות מרוצה מנאומו ההיסטורי בפני בתי הנבחרים האמריקאיים. הוא זכה לקבלת פנים חמה במיוחד ול"סטנדינג אובשן" מרשים, במיוחד, על רקע התנצלותו בפני העם האמריקאי וניסיונו לרכך את התדמית הלאומית אשר דבקה בו. כיצד ישפיעו הביקור והנאום על מאזן הכוחות במזרח אסיה ובעולם כולו? נאלץ להמתין ולגלות. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.