Forbes Israel Logo

נוסעים לחו"ל בחגים? כך תגנו על עצמכם מפני כייסים

במהלך טיול בחו"ל, ישנם שלושה דברים חשובים עליהם חשוב לשמור יותר מכל: בטחונך האישי, פרטי הזיהוי שלך, והכסף. כמובן ששמירה על שאר חפצייך האישיים חשובה גם היא, אבל אובדן דרכון יכול לגרור שורה של דחיות, עיקובים ונסיעות בלתי מתוכננות, אובדן כסף יכול לגרום אף הוא לשורת בעיות וכמובן לקצר את הטיול המתוכנן, ועל הביטחון האישי אין בכלל צורך להרחיב.

הכייסות היא פשע עתיק יומין, אך הוא נותר פופולארי בימנו ממש כפי שהיה בימי "אוליבר טוויסט" של צ'ארלס דיקנס. מדובר בגניבה סמויה אשר דורשת מיומנות רבה מצד הכייס, ובמקרה "מוצלח" במיוחד הקורבן כלל לא ידע שהוא כזה עד שיחלוף זמן רב מהאירוע. הכיוס משלב לרוב הונאה, הסחת דעת ומהירות, ומתרחש לרוב במקומות הומי אדם ופופולאריים במיוחד בקרב תיירים – כיכרות, מוזיאונים, חופים, שדות תעופה ועוד.

צילום: ingimage

כייסים עובדים פעמים רבות בקבוצות קטנות, ושיטות הפעולה שלהם מגוונות מאוד ומורכבות למדי. מכיוון שבלתי אפשרי להציג את כלל התרחישים האפשריים, אלו הם עשרת הצעדים העיקריים אותם יש לנקוט בכדי להצליח להישאר מחוץ לסטטיסטיקת ה"תיירים המכויסים":

כמו שהוצג בתחילה, הדרכון שלך הוא הפריט בעל הערך הרב ביותר. הוא המפתח לכסף, לכרטיסי האשראי, לטיסות, מלונות וכו'. ככל שהדבר מתאפשר – עדיף שלא לקחת את הדרכון איתך אלא להשאירו בכספת בחדר המלון או בלובי., ביחד עם כרטיסי האשראי וסכום כסף קטן במזומן.

תחשוד בכל מי שניגש אליך ברחוב (למעט שוטרים במדים) – מבקשי הנחיות, מגייסי תרומות, מקבצי נדבות, מראיינים, מוכרים נוודים – עשויים להתגלות כנוכלים אשר מנסים למשוך את תשומת לבכם, בשעה שחברם מכייס אתכם מן העבר השני.

 צילום: ingimage

תזכור – אין ארוחות חינם. אם מוצעת לך עסקה משתלמת באופן מוגזם, מציעים לך מוצר מסוים במחיר זול משמעותית מן המקובל – זו כנראה תרמית.

מצלמות חדישות, מחשבים ניידים, מוצרי אלקטרוניקה נוצצים, שקיות מותגים – כולם "מזמינים" כייסים ממרחקים.

ברכבות ואוטובוסים, שים לב שחפציך לא מונחים בסמוך לחלון – עצירה קצרה בשילוב חלון פתוח הם ברכה לגנבים.

אל תספור כסף או תרוקן את הארנק או התיק במקום ציבורי.

מזמינות כייסים I צילום: ingimage

אם שמת חפצים יקרי ערך, מסמכים או כסף בכיס פנימי (בהחלט רעיון טוב!), אל תשלח יד כל כמה שניות בשביל לוודא שהם אודם שם. שליחת היד תסגיר לכייס כי אתה נושא עליך חפצים יקרי ערך / כסף, ובנוסף – תחשוף בדיוק איפה.

תנעל בסיסמא כל מכשיר אלקטרוני (טלפון נייד, מחשב, טאבלט), והתקן תוכנות זיהוי מרחוק בכל מכשיר המאפשר זאת.

אם תפסת כייס, אל תתעמת איתו – אלא אם כן מדובר במקום הומה אדם. במקומות מבודדים, זכור כי מדובר בפושעים, ואין לדעת איך אותו אדם יגיב. בטחנוך האישי, כאמור, חשוב מכל פריט, דרכון או כסף.

למרות כל אלו, זכור כי תמיד ייתכן ותיפול קורבן לכיוס או שוד. לכן, כבר בעת האריזה, זכור – אל תיקח איתך שום פריט שאינך מוכן לאבד בשום פנים ואופן. אי אפשר להבטיח באופן מוחלט כי כל חפציך יחזור איתך, ואם אובדנו של פריט מסוים יהרוס את הנאתך מהטיול – עדיף להשאירו בבית.

 


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן