Forbes Israel Logo

ניומן מול מקווין: היריבות הקולנועית הסתיימה מזמן אבל הקרב על המזכרות נמצא בשיאו

משך למעלה מחצי מאה סטיב מקווין ופול ניומן היו תאומים מושלמים של תצוגת גבריות. הם היו יריבים בקופות הקולנוע עד שנות ה־60 וה־70 והיו יכולים אף לככב יחד ב"קיד וקסידי", אבל לא הצליחו להחליט שמו של מי יופיע ראשון על מודעות הפרסומת. השניים זכו לתהילה רבה גם בזכות התחביבים שלהם מחוץ למסך הקולנוע: נהיגה במכוניות מרוץ, רכיבה על אופנועים ואיסוף שעונים. שנים אחרי מותם (מקווין מת ב־1980 בגיל 50, ניומן מת ב־2008 בגיל 83) הגברים האלה עדיין מתחרים בקביעות על המחירים המאמירים של הפריטים שהותירו מאחוריהם.

הכתבה מופיעה בגיליון יולי 2018 של פורבס ישראל

לרכישת גיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

באוקטובר האחרון הרולקס של פול ניומן מ־1968, "דייטונה" עם חוגה אקזוטית באדום ובלבן, שהתפרסם בתור "הדייטונה של פול ניומן" רק כי הוא ענד אותו – נמכר בבית המכירות פיליפס בניו יורק תמורת סכום מדהים של 17.8 מיליון דולר. המחיר לא היה רק מחיר שיא עבור רולקס במכירה פומבית, אלא גם הסכום הגבוה ביותר שאי פעם שולם בתמורה לשעון יד כלשהו במכירה פומבית.

סטיב מקווין | צילום: Ron Galella/WireImage, GettyImages

יותר משנה לפני שירד הפטיש ואישר את המכירה הזו, מייקל אייזנברג, יזם ואיש נדל"ן מבוורלי הילס וגם אספן בולט, ניהל מו"מ פרטי עם אחד הבעלים של הדייטונה, עסקה שהיתה מונעת מהשעון להופיע בקטלוג המכירות הפומביות. "ממש רציתי לקנות אותו", נזכר אייזנברג, 53. "היה לי הכסף, אבל מובן שזה לא היה סכום שהתקרב לזה שבסוף נמכר בו השעון".

במהרה התחיל לחפש אחר "גביע קדוש" נוסף – אחד שהיה בבעלותו של מקווין. "הרעיון היה לחבר את שני השעונים, ואז יהיו לי בוץ' וסאנדנס", אומר אייזנברג, שעונד רולקס 1675 GMT מאסטר. "ולעולם לא הייתי מוכר אותם. הייתי מציג אותם בתערוכות".

אבל השעון שאייזנברג חיפש לא היה זה שבו נודע מקווין – "הויר מונקו", שבעצם היה רק אביזר לסרט המרוצים שלו מ־1971, "Le Mans". אבל אווירת המסתורין מסביב למקווין הפכה את השעון הזה לקלאסי, פריט אספנים זה עשורים. ב־2012 שעון המונקו שענד בסרט נמכר תמורת כ־800 אלף דולר. מחוץ למסך מקווין צולם לעיתים קרובות כשהוא עונד את השעון האמיתי שלו: רולקס סאבמרינר 5513, שנת 1964 לערך. פיליפס יציעו את השעון הזה למכירה ב־25 באוקטובר בניו יורק.

לפעלולן הכי טוב

כמו השעון של ניומן, גם לסאבמרינר של מקווין יש היסטוריה מרתקת, שמשלבת אלמנטים משני הסרטים הכי ידועים שלו, "הבריחה" ו"המגדל הלוהט". הוא קנה את השעון באמצע שנות ה־60, כשעלה, כנראה, כ־250 דולר. היה לו גם מודל נוסף, סאבמרינר 5512 מ־1967, שנמכר ב־234 אלף דולר במכירה פומבית ב־2009.

בשלב מסוים בשנות ה־70 המאוחרות מקווין נתן את הסאבמרינר הישן יותר לכפיל הפעלולים המועדף עליו, לורן ג'יינס. הצמד עבד יחד מאז 1958, כשמקווין כיכב בסדרת הטלוויזיה "מבוקש: חי או מת". בשני העשורים שהגיעו אחר כך הם שיתפו פעולה ב־19 סרטים. ג'יינס ביצע חלק מהפעלולים הבלתי נשכחים של מקווין. מרדף המכוניות האירוני ב"בוליט" מ־1968, שבו מקווין חורך את האספלט של סן פרנסיסקו במוסטנג 1968? זה בכלל היה ג'יינס מאחורי ההגה.

כדי להודות לג'יינס על עבודתו וחברותו, מקווין גם חרט על החלק האחורי של השעון – "לורן, הפעלולן הכי טוב בעולם, סטיב", והפך אותו לשעון המקווין היחיד בעולם שעליו מופיע שמו של השחקן.

במשך עשורים לא היה ידוע היכן השעון של מקווין, עד יולי 2016, כששריפה השתוללה בלוס אנג'לס במשך כמעט שבועיים. אחד מ־18 הבתים שאבדו בשריפה היה הבית שבו ג'יינס, שסבל מאלצהיימר, גר עם אשתו מאז שנות ה־90 (הוא עצמו מת ביוני 2017).

אייזנברג זוכר שקרא בזמנו כתבה על כך שבני הזוג איבדו את כל רכושם, כולל את אחת המזכרות החשובות ביותר לג'יינס: ספלים שהיו של ג'ון וויין, הסכין שבו השתמש סילבסטר סטלון ב"רמבו", והשעון של מקווין.

"התחננתי בפניהם שיחזרו לבית ויחפשו באפר", אומר אייזנברג, ונזכר בשיחות שהיו לו עם אשתו של ג'יינס ובתם אריקה. "אחרי כמה שבועות הם התקשרו לספר לי שמצאו אותו".

אי אפשר לצפות משעון – אפילו לא מרולקס – לשרוד קטסטרופה כזאת ולהמשיך לתקתק. אחרי הכל, הסאבמרינר תוכנן לתנאים תת מימיים, לא שריפה. אז אייזנברג המליץ למשפחה לקחת את השעון ל־Gearys, בוטיק יוקרה בבוורלי הילס, כדי לשקם אותו בצורה מקצועית. Gearys מיד שלחו את השעון להנהלת רולקס בניו יורק, שבאורח פלא החזירו אותו לחיים, תוך שהם שומרים על הכיסוי האחורי היקר מפז שלו. גם היום ניתן לראות שאריות של פיח שתקועות באבזם.

רולקס החזירו את השעון לאריקה ג'יינס וצירפו מכתב שמתאר את העבר יוצא הדופן שלו. "הסיפור שחלקת איתנו באדיבותך הרבה הוא עדות מדהימה לשרידות של שעוני רולקס", כתבו לה. "אביך, באמצעות המסירות שלו למקצוע, חבריו הפעלולנים ואלו שעבורם שימש באומץ רב ככפיל – כולל חברו, ומעניק השעון הזה, מר סטיב מקווין, וכמובן בני משפחתו, הפגינו תכונות שמשקפות מצוינות אמיתית. אנחנו גאים שהוא בחר לענוד רולקס סאבמרינר".

פי מאה יותר

אחרי שיקום השעון אייזנברג הציע למשפחה הצעה נדיבה כדי לרכוש אותו – אך הוא מסרב לחשוף את הסכום. אחרי שבחנו מספר הצעות נוספות, הם קיבלו את הצעתו של אייזנברג.

על אף שאייזנברג אוהב לאסוף מזכרות של מפורסמים – יש לו הכל, מחליפות טוקסידו של ג'יימס בונד ועד השמלה של דורותי ב"הקוסם מארץ עוץ" – לפעמים הוא מוכר את הפריטים היקרים ביותר, בדרך כלל כדי לקנות דברים טובים יותר (ב־2014, על פי הדיווחים, הוא מכר את המסוק "קפטן אמריקה" מ"איזי ריידר" תמורת 1.35 מיליון דולר).

אבל אין כוכב אטרקטיבי יותר בשמי האספנות מאשר סטיב מקווין – בחלקו משום שהוא נתפס כגבר שבגברים, שחי את חיי הפנטזיה הקולנועית בחיים האמיתיים, וגם בגלל הנדירות של החפצים שהיו בבעלותו – מכוניות, אופנועים ובגדים. "אלביס, האמפרי בוגארט, ג'יימס דין", אומר אייזנברג, "פריטים של אנשים אנונימיים נמכרו באותו המחיר כמו שנמכרו פריטים שלהם. זה היה יכול להיות פי עשרה או פי מאה, אם זה היה פריט של מקווין".

מקווין עונד את שעון הרולקס סאבמרינר שלו | צילום: Ron Galella/WireImage, GettyImages

מלך הקול בהחלט שומר על מעמדו בקרב אספני מכוניות, שבדרך כלל משלמים פרמיה על כלי רכב שהיו בבעלותו של מקווין. ב־2011 נמכרה פורשה S911 שלו משנת 1970, שהופיעה ב"Le Mans", תמורת 1.38 מיליון דולר (אותה המכונית, בלי ההילה של מקווין, היתה נמכרת תמורת כ־75 אלף דולר). בשנה שעברה פורשה 917K שנת 1970 שניצחה במרוץ ב"לה מנס" הניבה יותר מ־14 מיליון דולר במכירה פומבית – סכום שיא עבור פורשה.

העסקים מתקתקים

אבל ידו של ניומן עדיין על העליונה בעולם השעונים, הודות למכירה הפומבית של פיליפס באוקטובר האחרון. בתוך פחות מחמש שנים, ותחת הנהגתם של אורל בקס (הכרוז הכוכב מאחורי שותפתה של פיליפס, Bacs&Russo) ופול בוטרו (מנהל היחידה האמריקאית ויועץ האסטרטגיה הבינלאומי של מחלקת השעונים), בית המכירות הפומביות הפך למוביל השוק במונחים של מכירות שעונים שנתיות – 112 מיליון דולר ב־2017, עלייה של למעלה מ־5 מיליון דולר ב־2016. אחרי המכירה שוברת השיאים של הדייטונה של ניומן בשנה שעברה, פיליפס ניפצה עוד כמה שיאים במאי האחרון, כשהציעה 32 שעוני דייטונה וינטג' למכירה פומבית בז'נבה.

כל השעונים מצאו קונה, וחמישה מהם נמכרו בלמעלה ממיליון דולר לאחד. באותו סוף שבוע הציעה פיליפס למכירה שעון אומגה שהיה בבעלותו של אלביס בתמורה ל־1.8 מיליון דולר (שיא עבור המותג), כך שהיומיים האלו הכניסו למעלה מ־45 מיליון דולר.

עם שוק שעונים מתודלק כזה, אייזנברג ידע שהוא יוכל למכור את הסאבמרינר של מקווין באותה מהירות שבה קנה אותו. "כשהבנתי לבסוף שלעולם לא יהיה בבעלותי שעון של ניומן, פניתי לפיליפס ואמרתי: 'מצאתי את השעון הגיבור הבא שלכם'", הוא אומר על השינוי באסטרטגיה שלו ועל ההחלטה למכור.

בוטרו הסכים. "הוא ראה מה עשינו עם השעון של ניומן, המאמץ שהשקענו בזה", הוא אומר. "הוא הרגיש שפיליפס יכולים לעשות עם זה משהו מיוחד".
במקום למהר להציע למכירה את השעון, אחרי ההתלהבות מניומן, בפיליפס החליטו להמתין שנה. "בדומה לשעון של ניומן, רצינו לתת לשעון הזה את אור הזרקורים שמגיע לו".

לסאבמרינר של מקווין יש הערכה נמוכה יחסית – בין 300 ל־600 אלף דולר. אבל זה גם היה המצב עם הרולקס של ניומן, שציפה להניב כמיליון דולר. "הרקע שלי בנדל"ן אומר לי שבבועה הזאת יש יותר אוויר", אומר אייזנברג על הסכומים האסטרונומיים. "מעולם לא הסתובב בעולם כל כך הרבה כסף. המחירים האלה הם כמו מספרי טלפון. אבל עבדתי ב־Drexel בזמנו ולמדתי שאתה לא יכול לקבוע מה הגבול העליון ואתה לא יכול לקבוע מה הגבול התחתון".

באשר למחיר הסופי שאליו יגיע השעון באוקטובר, אייזנברג לא מאמין שמקווין יעקוף את ניומן, אבל הוא אופטימי: "אני חושב שלחברה הזאת יש היכולת לעשות את זה. אני סומך על היקום". וחוץ מזה, הוא מציין, "צריך רק שני אנשים שיציעו סכומים, ואז המנטליות של 'למי יש יותר גדול' תשתלט. ואני לא מדבר על איברי גוף – אני מדבר על פנקסי צ'קים".

הכתבה מופיעה בגיליון יולי 2018 של פורבס ישראל

לרכישת גיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן