Forbes Israel Logo

ניתוח נתוני הצמיחה: קצת ורוד – והרבה מאוד אפור

ביצועי המשק ברבעון הראשון צבועים בגוונים רבים – יש בהם קצת וורוד והרבה אפור. נתוני הצמיחה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) אינם חד-משמעיים. לכאורה ההאטה נמשכת כרגיל – המשק צומח ב-2.8% בדומה לרבעונים הקודמים. אולם, כדי לראות את התמונה המלאה צריך לבחון את כל ביצועי המשק, ולא רק את הנתון היבש של שיעור הצמיחה.

המשק צלח את הרבעונים האחרונים היטב את ההאטה לעומת מדינות רבות בגוש היורו ובעולם הגדול. אולם, כמה נתונים הנחבאים בדוח הלמ"ס מדאיגים מאד ומעיבים על עתיד המשק.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

מסתבר כי התוצר העסקי צמח ב-2% בלבד ברבעון הראשון (לעומת 3.4% ברבעון הקודם), השיעור הנמוך ביותר ב-4 שנים, מאז המיתון ב-2009. וזהו נתון מדאיג שמדליק נורת אזהרה אדומה, כי צמיחת התוצר העסקי היא הבסיס לעתידו של כל המשק. וכשגלגלי המגזר העסקי נעים באיטיות רבה – כל עתיד המשק נראה אפור וקודר.

ועוד נתון מדאיג מאד – ההשקעות בענפי המשק צנחו ברבעון הראשון בכ-20% (בהמשך ל-12% ברבעון הקודם) וההשקעות במכונות וציוד צללו ב-67%. נתון זה מדאיג מאד כי ההשקעות הן חומר הבעירה הדרוש לצמיחה העתידית של המשק. 


בנימין נתניהו | צילום: מרק ישראל סלם

אז נכון שהיצוא והצריכה הפרטית הפתיעו את המומחים וזינקו ב-13.5% וב-5.6% בהתאמה. אולם זו ככל הנראה רק אפיזודה חולפת. יבוא המכוניות זינק ב-64% לנפש והוביל את הצריכה ברבעון הראשון. 

אולם כל זה עומד להיגמר וחגיגת הצריכה תתסיים במהירות. הגזירות הקשות יפחיתו את כוח הקניה של הישראלים ואת רמת החיים שלהם (צריכה לנפש). גם הייצוא יסבול מצמצום הביקושים בעולם ומשער הדולר הנמוך (גם לאחר הפעלת תכנית פישר). התוצר העסקי ימשיך לעלות בקצב איטי וכל זה יבוא לידי ביטוי בהאטה של הצמיחה הכוללת. הגז הטבעי יציל את המשק מצלילה מסוכנת לתהום. תפוקת הגז הטבעי תתרום יותר מ-0.5% תוצר בשנה ותאפשר צמיחה של כ-3% בשנת 2013. 

הנגיד סטנלי פישר מודאג מאד מהתחזקות השקל ומההאטה הכלכלית ומפעיל עדים חריגים – הפחתת ריבית באמצע החודש ותכנית לרכישת דולרים. פישר מדגיש כי תחזיות הצמיחה של המדינות ירדו והבנקים המרכזיים הורידו את הריבית ונקטו בצעדים מרחיבים. ולכן- פישר אמנם לא שינה את תחזית הצמיחה של ישראל אבל הוא בהחלט 'מהמר' על האטה חריפה ונוקט בצעדים נחושים וחריגים לעידוד הייצוא והצמיחה. עד כדי כך הוא מודאג, שהוא מוריד את הריבית למרות הסכנות בחזית הנדל"ן (מחירי הדירות), העיקר לנצח בחזית הייצוא והצמיחה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן