Forbes Israel Logo

נמנע המצוק הפיסקלי: בית הנבחרים אישר את הסכם התקציב

ארצות הברית ושווקי העולם יכולים לנשום לרווחה. בית הנבחרים האמריקאי אישר לפנות בוקר את הסכם התקציב המצומצם שנועד למנוע נפילה של הכלכלה החזקה בעולם מהמצוק הפיסקלי. 

257 אנשי קונגרס הצביעו בעד ההסכם מול 167 מתנגדים. מרבית הנציגים הרפובליקנים בבית הנבחרים הצביעו נגד ההסכם. 

במסיבת עיתונאים קצרה שקיים מיד לאחר ההצבעה, אמר הנשיא אובמה כי "ההסכם הוא רק צעד אחד מתוך תוכנית מקיפה להצלת הכלכלה האמריקאית". עוד חזר אובמה והדגיש כי יהיה מוכן לשאת ולתת על הרבה דברים, אך לא על תשלום חובות הקונגרס שכבר נצברו".

התקציב האמריקאי אושר למרות התנגדות חריפה מצד חברי קונגרס רפובליקנים בהנהגת נציג הרוב הרפובליקני אריק קנטור, אשר בתחילת הדיונים הודיע כי הוא מתנגד להסכם ואף עזב את המקום. לאחר ההצבעה הודיעו קנטור ואנשיו כי הם אינם שבעי רצון מהתוצאה וכי הם עשויים להכניס שינויים לעסקה לפני החתימה עליה.

אובמה צפוי לחתום על הצעת החוק בקרוב. לדבריו, הוא מצפה כי הרפובליקנים יימנעו מלהאבק באישור העלאת תקרת החוב של ארה"ב, בניגוד להתנהלותם בשיחות על המצוק הפיסקלי.  

ההסכם עליו סיכמו הצדדים אמש הינו זמני. הסנאט, אשר נמצא בשליטתה של המפלגה הדמוקרטית, אישר אתמול בבוקר (שעון ישראל) את ההסכם שהושג בין סגן הנשיא, ג'ו ביידן, לנציג הרפובליקנים במושב, מיץ' מקונל, אשר עקרונותיו עשויים למנוע את המצוק. 

במסגרת ההסכם, יידחו שורת הקיצוצים והעלאות המסים בחודשיים. ההסכמה שהושגה בין סגן הנשיא ביידן ונציג הרפובליקנים בסנאט, מיץ' מקונל, כוללת בין היתר העלאת מסים למרוויחים מעל 400 אלף דולר בשנה ולמשקי בית אשר מרוויחים מעל 450 אלף דולר בשנה. עפ"י הדיווחים כולל ההסכם גם את העלאת מס העיזבון ל-40% על נכסים ששויים יותר מ-5 מיליון דולר. דמי האבטלה לא יקוצצו. בכל מקרה, היום לא יתקיים המסחר בוול סטריט והבנקים יהיו סגורים בשל השנה האזרחית החדשה.

"אמנם לא הדמוקרטים ולא הרפובליקנים קיבלו בדיוק את מה שרצו, אולם זהו הדבר הנכון לעשות", אמר הבוקר נשיא ארה"ב, ברק אובמה. "אני קורא לקונגרס להעביר את ההצעה ללא דיחוי. יש עוד עבודה כדי להפחית את הגרעון של ארה"ב אבל העיסקה הנוכחית כבר מבטיחה כי זה יהיה כרוך בקיצוצים בהוצאות ובהעלאת מסים לעשירי ארה"ב".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אלון פנקס, לשעבר קונסול ישראל בניו יורק לא התרגש: "צריך לדאוג, כי זה לא הסכם שמראה חשיבה על טווח ארוך", אמר לגל"צ, "זה הסכם שמראה על מדינה שנמצאת בשיתוק פוליטי – אנחנו רחוקים חודשיים מהמשבר הבא".

צילום: רויטרס

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.