Forbes Israel Logo

נעילה מעורבת בת"א לאחר גזירות התקציב: הבנקים נפלו ב-1.4%

המסחר בבורסה באחד העם ננעל במגמה מעורבת כאשר ברקע ניצבת שביתת עובדי חברות התעופה הישראליות, אליהם עשויים להצטרף מחר גם עובדי רשות שדות התעופה, במה שעלול להביא לסגירתו של נמל התעופה בן גוריון ומנגד חשיפת מתווה התקציב החדש של יאיר לפיד המבשר על קיצוצים בסך 18 מיליארד שקל. מניית אי.די.בי אחזקות ריכזה עניין לאחר שאתמול הגישה נציגות אג"ח אי.די.בי פתוח לבית המשפט בקשה לתכנית הבראה לחברה, בטענה לחדלות פרעון מצדה.

מדד ת"א 25 איבד 0.1% מערכו, ומדד ת"א 100 טיפס ב-0.1% מערכו. מדד הנדל"ן עלה ב-0.6% ומדד הנפט והגז עולה ב-0.5%. מניות הבנקים נפלו ב-1.4%.

לפי הצעת האוצר התקציב הקרוב יכלול קיצוצים בסך 18 מיליארד שקל, מס החברות יעלה ל-26%, המע"מ יעודכן מעלה ב-1%, קצבאות הילדים יקוצצו ל-150 שקל לילד. "נעבור מתרבות של קצבאות לתרבות של עבודה", אמר שר האוצר יאיר לפיד. 

שר האוצר המשיך ואמר: "זה תקציב של תקווה, נכון יש קיצוצים והעלאות מסים אבל זה יהיה קצר מועד, זה תיקון של תקלה.זה יבוא ויכאב אבל יילך לטובת הדברים הגדולים בהרבה שיש בתקציב הזה. תוך שנתיים כל ישראלי ירגיש בשינוי. בדיוק, בשיוויון בנטל, בחינוך, ביוקר המחייה, בתחושה שהוא גר במדינה הוגנת".

שביתת עובדי חברות התעופה הישראליות נמצאת ביומה השני. מחר עלול נמל התעופה בן גוריון כולו לשבות, כשלעובדי חברות התעופה צפויים להצטרף למספר שעות גם עובדי רשות שדות התעופה. הערב יתקיים בבית המשפט הארצי לעבודה בירושלים דיון בעתירת התאחדות התעשיינים נגד השביתה הצפויה בנתב"ג מחר. מניית אל על שנחלשה אתמול ב-8.4% משנה מגמה ועולה ב-2.3%, על רקע הודעתו של מנכ"ל החברה אליעזר שקדי כי אל על מקבלת את החלטת הממשלה לאשר את הסכם שמיים פתוחים עם אירופה.   

נמל התעופה בן גוריון, אתמול | צילום: רויטרס

אתמול הגישו נציגות ונאמני סדרות האג"ח של אי.די.בי פתוח לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה להבראת החברה. הנציגות והנאמנים, המייצגים את בעלי האג"ח, שכלפיהם חוב מצטבר של כ-3.8 מיליארד שקל, גורסים כי החברה חדלת פרעון, וכי על מנת למנוע הידרדרות נוספת במצבם של נושי החברה, מתבקש בית המשפט לאשר תוכנית הבראה כוללת לשיקום החברה.

הבוקר הסביר חגי בדש, מנכ"ל פסגות, אחת מהחברות בנציגות המשותפת (המורכבת מקרן יורק, פסגות והפניקס) את המניעים להחלטה: "אנחנו טוענים שקונצרן אי.די.בי לא יכול לעמוד בהתחייבויות שלו", אמר בדש לגלי צה"ל. "החברה ובעלי השליטה בה ממשיכים להתכחש למצב וליכולת לעמוד בהתחייבויות כלפי ציבור החוסכים".

וועדת הכספים תדון היום באישרור המס על הבירה. הוועדה תחליט היום האם לקבע צו זמני שאישר שר האוצר הקודם יובל שטייניץ, לפיו יוכפל המס על הבירה מ-2.18 שקלים ל-4.19 שקלים. אם יאושר הצו, מחיר הבירה יתייקר ב-5 שקלים לליטר, כולל מע"מ. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.