Forbes Israel Logo

נפטר אמנון ליפקין שחק, הרמטכ"ל ה-15 של מדינת ישראל

אמנון ליפקין שחק (68), הרמטכ"ל ה-16 של מדינת ישראל ולשעבר שר התחבורה והתיירות בממשלת ברק, נפטר הבוקר בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. ליפקין שחק סבל בשנים האחרונות ממחלה קשה. ב-1995 הודיע כי חלה בעבר במחלת סרטן הדם, טרם כניסתו לתפקיד הרמטכ"ל.

טרם מינויו לרמטכ"ל מילא ליפקין שחק שורה של תפקידים צבאיים בכירים, כגון מפקד דוכיפת, שעל פעילותו בשורותיה קיבל את עיטור העוז, מג"ד הנחל המוצנח, מפקד חטיבת הצנחים ומפקד אוגדת הפלדה. באפריל 1973 השתתף במבצע "אביב נעורים", וגם עבור פעולה זו זכה בעיטור העוז.

ב-1983 התמנה לאלוף פיקוד מרכז ואח"כ לראש אמ"ן, וב-1991 התמנה כסגן הרמטכ"ל ולראש אג"ם. ב-1995 החליף את אהוד ברק בתפקיד הרמטכ"ל.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אמנון ליפקין שחק ז"ל | צילום: רויטרס

לאחר שחרורו מהצבא ב-1998 הודיע על הצטרפותו למפלגת המרכז וכי יתמודד על ראשות הממשלה, אולם בסופו של דבר עמד יצחק מרדכי בראש המפלגה ורץ לתפקיד מטעמה. שחק כיהן כשר התיירות וכשר התחבורה, וב-2001 לאחר כישלונה של מפלגת ישראל אחת בבחירות לכנסת פרש מן החיים הפוליטיים ומונה ליו"ר קבוצת תה"ל. משנת 2005 כיהן כדירקטור באל על.

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', הביעה היום צער עמוק על מותו של הרמטכ"ל לשעבר: "כחייל וכמפקד הגן שחק על בטחון המדינה, ותמיד, גם בהיותו במדים וגם אחרי שפשט את מדיו, נאבק על דמותה המוסרית", מסרה יחימוביץ'. "אמנון היה קצין וג'נטלמן, מפקד נערץ ואדם יוצא דופן באישיותו הכנה וההגונה, איש ישר דרך ואהוב על הכל. מותו מעורר צער גדול בליבם של רבים שהכירו אותו ואהבו אותו".

עפר שלח (יש עתיד), פקודו של אמנון ליפקין שחק בעבר: "אמנון היה מפקדי בחטיבת הצנחנים, והיווה דמות ייחודית בנוף הציבורי בישראל. איש נבון, שקול וישר דרך, שהפליא להוביל אנשים ברגעי משבר וראה נכוחה את הדרך שבה עלינו ללכת כמדינה וכחברה. בפגישותינו לאורך השנים ראיתי אדם מפוכח וקר רוח, שמעטים היטיבו כמוהו: להבין ולעשות", אמר.

ליפקין שחק הותיר אחריו את רעייתו, העיתונאית ומנחת הטלוויזיה טלי ליפקין שחק, ו-5 ילדים. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.